• Sleepyhead

Ge blod?

Jag är själv nr 3 på listan...

Jag älskar min Teo 060101!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:02:59:
    www.geblod.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:25:36:
    nu har jag anmält mig...*pirrigt*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:50:31:
    De här kombinationerna är möjliga inom AB0-systemet:
    A kan ge blod till: A och AB
    0 kan ge blod till: Alla blodgrupper
    B kan ge blod till: B och AB
    AB kan ge blod till: AB

De här kombinationerna är möjliga inom Rh-systemet:
    Rh+ kan ge blod till: Rh+
    Rh- kan ge blod till: Rh+ och Rh-
  • Svar på tråden Ge blod?
  • ollikk

jag skulle vilja ge blod, men jag är rökare. får rökare ge blod?

• Kaktusen

"Jag är rökare och har varit det i snart 6 år, får man ge blod även då? Svar: Rökning är inget hinder för blodgivning."

Detta är taget från www.geblod.nu, deras hemsida.

Så det är bara att pallra sig dit! Och nålarna är inte speciellt stora, mogreta!

• ollikk

åh men så bra! (inte rökningen kanske men att jag får ge blod) då ska jag genast anmäla mig.

• Maline

Det fanns inget altenativ som passade, jag ger inte blod just nu pga jag har haft låga Hb värden, men jag tycker det är viktigt att vara solidarisk så jag kommer att göra det när mina värden varit stabila ett tag. så "Jag SKA göra det...bara få tummen ur"

• MallaMojs

Jag har gett blod i flera år!!! Det är en mycketbra grej och jag tycker inte att det är så obehagligt - å så får man ju fika efteråt

Jag fick dock inte lämna sist vi var där, då vi just skulle kicka igång IVF nummer två, och nu är jag gravid så då blir det nada...

• Comedia

Håller med om att det är svårt att få a*slet ur... Har själv varit blodgivare i flera år, men har svårt med att åka till Blodcentralen så ofta som jag får.

Är för övrigt 0- så aaaaalla vill ha mitt toppenblod!

• Kaktusen

Då är det ju ÄNNU viktigare att du ger, Comedia!
    Eftersom du kan ge åt alla, menar jag.

• allaminaliv

Jag måste avstå från blodgivning just nu av privata skäl, men är annars en aktiv blodgivare. Just nu irriterad över att jag vill ha en mugg till men att jag inte får...

• mogreta

Kaktusen:
    Okej, jag ska försöka....

• mogreta

Jo, förresten, har man inte rätt att ge blod på arbetstid?
    Vet att flera på mitt jobb stuckit iväg och givit blod, fastän det är arbetstid, har jag fått om bakfoten eller?

Svar på tråden Ge blod?