• Skärgårdsfru

Stryphalsband

Jag undrar varför man använder stryphalsband till sin hund. Varför använder du ett sådant? Vad är syftet med det? Finns det flera syften?

Jag är uppvuxen med hund (labrador och borderterrier) och vi har aldrig använt stryphalsband på våra hundar. Men nu är jag dagmatte åt en jack russelterrier och en rottisblandning som båda har stryphalsband. När terriern drar, vilket hon gör rätt mycket så låter det så himla otäckt, hon liksom väser fram hela tiden så det kan ju inte ha syftet att minska draget. Därför brukar jag sätta sele på den lilla istället.

Jag är i nuläget varken för eller emot stryphalsband eftersom jag inte har förstått grundtanken med den. Rent spontant tycker jag dock inte om det.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Svar på tråden Stryphalsband
  • Hallonsaft

Skärgårdsfru: Ah, ok då förstår jag.

Men tyvärr är det ju så att även om ägarna tränar detta med sina hundar, så måste Du göra detsamma om Du inte vill att de ska dra med dig. För hundarna kommer fortsätta att dra om inte Du talar om hur man går fint i koppel.

Låna gärna boken "Vad gör jag när hunden drar i koppel" av Turid Rugaas. Den är jättebra och mycket bra beskriven hur man går till väga för att få bort med problemmet.

• lantisbrud

Vi hade Haltigrimman! Det sa POFF också var den sönder och min hund lös (och nöjd ).

• Skärgårdsfru

Hallonsaft

Tack för dina tips. Jag ska försöka låna den boken. För det är ju rätt jobbigt när hon drar och jag är inte främmande för att försöka träna lite med henne. Men jag vill inte börja träna på något sätt som är fel heller så jag vill vara ordenligt påläst innan. Jag bor ju på landet också och så fort hon ser ett rådjur eller hör en fågel prassla i buskarna så blir hon som tokig

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • LinaFalk

Skärgårdsfru: Nej, jag menar inte att dra alla över en kant, men många använder stryp av ren lathet, det har jag erfarenhet av eftersom jag är instruktör inom brukshundklubben

• Sommaren22juni1979

Kan ju tillägga att man ska ha haltin och en kedja , på så sätt så säkrar man sig mot ev sönderdragningar..
    Så när man köper en Halti se till att ni köper den med ex förlängning..
    Kan säga att min hund slet nästan sönder min arm innan vi började använda Haltin...
    O ja .. jag kanske borde gå på kurs med henne , o kommer göra det .. men tills dess så använder vi haltin..

O det finns inga dåliga hundar .. bara mindre bra hundägare *fniss*

• clementine81

Ett bättre alternativ till stryp är att dra kopplet från det vanliga halsbandet och runt magen på hunden.
    Funkar på unga busiga hundar!

(har själv världens lugnaste golden, 8 år, som nästan alltid går lös bredvid mig)

• sabinaa

När jag skulle börja gå på kurs men mina hundar så sa tränaren att hon INTE tillät stryphalsband. Det var det första hon sa. Dom som hade var tvunga att byta tills nästa gång då det faktiskt har hänt att hundar strypit ihjäl sig.  Man kväver ju stackarna.

• Hallonsaft

Måste säga att jag avskyr allt som har med haltigrimma och antidragsele att göra! Det finns ingen som helst anledning att använda dessa på sin hund.

De enda anledningarna jag kan förlåta någon som har det är: höggravida i vinterhalka, ägare som är tillfälligt sjuk och inte tillfälligt klarar sin hund tex brutet ben/gipsad arm. Liknande anledningar kan jag godkänna, men övrigt användande av dessa prylar, tycker jag bara tyder på stor okunskap och riskerar stora skador på sina hundar.

• NINACRT

hallonsaft: självklart, men min hund brukar gå på samma sida, oftast. annars springer han lös. men det är mkt bättre att försöka ha halsbandet på rätt sätt, än att den ska sitta hårt från första steget!

• Sommaren22juni1979

När jag är ute med min hund så går hon fint med halti.. annars så drar hon i sönder mina leder ..

Svar på tråden Stryphalsband