• Skärgårdsfru

Stryphalsband

Jag undrar varför man använder stryphalsband till sin hund. Varför använder du ett sådant? Vad är syftet med det? Finns det flera syften?

Jag är uppvuxen med hund (labrador och borderterrier) och vi har aldrig använt stryphalsband på våra hundar. Men nu är jag dagmatte åt en jack russelterrier och en rottisblandning som båda har stryphalsband. När terriern drar, vilket hon gör rätt mycket så låter det så himla otäckt, hon liksom väser fram hela tiden så det kan ju inte ha syftet att minska draget. Därför brukar jag sätta sele på den lilla istället.

Jag är i nuläget varken för eller emot stryphalsband eftersom jag inte har förstått grundtanken med den. Rent spontant tycker jag dock inte om det.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Svar på tråden Stryphalsband
  • Akk76

Vi hade strypkoppel till vår hund, men det hjälpte inte mycket, han drog ändå , så vi köpte anti-drag sele och den funkade jättebra . Vi hade en blandning av labrador och golden, så han drog väldigt. Jag hade han mycket lös och tränade honom när jag var ute på promenad och då gick han hur fint som helst. Men inte när man hade han kopplad.

Men jag personligen tycker att sele är bättre än koppel.

Just det, det är någon här i närheten som har en chihuahua, hon har strypkoppel på honom

• teddy

Min åsikt är att man ska lära hunden att gå ordentligt i koppel istället för att använda stryp halsband.
    Med positiv träning kommer man hur långt som hellst på.Det var min lilla åsikt

• Skärgårdsfru

Så med andra ord har man stryphalsband för att hunden drar?

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Aquariana

Jag hade hel och halvstryp till min hund, halv till vargdags och hel vid träning. Lätta att ta av och på, och nej har inte haft det för att han har dragit, utan för att det inte ska sitta åt runt halsen förutom när man tar i kopplet och "vill något" och det kanske inte räckte med rösten.
    Det är inte kul att se folk rycka och slita i sin hund med stryp på eller när hundar som drar har det så de få andnöd... då är det bättre med sele om man inte kan lära hunden att inte dra.

• melonpuss

Jag har stryp på min hund och hon dar inte och det är inte tack vare strypet

• Splach

Pappa har stryp på sin schäfer, dels för att han ska kunna "tillrättavisa" han fort, och dels för han var tvungen att ha det när han jobbade tydligen..

mor min har med styp på sin vita herdehund, då hon drog en del förut, men slutade med det när hon fick stryp, sedan fick vi lov o göra ett eget halsband åt hon, och då var det enklare att göra ett styp, än ett vanligt..

Själv har jag ett vanligt läderhalsband på min lillkille "vit herdehund" på 12 veckor snart..

• Heydatsme84

Kan man inte använda strypet på rätt sätt ska man inte ha det på hunden alls.
    Vissa som har det låter hunden gå och dra i kopplet det är inte tanken med stryphalsband då kan man byta tycker jag.
    Stryphalsband ska användas på rätt sätt!och gör man det så lider inte hunden av det.

• JeckaH

Varför kan man inte använda ett vanligt koppel på rätt sätt då? Har svårt att förstå och acceptera fysisk bestraffning på levande varelser, även i mild form. Bäst resultat, vad jag har förstått, nås med beröm och uppmuntran.

• sarah

Har aldrig använt stryp på mina hundar och ingen av de drar.

* * * Mamma till Mathilda född 04.03.23 och Emma född 06.03.25* * *
  • Aquariana

Om stryp används för att ge fysisk bestarffning anvönds det inte på rätt sätt....

Svar på tråden Stryphalsband