• Wilowa

vad är dagis???

DAGHEM var det som var innan det blev förskola. Daghemmen hade ingen läroplan och sämre kvalitetssäkring än dagens förskola.

FÖRSKOLA heter det sedan 1998 då förskolans läroplan kom. Större kvalitetssäkring än på daghemmens tid.

VAD ÄR/VAR DAGIS???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-04 17:37:31:
    Jag har ställt den här frågan eftersom många tror att det hette dagis. Det hette daghem förr och inte dagis!

www.familjeliv.se/Forum-3-26/m13499263.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-06 07:26:31:
    Omröstning:

www.familjeliv.se/Forum-5-176/m15040561.html

• Svar på tråden vad är dagis???
  • Razzla

Dagis var väl eg Daghems slang men fortfarande så säger ju många dagis om förskolan.. (bla jag! )

• AstraTrillian

Ett "smeknamn" eller slangutryck som är hundra gånger lättare att säga för ett litet barn än förskola. Dessutom antar jag att de flesta (alla) känner till att dagis syftar till förskola.

• Wilowa

Öppnis är öppna förskolan, lekis var lekskolan (men det ordet känns fel när verksamheten flyttats till skolan och är mer lektionsstyrd) och dagis är förskolan!

• Tigerpluttis

Einstein:
    Inlägget nedan kopierade jag från en annan tråd men jag tycker att Medistra slog huvudet på spiken vad gäller din fråga om vad dagis är.

Dagis var en barnpassningsverksamhet som inte var uppstyrd av några särskilda pedagogiska mål, ingen läroplan och ingen pedagogiskt utbildad personal

förskolan är en verksamhet för barn mellan 1-5 år där man arbetar efter en läroplan som MÅSTE följas, precis som i skolan och personalen är högskoleutbildade pedagoger (precis som lärare i skolan)

förskoleklass är verksamhet för 6-åringar, den verksamheten är integrerad i skolans lokaler och barnen är i en "klass" som kommer följa dem genom hela låg/mellanstadietiden

• Wilowa

Fast tigerpluttis, det du beskriver som dagis är i själva verket daghem!

• AstraTrillian

Var bara nyfiken på om du själv sa dagis eller förskola men nu misstänker jag dagis och att du som jag antar att människor förstår vad man menar

Lite komiskt att man måste säga förskola nu, min "icke-anala" mamma som är förskolechef är väldigt noga med det. Jag säger iallafall dagis och är samtidigt medveten om förskoleplanen och kvalitetssäkring.

Svar på tråden vad är dagis???