• mimmiliten

Medborgarlön

Det finns en rad fördelar med medborgarlön, jämfört med dagens system. Följande är några av de fördelar vi ser:

Den negativa stressen som arbetslösa men också många arbetande idag lever under skulle kunna omvandlas till kreativitet.
    Bidraget kan ses som ett erkännande för allt obetalt arbete som utförs, inte minst i hemmen.
    Fler skulle kunna komma in på arbetsmarknaden, inte minst genom den arbetsdelning som stimuleras.
    Bidrags- och skattesystemen skulle förenklas radikalt. Detta har en rad fördelar, inte minst att bidragsfällorna minskar.
    Socialarbetarna skulle kunna koncentrera sig på viktigare sysslor.
    Det blir lättare för individen att växla mellan anställning, eget företag, familjeliv, studier osv.
    Kostnader för samhället som är relaterade till stress, dåliga arbetsvillkor, bristande integration mm minskar.

• Svar på tråden Medborgarlön
  • mimmiliten

Hmm jag tycker att det är bra på ett sätt att det är helt kravlöst. Eftersom då kan man välja själv, om man vill startaeget så kan det många gånger vara jätte knapert de första åren. Vill man vara hemma med sina barn så är det inte ekonomiskt möjligt för många. Vill man forska ,plugga så blir det kanske möjligt. Å andra sidan är det om många här tror att folk kommer sitta hemma på sina arslen och inte göra nått. Då håller inte idén. Men jag tror inte att folk kommer att sluta jobba. Ingen kommer att klara hela sitt hushåll på MBL:en. Men lek med tanken att 20% av alla som i dag jobbar heltid väljer att gå ner i tid så skapas ju samtidigt nya jobb. Och alla blir piggare och friskare. mMn får mer tid för sina fritidsintressen.

• appapp2

Fast, redan givet att alla jobbar exakt som idag, skulle ju modellen gå back 25 miljarder. Till detta kommer alla kostnader för sjukvård, skolor etc.
    Hur ska du finansiera detta?

Det är klart att det är bra med gratis pengar. Det vill väl alla ha... Men hur realistiskt är det?
    alternativet är väl medborgarlön och en stat som inte tillhandahåller nått mer, dvs du får själv betala vård, skola etc.

Idén håller inte även om alla börja lata sig.

• mimmiliten

appapp:

Dom där siffrorna är inget jag känner till...
    Menläser denna länken
    user.it.uu.se/~pugwash/NSU/vinter2004/Per_Jan...

• MSI

mimmiliten: Och de ökade klyftorna då? Är det en positiv bieffekt bara eller?

• mimmiliten

MSI:Kan förklara på vilket sätt klyftorna skulle öka?

• appapp2

Det är bara att räkna:
    Statens inkomst 2001: 755 miljarder (apps.esv.se/tapir/mm/kap4/index.html)
    Medborgarlän, kostnad: c:a 7 165 000 personer (18 år och äldre). Var och en får 9 000 kr/mån, vilket ger en årskostnad på 108 000 kr per person. Detta innebär en årskostnad på c:a 774 miljarder (se tidigare inlägg)

Kostnad 774 miljarder. Differens 19 miljarder

Minus 19 miljarder i budgeten, ingen sjukvård, inga skolor.

Vilka siffror känner du till då? Hur menar du att det ska gå ihop?

• MSI

mimmiliten det har jag ju redan förklar till dig i inlägg 83. Vad förstod du inte?

• hulkis

mimmiliten:

>Hmm jag tycker att det är bra på ett sätt att det är
    >helt kravlöst. Eftersom då kan man välja själv, om
    >man vill startaeget så kan det många gånger vara
    >jätte knapert de första åren.

ööö, pröva och uppfostra ett barn utan krav, det kommer inte bli något annat än katastrof på alla plan.
    om du funderar på starta eget så skall du få se på krav, företagare är väldigt lyckliga människor men de har enorma krav på sig, speciellt i början. vanligen jobbar man alla dagar i veckan, kanske inte plockar ut någon lön och arbetsdagarna ligger snarare över 12 timmar än under. men det är det som är tjusningen, det måste vara en utmaning.

tänk om alla kunde bestiga mount everest, hur trist hade inte det varit. tillfredställelsen av att klara av något avgörs oftast av hur svårt det varit.

• mimmiliten

Tyvärr så kan jag inte läsa word doc för tillfället... Men skall läsa det senare:
    Men det hade varit intressant att veta hur stor kostnaden för a.kassa,socialbidrag och försäkringskassan var per år. Eftersom det är det MBL bygger på.

Svar på tråden Medborgarlön