• Skärgårdsfru

Stryphalsband

Jag undrar varför man använder stryphalsband till sin hund. Varför använder du ett sådant? Vad är syftet med det? Finns det flera syften?

Jag är uppvuxen med hund (labrador och borderterrier) och vi har aldrig använt stryphalsband på våra hundar. Men nu är jag dagmatte åt en jack russelterrier och en rottisblandning som båda har stryphalsband. När terriern drar, vilket hon gör rätt mycket så låter det så himla otäckt, hon liksom väser fram hela tiden så det kan ju inte ha syftet att minska draget. Därför brukar jag sätta sele på den lilla istället.

Jag är i nuläget varken för eller emot stryphalsband eftersom jag inte har förstått grundtanken med den. Rent spontant tycker jag dock inte om det.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Svar på tråden Stryphalsband
  • teijasmamma

om man nu tvunget ska ha stryphalsband på sin hund så ska man inte ha med kedja utan nylån har man kedja så hör hunden när man drar åt o spänner hallsen.... men jag har aldig haft nått av de på min hund....haltit biter inte på min hund drar ändå men inte me samma kraft... så nu har jag gåfint selle till henne o de funkar bättre iaf.....

• Carroob

man har stryp för att dom ska lära sig att inte dra. drar dom så drar man tillbaka. men är den en hund som drar hela tiden så får man ju börja med halvstryp så dom inte stryper sig sjävla när dom drar.

• emmizenma

MEn med ett stryp koppel så kommer man ju aldrig åt det egentliga problemet.
    Bättre att lära sig hur man ska träna sin hund att gå fint i koppel.
    Vi tränade vår hund 3-4 dagar sedan var problemet borta, visst var det jobbigt de dagarna då det kunde ta 20 min att gå 200 meter. Men det var det värt!

• josefine83

jag såg på ett program för några dagar sedan (hundägare skriver in till programet när de har något problem med sin hund), å då använde de strypkoppel på hunden ett kort tag för att lära hunden att inte dra i väg utan att lugna ner sig (hunden jagade bilar ect.). Orsaken till att hon använde stypkoppel var att hunden skulle känna obehag när den försöker dra/springa i väg, och att på så sätt kunna få hunden lugn. när hunden kopplat sammanhanget tog de bort strypkoppelet.

• Skärgårdsfru

Oj har denna tråd fått liv igen! Det visste jag inte. Jag hade t.o.m klickat bort den från mina favoriter! Tack för era svar, jag anser att min nyfikenhet är stillad
    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • shrek 2

våran schäfer tjej började dra sånär hon hade halsband,, fick rådet att han på henne en spårsele,, den tar ju inte i någonstans och nu går hon hur fint som helst,,  och trivs med den verkar det som ser så ut på henne

• MrsNelson

clementine81
    det är grymt!!! Har en fdkompis som använder sig av den metoden, hundarna skriker rakt ut när det dras åt och nyps! Jag vill iallafall inte ha en hund som går fint för att den är rädd för mig!! rent djurplågeri enligt mig!

Vad gäller strypkoppel så kan jag tycka att det är befogat i vissa fall under kortare perioder, av hundvan person! Som det är nu så missbrukas det något fruktansvärt!!

• Julia85

Vi var tvugna att ha halft stypkoppel på våran hund. Med bara en liten kedja och resten ett vanligt halsband. För dom vanliga halsbanden tog hon sig ur, även hur hårt vi drog åt.

• Zaria

Hellre stryp än haltiselar & antidragselar...

• Majsan70

Många har det nog när de tränar. Jag hade det i början när min hund var i tonåren, under just träning.

Nu kör vi med halvstryp eftersom det sitter så himla bra runt halsen på henne som har så lång päls. Hon drar inte och går sällan med koppel o då passar det henne bäst.

• Trogga

Jag har inte tänkt på det, men alla hundar som vi har haft har nog haft strypkoppel i skinn för att det är lätt att ta på och av. Inne har de inte behövt halsband

Beatrice vill upptäcka världen
  • Fication

Varierar själv mellan strypkedja, vanligt Björkis-ickestryp och flexikoppel. I flexi drar vovven mest trots att han då har mest utrymme, minst drar han när han är lös.

För mig fungerar stryp bäst när jag måste 'dämpa' en hund som lever rövare och antingen hoppar mot mig eller ska dra iväg.

• Vilja00

använder bara stryphalsband på en hund som har stor socialkamp o är hård eftersom jag då kan påverka hunden utan att ta i den men ändå få önskat resultat. Tilläggas skall att då handlar det om en kortare tid: 1-2 veckors träning. Behöver man det förbi den tiden är inte tekniken avpassad för hunden eller så gör jag som förare fel. Till dags dato har jag behövt använda det på max 5 hundar. För mig är korrigering via kopplet en sista utväg, inte en första. Tragiskt att det fortfarande är en förhäskande teknik hos många professionella dressörer.

• Jejja2

är instruktör o får ofta frågan varför/ varför inte man ska använda stryp, eller dressyrlänk som jag föredrar att kalla det.
    Jag brukar säga som så att har man inte en hund som drar behöver man inte använda dressyrlänk om man inte vill. Har man en stark hund kan det vara tryggare för matte att ha länk eftersom hon då lättare kan ha kontroll över sin hund om det blir nödvändigt. att anv. halvstryp avråder jag bestämt ifrån pga att hunden definitivt stryper sig själv då. om man har en dragig hund vill säga. Annars kan man ju anv. vilket halsband man vill.
    Svårt att förklara utan att visa men ska försöka: med en dressyrlänk görs endast korta korrigeringar om det anses nödvändigt, kedjan dras åt jämnt runt hela halsen för att omedelbart lösas upp när man släpper efter. ett halvstryp ligger o trycker mot luftstrupen hela tiden om hunden drar. Jag anser att en länk är mer "snällt" mot hunden än ett halvstryp. Om länken används rätt. Det är ju inte meningen att hunden ska ligga o segdra i länken, endast korta korrigeringar. O inga såna där ryck som gör att hunden flyger all världens väg! Håller med om att länken ofta missbrukas, men rätt anv är den ett bra hjälpmedel. O som nån sa: ofta ligger problemet med dragiga hundar hos föraren, inte hos hunden! kanske är det som är framför hunden intressantare än föraren? Ofta är det hos sig själv problemen ligger...

• Carisma95

Jejja:
    "att anv. halvstryp avråder jag bestämt ifrån pga att hunden definitivt stryper sig själv då."

Varför är halvstryp värre än hel- menar du...? *nyfiken och okunnig*

• enlitenbitkaka

Vi använder en dressyrlänk i polypropen till Kenzo... är väldigt lätt att man sätter ett stryp helt fel....sätter man det runt halsen så gör det att huden låter som du beskriver...det är oebhagligt men inte så obehgaligt att dem slutar dra.

Halsbandet ska sitta högt upp i nacken...på vår labbe blir det bakom fästet till öronen (för att få stöd) och under hakan eller vad man ska säga. Förstår du hur jag menar? Så dåligt på att föklara... Då fyller det sin funktion.

.?:*¨¨*:?. 7år av kärlek .?:*¨¨*:?.
  • Jejja2

därför att om hunden nu drar, så ger en länk ett jämnt tryck runt hela halsen vid en korrigering, ett halvstryp "stryper" ju bara till ett visst läge, sen blir det precis som ett vanligt halsband o då ligger det mot luftstrupen o trycker vid korrigering. Därför anser jag att länken är snällare. hoppas att du förstod, svårt att förklara i text.

Svar på tråden Stryphalsband