• Wilowa

vad är dagis???

DAGHEM var det som var innan det blev förskola. Daghemmen hade ingen läroplan och sämre kvalitetssäkring än dagens förskola.

FÖRSKOLA heter det sedan 1998 då förskolans läroplan kom. Större kvalitetssäkring än på daghemmens tid.

VAD ÄR/VAR DAGIS???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-04 17:37:31:
    Jag har ställt den här frågan eftersom många tror att det hette dagis. Det hette daghem förr och inte dagis!

www.familjeliv.se/Forum-3-26/m13499263.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-06 07:26:31:
    Omröstning:

www.familjeliv.se/Forum-5-176/m15040561.html

• Svar på tråden vad är dagis???
  • jagäraf

Obs! Har inte läst tråden alls!

Dagis är ju bara ett slangutryck för daghem precis som lekis för lekskola och kyrkis för kyrkans förskola t ex.

• Wilowa

Fastr tycker du inte att det kan vara ett slang för förskola nu då? Det är ju åtta år sedan daghemmen försvann!

• jagäraf

Nu är ju min minsta 13 år så det var ju ett tag sedan... men vi kanske använde uttrycken lite slarvigt bara för att det var lättare för barnen: dagis för "barnförvaring när föräldrar jobbar" och lekis för "traditionell lekskola", kyrkis för just kyrkans förskola och sen gick då den yngsta på "sexårs" som vi kallade sexårsverksamheten.

Jag skulle nog kalla förskola (1-5 år) för dagis även idag.

• LinaoMatilda

ni som säger att man inte får säga dagis; ni kallar väl städerskor för lokalvårdare också?

Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
  • Hej och Hopp

En förskola där personalen säger dagis är enligt mig ett dagis - dvs ett ställer där barnen passas och tas om hand om efter bästa förmåga medan föräldrarna arbetar.

På en förskola finns pedagoger som förstått att de har ett större uppdrag än så och som ser på verksamheten som något som har ett egenvärde för barnen - och som planerar genomför och utvärderar verksamheten med läroplanen som grund med barns och föräldrars behov i fokus.

• Wilowa

Vad spelar det för roll vad man använder för namn? De kan väl göra ett jättebra jobb, fast de säger dagis och fröken!

• Wilowa

Tänk om politikerna döpt om det till dagis, då hade ju vårt dagis varit jättebra!

• isasdream

aaahhh.. underbart.

jag är en person som tror att både barn och vuxna kan säga förskola om dom vill och är fullkomligt övertygad om att det är precis lika lätt att lära barn säga förskola som att lära dem felaktigt att säga dagis.

det är generationen över dem som har problem med rätt ord på rätt sak

• Wilowa

Fast varför ska man inte kunna säga dagis? Att man inte ska säga daghem är självklart, för det heter det inte längre Fast om man har dagis som smeknamn på förskolan så kan det väl inte vara fel? Dom är ju ändå där på dagen och en förskola som har öppet på natten kallas väl för nattis?

• Hej och Hopp

Nattis är verkligen till för att ha barnpassning när föräldrarna arbetar - ingen kan väl anse att det är för barnens egen skull de har omsorg på natten... Så min definition håller tycker jag... Jag skulle inte vilja ha mina barn på ett "dagis" utan på en förskola!

• Wilowa

Fast hej och hopp, man kan väl säga dagis och ändå mena förskola. För mig är dagis ett smeknamn på ett ställe där de är på DAGEN när mamma och pappa jobbar!

Dessutom är det väl så att även nattdagis måste följa läroplanen? Den handlar ju inte bara om samlingarna? Den övergriper ju allt som barnen gör och då borde det väl vara så även på en nattförskola? Visst inte när de sover, men tiden innan de somnar och tiden när de gått upp?

• Hej och Hopp

Jo visst. Och du får säga vad du vill - jag gör skillnad på vad pedagogerna kallar sin verksamhet för jag tycker att det säger något om hur de ser på sitt arbete (utgår från att du skriver som förälder - har inte så stor koll) Självklart ska en förskola med nattomsorg också arbeta efter läroplanen och i förskolans pedagogik är inte samlingen det viktigaste - de som betonar samlingens betydelse tror jag har missförstått förskolans uppdrag - vi är ingen mini-skola som ska ge "lektioner" anpassade till små barn. Jag tror mycket på "edu-care" och självklart lär sig barnen under hela sin vakna tid. På natten när de sover tror jag sock att pedagogernas utbildning har mindre betydelse

Förskolan har för mig ett dubbelt syfte - visst den är till för att barnen ska vara omhändertagna medan föräldrarna arbetar men den är även till för barnen - och jag tycker absolut att barn som har föräldrar som är hemma ska få gå i förskola - för sin egen skull.
    Förstår du hur jag menar?

• Wilowa

Hej och Hopp: Jag är lärare men talar som förälder, dessutom menade jag att personalen säger dagis och fröken till barnen.

Du skrev: "de som betonar samlingens betydelse tror jag har missförstått förskolans uppdrag" Jag tror inte att det är förskolan de har missuppfattat, utan vad som står i en läroplan. De vet att skolan också har en läroplan, men har missat skolans kursplan. De tror att läroplan är det samma som kursplanen, men det är det ju inte. Er läroplan är ganska lik skolans och i den finns det inga ämneskunskapsmål!

• Hej och Hopp

Själv säger jag förskola till barnen - en del av dem säger själva dagis - de flesta säger förskola - ingen stor sak vare sig för mig eller för barnen. Fröken säger jag med - det fungerar som ett samlingsnamn för olika pedagoger som barnen möter (såväl kvinnliga som manliga )

En skillnad mellan våra läroplaner är ju att vi inte har några uppnåendemål utan endast strävansmål- barnen kan aldrig misslyckas i förskolan - det är bara vi pedagoger som kan

En annan trevlig skillnad enligt mig är att vi inte har någon formulering om "kristen etik och västerländsk humanism" i vår läroplan. Varken väst eller kristendomen har patent på etik och humanism - men nu drar jag nog tråden åt fel håll

• Wilowa

Jo visst, men jag tror ändå att många föräldrar tror att förskolan har en kursplan. Läroplanen är ju mer inriktad på den personliga utvecklingen och kursplanerna mer på ämneskunskap.

• Hej och Hopp

Einstein: Du kanske har rätt - och faktiskt så tycker jag att en del förskolepedagoger är på väg åt fel håll när man gör individuella utvecklingsplaner som innehåller konkreta uppgifter som barnet ska lära sig. I våra iup fokuserar vi på det som förskolan skall sträva efter att barnet ska få och skriver hur vi arbetar för att uppnå dessa mål - alltså fokuserar vi på vårt arbetssätt inte på barnets beteende eller förmåga...

Svar på tråden vad är dagis???