• Skärgårdsfru

Stryphalsband

Jag undrar varför man använder stryphalsband till sin hund. Varför använder du ett sådant? Vad är syftet med det? Finns det flera syften?

Jag är uppvuxen med hund (labrador och borderterrier) och vi har aldrig använt stryphalsband på våra hundar. Men nu är jag dagmatte åt en jack russelterrier och en rottisblandning som båda har stryphalsband. När terriern drar, vilket hon gör rätt mycket så låter det så himla otäckt, hon liksom väser fram hela tiden så det kan ju inte ha syftet att minska draget. Därför brukar jag sätta sele på den lilla istället.

Jag är i nuläget varken för eller emot stryphalsband eftersom jag inte har förstått grundtanken med den. Rent spontant tycker jag dock inte om det.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Svar på tråden Stryphalsband
  • Hallonsaft

Ninacrt: Det spelar ingen som helst roll hur man sätter strypet. Ska Du ha strypet "rätt" måste Du ju i så fall se till att Du hela tiden har hunden på rätt sida, för att det ska göra någon skillnad.

• Skärgårdsfru

Jag ska kolla på halsbandet nästa gång jag har hundarna. Jag är dagmatte åt två hundar och det är dom som har stryphalsband. Det var därför jag startade denna diskussion

Men jag vet att halsbandet lättar när hunden inte drar. Fast det är inte så att det hänger jättelöst på den stora hunden.

• Sommaren22juni1979

Har ett tips på något väldigt enkelt..

En grimma eller halti som det heter fungerar helt perfekt..
    Efter att ha lagt ut flera hundratals kronor så har vi funnit det rätta för oss..
    En liten nätt sak som kostade max 100 kr gör att våran hund inte drar längre..
    Kan tillägga att vi haft allt från sele till halvstryp...

• Hallonsaft

Skärgårdsfru: Det handlar inte om vad man har på hunden, hunden drar för att man inte lärt den annat. Vill Du ha en hund som inte drar så finns inga genvägar, man måste träna.

• LinaFalk

Det är rent av livsfarligt att använda strypkoppel, iallafall i form av kedja! Hundens nackkotor kan få rejäla skador, dessutom tycker jag strypkoppel är för lata människor som inte orkar träna sina hundar att gå fint.

• Skärgårdsfru

Hallonsaft

Jo, jag förstår att man måste träna., det har du ju rätt i. Jag vet dock inte hur man tränar eftersom jag aldrig har haft sådana problem plus att det inte är jag som är ägaren

Huvudansvaret ligger på dom tycker jag. Det är en jack russeltjej på 1 år så hon är rätt valpig fortfarande om det nu har med saken att göra.

• Skärgårdsfru
    LinaFalk skrev 2006-11-12 17:14:11 följande:
    Det är rent av livsfarligt att använda strypkoppel, iallafall i form av kedja! Hundens nackkotor kan få rejäla skador, dessutom tycker jag strypkoppel är för lata människor som inte orkar träna sina hundar att gå fint.
    Jag kan ju inte tala för andra hundägare men jag vet att ägarna till mina daghundar brukar träna hundarna. Den stora har varit väldigt dragig men är inte det längre. Så jag tror inte man kan dra alla över en kam så som du gör. Alla har det uppenbarligen inte av lathet.
  • Mammanseko

Min hanhund har kjag oftast lös och han hör nog till kategorin lydiga hundar!
    Han drar aldrig i kopplet eller så och vi har tävlat lydnad med framgång!
    MEN blir han provocerad händer det några väldigt få gånger att han gör ett utfall tillbaka (VÄLDIG sällan, ej hänt än så länge i år!!) och då måste jag kunna hålla honom!

• Skärgårdsfru
    SessanLindberg skrev 2006-11-12 17:11:36 följande:
    Har ett tips på något väldigt enkelt.. En grimma eller halti som det heter fungerar helt perfekt.. Efter att ha lagt ut flera hundratals kronor så har vi funnit det rätta för oss.. En liten nätt sak som kostade max 100 kr gör att våran hund inte drar längre.. Kan tillägga att vi haft allt från sele till halvstryp...
    Det låter ju bra. Tror du att det hjälper de flesta dragiga hundar?
    Tyvärr är inte det en möjlighet för mig eftersom det inte är mina hundar. Det är ägarna som får bestämma det.
  • Pyretsmamma

Vi har Halti-grimman till vår rottis och jag tycker den är helt suverän!!!

Svar på tråden Stryphalsband