Jag tycker att man främst måste fråga sig "behöver barn straff?"
Varför i så fall? Är det till för att den vuxne ska visa sin makt? Blir det en maktkamp där den vuxne till varje pris måste vinna? Fundera igenom varför barn beter sig som de gör och varför ni vuxna beter er som ni gör!
En del byter namn på det för att slippa få dåligt samvete. Jag tycker inte straff och konsekvens är samma sak även om gränsen kan vara svår att dra.
En konsekvens ska vara kopplat till det som händer. Har man ritat på väggen får man se till att tvätta bort det. Kastar man något i golvet får man plocka upp, städa undan. Gick det sönder får man laga det eller kanske t.o.m. köpa nytt. Beror på vilken ålder det gäller men en konsekvens ska vara kopplat till händelsen. Om man inte går upp i tid så hinner man inte till dagis, det är en konsekvens, ett faktum. Lägger man sig inte i tid så hinner man inte läsa. Godis eller TV har inget med det att göra, för att dra ett drastiskt tydligt exempel.
Barn måste få visa alla sina känslor. Det är klart att de måste få bli arga! Varför är det så fult att vara arg?
Man få bli arg men man får inte slå på någon eller något som kan gå sönder! Då får man istället skaffa sig en slagkudde el.dyl. Vi hade en kudde i soffan som man får slå på så mycket man orkar...
Avvisning fungerar därför att det är den värsta känslan ett barn kan känna. Tänk på det! Att bli avvisad av sina föräldrar som är de man älskar allra mest känns också mest!
Avvisning i någon form (lämnar, skickar till rummet etc.) är alltså inte något bra straff om ni vill fortsätta ha en bra relation till era barn! Bort med skampålen. Tänk på vad det är för känslor ni vill ge era barn.
Barn behöver få testa gränser och vi vuxna ska vara vuxna nog att kunna sätta dem och kunna ha tålamod med denna nödvändiga del av våra barns liv. De behöver få träna "konflikthantering" (bråka med varandra) även om det retar oss vuxna till vansinne...
Många barn söker vuxnas uppmärksamhet genom dessa handlingar och då är det viktigt att låta dem få uppmärksamhet för det som fungerar bra istället. Då undviker man många konflikter. Inte genom att få höra "duktig" som blir en slags etikett och något eftersträvnadsvärt, mamma/pappa tycker om att jag är "duktig", utan för vad de är. Sätt ord på känslor och händelser!
Om vi nu återvänder till TS (känner att jag blommade ut alldeles för mycket) så måste en tvååring få ha sin "trotsålder". Det är bland de viktigaste utvecklingsåldrarna man har.
Sätt inte straff utan lyft ifrån. Visa tydligt. Föregå med gott exempel och
ett tips:
Ge en utmaning!
Detta tips fungerar oavsett ålder. Låt barnet få en utmaning, få lära sig något nytt, som det kan lägga sin energi på, så går inte så mycket energi åt till att bråka.
Tänk efter vad som kan vara en lämplig utmaning beroende på ålder. Det behöver inte vara något stort.
För en tvååring kan det handla om pussel, att lära sig klä på sig själv, cykla på trehjuling. tja, ni vet själv vad som är rätt för ert barn!