• Sleepyhead

Ge blod?

Jag är själv nr 3 på listan...

Jag älskar min Teo 060101!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:02:59:
    www.geblod.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:25:36:
    nu har jag anmält mig...*pirrigt*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 17:50:31:
    De här kombinationerna är möjliga inom AB0-systemet:
    A kan ge blod till: A och AB
    0 kan ge blod till: Alla blodgrupper
    B kan ge blod till: B och AB
    AB kan ge blod till: AB

De här kombinationerna är möjliga inom Rh-systemet:
    Rh+ kan ge blod till: Rh+
    Rh- kan ge blod till: Rh+ och Rh-
  • Svar på tråden Ge blod?
  • Bempa

Jag vill inte... Eller jag skulle väl vilja, men jag är livrädd för både sprutor/nålar o blod, så det är kört för mig...

• Apif la deuxième

Under blodgivningen är det enda obehagliga när de sätter en rem runt armen väldigt spänt först, då brukar jag få obehagskänslor, men när nålen är i så lättar de på remmen och så är det vbara att i ca 5minuter pumpa lite med näven tills påsen är fylld med blod.

Efter det ska man ta det lugnt en stund, de bjuder på fika och mackor och man kan sitta där och läsa tidningar och dricka massa juice vatten och kaffe. Jag brukar inte känna mig dålig alls efteråt, kanske lite lite svagare än normalt men framförallt känns det bra att veta att det blod man gett kan rädda någon annans liv.

• Mirakel händer

Sleepyhead: Det lugnt, men det kanske är bra för andra att veta att så kan det vara....

• Apif la deuxième

Och jag är inte alls rädd för nålar egentöigen, men jag undviker nog att se när de ska sticka in nålen för den är ju ganska grov... Men när den väl är i så är det helt lugnt och sköterskorna brukar vara jätterara.

• Prisssan

Jag får inte ge blod av medicinska skäl.

• simonsmamma

Fanns inget alternativ för mig... Jag FÅR inte pga av att jag är allergisk mot penecillin.

• Bagarberta

Jag ger blod!
    Jag brukar bli trött efteråt, men annars märker jag ingenting!
    Det enda som är otäckt är att titta på påsen med blod! Det är ju ens eget blod som ligger där å skvalpar runt! Man behöver ju inte titta, men på nåt sjukt vis så kan jag inte låta bli!

• Sleepyhead
    Isorfidien skrev 2006-11-29 17:15:12 följande:
    Jag får inte. Jag har haft proppar och det har visat sig att jag är APC-resistent.
    vad är det?
    Jag älskar min Teo 060101!!!
Svar på tråden Ge blod?