• Skärgårdsfru

Stryphalsband

Jag undrar varför man använder stryphalsband till sin hund. Varför använder du ett sådant? Vad är syftet med det? Finns det flera syften?

Jag är uppvuxen med hund (labrador och borderterrier) och vi har aldrig använt stryphalsband på våra hundar. Men nu är jag dagmatte åt en jack russelterrier och en rottisblandning som båda har stryphalsband. När terriern drar, vilket hon gör rätt mycket så låter det så himla otäckt, hon liksom väser fram hela tiden så det kan ju inte ha syftet att minska draget. Därför brukar jag sätta sele på den lilla istället.

Jag är i nuläget varken för eller emot stryphalsband eftersom jag inte har förstått grundtanken med den. Rent spontant tycker jag dock inte om det.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Svar på tråden Stryphalsband
  • Skärgårdsfru
    Heydatsme84 skrev 2006-11-12 13:19:46 följande:
    Kan man inte använda strypet på rätt sätt ska man inte ha det på hunden alls.Vissa som har det låter hunden gå och dra i kopplet det är inte tanken med stryphalsband då kan man byta tycker jag.Stryphalsband ska användas på rätt sätt!och gör man det så lider inte hunden av det.
    Vad är "rätt sätt" menar du då? Alltså hur bör man handla?

Jag skulle verkligen vilja veta då jag har sagt till mina dagmattehundars ägare att jag inte vill använda stryp på den lilla för jag tycker det är otäckt när hon drar. För hon slutar inte alls dra med stryp så jag tycker det därför är bäst med sele på henne.
    Den stora hunden har också stryp men hon drar nästan ingenting och hon låter aldrig som om hon håller på att kvävas.
  • Skärgårdsfru
    melonpuss skrev 2006-11-12 10:50:31 följande:
    Jag har stryp på min hund och hon dar inte och det är inte tack vare strypet
    Varför har du då stryp?
  • Skärgårdsfru

Antidragsele... är det ett speciellt sele för att förhindra drag eller är det ett ´vanligt´sele? Hunden jag har som drar har både stryp och sele men jag tycker hon drar jättemycket ändå med vad jag än använder.

Akk76 skrev 2006-11-11 22:35:04 följande:
    Vi hade strypkoppel till vår hund, men det hjälpte inte mycket, han drog ändå, så vi köpte anti-drag sele och den funkade jättebra.
  • Heydatsme84

jag menar bara att man inte ska ha stryp för att hunden inte ska dra till det så finns det lära gå fot sele.
    Stryp används främst vid träning tillfällen.

• Skärgårdsfru

Jag förstår inte heller egentligen varför man inte kan använda ett vanligt halsband. Det kanske är att jag är oerfaren vad gäller olika hundar men även om alla hundar är olika och lär sig olika fort, är det inte möjligt att lära alla hundar att gå i vanligt halsband och koppel?

JeckaH skrev 2006-11-12 14:10:28 följande:
    Varför kan man inte använda ett vanligt koppel på rätt sätt då?
  • Heydatsme84

selen går att köpa på djuraffären

• NINACRT

många har stryphanlsband fel på sin hund, man ska ha den som ett P och inte som ett Q, för när man har som ett P så släpper det så fort hunden inte drar men med ett Q kan den "strypa" hunden... tänk på detta när ni har stryphalsband!

• Skärgårdsfru

NINACRT

Med risk för att låta dum, men va? Jag förstår inte alls vad du menar med P och Q? Fundersam

• NINACRT

alltså när du ser på stryphalsbandet så ska den se ut som ett P "uppifrån" eller om du lägger den på golvet... så att varje ggn hunden drar så drar den åt, men när hunden inte drar så hänger den löst... lite svårt att förklara, men prova (om du använder styrp).
    om den ser ut som ett Q så fatsnar den oftast efter att hunden dragit en ggn...

Svar på tråden Stryphalsband