Ischias??
Hejsan!!
Säkert fler än jag som har detta problem:)
Vad kan man göra???
Strechtövningar,, gympaövningar ja allt vill jag ha tips på för att lindra denna smärta.....
Tacksam desperat mamma
Hejsan!!
Säkert fler än jag som har detta problem:)
Vad kan man göra???
Strechtövningar,, gympaövningar ja allt vill jag ha tips på för att lindra denna smärta.....
Tacksam desperat mamma
Usch jag vet hur du har det! Försök lägg dig på golvet och dra det onda benet mot dig, eller försök "hänga "i en dörrkarm eller dörr så du strecks ut ( väldigt enkelt me magen i vädret). Har man tur så kan nerven hoppa rätt. för bästa avlastning ska man ligga på golvet me benen på en stol, så du får 90 graders vinkel. Hoppas du förstod nått!! Lycka till
Jag sover alltid med en kudde mellan knäna. Den är ganska hård, skumgummi-bitar till fyllning. Ca 35*35cm.
Var lite småkrabbigt i början, men man lär sej kvickt att ta med den när man vänder sej i sömnen.
Detta gör att bäckenet är rakt när man ligger på sidan.
Sover jag utan min knäkudde en natt så kan jag knappt komma ur sängen på morgonen.
Lugna promenader hjälper oxå till att räta upp min rygg.
på min yoga klass gör vi en övning som sägs sträcka i ischias området.
Ska se om jag kan förklara:
Sitt på rumpan med benen utåt som ett V(jag är totalt ovig så jag gör ett väldigt smalt V...), tårna ska peka uppåt mot taket.
Sträck armarna över huvudet och kroka ihop tummarna.
Andas ut när du sträcker dig över knät mot tårna, gunga inte utan håll still en stund. Andas in på vägen upp. Gör detta i några minuter våxelvis på båda sidorna och gör övningen sakta.
Det har hjälpt mig jättemycket!!
Lycka till...
06mamman. Ska testa det jag oxå!
Är det "riktig" ischias du har, eller så kallad falsk ischias? Falsk ischias är när man har problem med bäckenet och får ischiasliknande smärtor. Har du bäckenproblem så vet du förmodligen om det och då vet du säkert vilka rörelser du INTE får göra. Jag får ont om jag överanstränger mig och då hjälper bara vila.
Vanlig ischias - kan inte en naprapat eller massör hjälpa till där? Någon som jobbar med gravida?
akupunktur!! var min räddning . min bm gjorde det pa mig och dagen efter var den borta!!!!!!!!.
jag hade en san som gjorde sa ont at jag grät varje gang jag reste mig fran sofan/säng i flera veckor men efter akupunktur var det som jag aldrig har haft den .
Gympaövningar, TENS-apparat, sover med kudde mellan benen och riskudde mot ryggen men jag har ont ändå... :-/
Önskar att jag kunde ge dej nåt bra tips men jag har inget... mer än massage och riskudde, det hjälper bäst och att vila... men man kan ju inte ligga bekvämt :-/