• Wilowa

vad är dagis???

DAGHEM var det som var innan det blev förskola. Daghemmen hade ingen läroplan och sämre kvalitetssäkring än dagens förskola.

FÖRSKOLA heter det sedan 1998 då förskolans läroplan kom. Större kvalitetssäkring än på daghemmens tid.

VAD ÄR/VAR DAGIS???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-04 17:37:31:
    Jag har ställt den här frågan eftersom många tror att det hette dagis. Det hette daghem förr och inte dagis!

www.familjeliv.se/Forum-3-26/m13499263.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-06 07:26:31:
    Omröstning:

www.familjeliv.se/Forum-5-176/m15040561.html

• Svar på tråden vad är dagis???
  • Wilowa

Dagis är ett smeknamn som kan användas privat om förskolan. Jag tycker inte att man längre kan säga dagis och mena daghem!

Det finns andra smeknamn som inte orsakar lika stora diskussioner som dagis, t ex plugg, bast, snuten osv. Fast inget av de orden ska ju användas offentligt!

• Tigerpluttis

Einstein: Dagis = smeknamn för daghem.

• Wilowa

Tigerpluttis: Åtta år efter införandet av förskolan: dagis = förskola!

• sturen

men herre gud får man inte säga "plugget" heller?? jag VET att det heter skola men kan välja att säga "plugget2 jag VET att dte heter förskola men väljer att säga "dagis" jag vet att det heter Smörgås men väljer att säga "macka" vi har ett rikt språ-UNDERBART!

vem fasen är kalle? vad är "mellis"? vad är "gumsan"?

• Tant Green

Håller med knorpan Om det hade funnits både daghem och förskolor så skulle det ju vara förvirrande om båda kallades för dagis. Men eftersom det bara finns förskolor så går det ju alldeles utmärkt att kalla dem för dagis

• Helle69

Min barn har gått på 3 olika förskolor och hittills har jag inte hört någon förskollärare/barnskötare som använt ordet FÖRSKOLA. Här säger alla DAGIS, även personalen själva.

Svar på tråden vad är dagis???