• Sleepyhead

Ge blod?

Jag är själv nr 3 på listan...

Jag älskar min Teo 060101!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:02:59:
    www.geblod.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:25:36:
    nu har jag anmält mig...*pirrigt*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:50:31:
    De här kombinationerna är möjliga inom AB0-systemet:
    A kan ge blod till: A och AB
    0 kan ge blod till: Alla blodgrupper
    B kan ge blod till: B och AB
    AB kan ge blod till: AB

De här kombinationerna är möjliga inom Rh-systemet:
    Rh+ kan ge blod till: Rh+
    Rh- kan ge blod till: Rh+ och Rh-
  • Svar på tråden Ge blod?
  • listo

0+, ger blod regelbundet förutom när jag är gravid eller just har fött barn.

Här får man 50 kr eller fina muggar eller värdecheck som kan användas i en massa affärer i stan.

• Axels och Annies mamma

skulle gärna göra det men är hysteriskt spruträdd, så det går bara inte psykiskt att få min kropp till det.

• 201201232

Nu har jag precis varit och gett blod, det var brist på min blodgrupp A-. Fick en ursökt ljuslykta från Ittala för besväret.

• Fru Höstlöv

Inga alternativ för att man inte får ge blod? Förvånad
    Jag var och kollade upp mig för några år sedan, men ratades för att jag är för svårstucken och har A+ blod som "det ändå finns mycket av" tydligen.

Fru Höstlöv, 14 okt, fd Höstlövet. Bilder finns i galleriet.
  • Japonica

Skumt att en del med allergier mot pennicillin inte får ge blod! Jag är allergisk, det enda jag är allergisk emot, pennicillin, och jag får ge blod, däremot använder de bara, vad det nu är; plasman, eller nåt, inte hela rubbet.

• LaFontaine

Japonica: Det kanske beror på blodgrupp också. Eller hur allergisk man är. En svårstucken penicillinallergiker kanske man inte ids ta blod från. Eller så beror det helt enkelt på olika blodcentraler.

• Kaktusen

Snuttepuffan; Åhh, jag vill också ha en sån! Får invänta min kallelse, borde komma snart.

• Runguska

Jag har varit där och lämnat en intresseanmälan eller vad det kan tänkas kallas, men inte kommit mig för att går dit. Måste göra det snart... när jag skulle dit var jag förkyld och då får man ju inte.

• Etta med kokvrå

Jag har någon konstig jävla blodgrupp så de hade ingen nytta av mitt blod, det passade ingen.
    De frågade t o m om jag hade negrer i släkten (!) Inte vad jag vet.

• Fru Mi

Lämnade plasma men det slutade de med i E-tuna. Kan inte lämna blod för jag får så lågt järn och får ont av järntabletterna.

• LaFontaine

Etta med kokvrå: Samma sak frågade de min likbleka far. Han tittade skeptiskt på dem och svarade att han absolut inte har afrikanskt ursprung, hans syskon har forskat långt bak i släktleden och än så länge mest hittat finnar och tyskar. Inte särskilt afrikanskt...

• 201201232

Jag kan tänka mig att AB+ är den blodgrupp som är minst eftertraktad eftersom att den bara går att ge till just AB+, men AB+ kan ta emot från alla...

Svar på tråden Ge blod?