Vad roligt med kissebebisar. Hoppas dom och kattmamman mår bra
Kul med två flickor och två pojkar. Har du haft någon kattkull tidigare? Om du inte ska sälja katterna till bekanta så är följande sidor bra att annonsera på:
www.katter.nu
www.katt.nu
www.kattlyan.se
www.kattmarknad.com
Bara ett tips på sidor alltså. Jag har sålt kattungar via dessa sidor förut och för mig personligen känns det som om det automatiskt är en aningen mer seriösa kattmänniskor som hittar in på riktiga kattsidor än de som söker sig till t.ex. blocket. Men vad vet jag, det kan ju vara mina egna fördomar 
Marija79 skrev 2006-11-13 12:38:47 följande:
Varför skulle jag ge seriösa uppfödare dåligt rykte? Förstår inte riktigt... Jag skyltar inte med min katt och säljer inte kattungarna för en massa pengar, utan skänker faktiskt bort dem eller tar en tia betalt mest för att de som köper dem säger att det ger tur.Jag har aldrig sagt att hon är en raskatt, trots att jag vet att hon är en skogis...Har ALDRIG förstört för någon, säljer inte kattungarunder falska förespeglingar.Jag förstår att du känner extra för det här men det har ingenting med mig eller min katt att göra...Vad tycker ni andra om jag får fråga?Har jag gjort nåt fel, fattar inte riktigt...Jag förstår inte riktigt vart du vill komma för jag ville bara dela med mig av en rolig grej lixom...
Problemet är väl att du kallar din katt för norsk skogkatt både i rubriken och i inlägg och därmed ger sken av att hon på något sätt är en raskatt när hon uppenbarligen inte är det. Har hon inte en stamtavla så är hon en bondkatt. Du bör därför kalla henne för bondkatt/huskatt eller blandraskatt.
Många som säljer kattungar skriver t.ex. i annonsen att mamman är norsk skogkatt (eller någon annan ras) medan pappan är en bondkatt. Så därför skulle ungarna på något sätt vara finare eller så. Och detta mynnar ju gärna ut i en debatt som är off topic (men du frågade ju vad vi tycker) om bondkattsaveln som finns i Sverige idag. Man kanske måste vara lite mer insatt i det för att förstå vad ansapansa skriver om men i slutändan håller jag verkligen med henne. Om du nu vet att hon är en bondkatt, varför fortsätter du kalla henne för norsk skogkatt? Du kanske bara gör det i dessa inlägg, det vet ju inte jag så det vill jag inte påstå något om.
En norsk skogkatt är en katt med stamtavla och är barn till två norska skogkattföräldrar med stamtavlor. En sådan katt kostar bra mycket mer än en bondkatt som har norska skogkattgener i sig. Bakom en sådan katt ligger oftast noggrann och seriös kattavel. Man har testat båda föräldrarna i blodprover osv. Man väljer ytterst noga ut två katter som ska para sig med varandra osv. Det är långt ifrån bondkattsaveln som finns idag och som slutligen genererar en syn på att katter är en slit och slängvara. Varför ska nallebjörnen vi köper till vårt barn kosta 200 kr medan en levande varelse, en katt, är gratis? Vad ger det för status till katten?
Precis som flera av de andra skrivit så är detdärför bra om du tar betalt för kattungarna och innan dom flyttar så bör dom vara 12 veckor, avmaskade, vaccinerade, id-märkta och veterinärbesiktigade. Genom att göra detta och ta betalt för katten så höjer du dennes status
Och förresten så stavas det inte norsk skog
skatt, utan norsk skogkatt