• Wilowa

vad är dagis???

DAGHEM var det som var innan det blev förskola. Daghemmen hade ingen läroplan och sämre kvalitetssäkring än dagens förskola.

FÖRSKOLA heter det sedan 1998 då förskolans läroplan kom. Större kvalitetssäkring än på daghemmens tid.

VAD ÄR/VAR DAGIS???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-04 17:37:31:
    Jag har ställt den här frågan eftersom många tror att det hette dagis. Det hette daghem förr och inte dagis!

www.familjeliv.se/Forum-3-26/m13499263.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-06 07:26:31:
    Omröstning:

www.familjeliv.se/Forum-5-176/m15040561.html

• Svar på tråden vad är dagis???
  • markattan

Dagis är förvaring av barn!

Lämna...hämta 3 timmar senare..utan mat...och lite lek!

• AstraTrillian

Oooops, den tråden har jag missat Väcker visst mycket känslor.

Påminner mig om en kollega som blev upprörd när jag sa att jag skulle till skolan när det faktiskt heter universitetet (med stora bokstäver), tycker det är superanalt att hänga upp sig på ord när det är verksamheten som borde räknas. Universitetet är lika mycket universitet oavsett vad jag kallar det. Förskolan är lika mycket förskola oavsett vad jag säger (hoppas jag )

• Wilowa

Dagis = ett barnord som betyder ett trevligt och mysigt ställe där jag (barnet) får vara när mamma och pappa jobbar.

I den betydelsen spelar det ingen roll om det är förskola eller daghem! Alltså sett ur barnens perspektiv.

Vet ni nu ska jag till doktorn, fast jag är inte säker på om han har doktorerat. Fast hans egentliga titel är nog käkkirurg!

I morgon ska jag till knotknackaren, men han är ju egentligen en kriopraktor!

Dessutom måste jag ringa min doktor på vårdcentralen, men han är väl egentligen bara allmänläkare, till skillnad mot sonens doktor som är barnläkare!

Vilken tur att jag kan ha mina barn på dagis när jag ska till doktorn, fast det egentligen heter förskola! Vilken tur att de har snaälla fröknar på deras dagis också, fast de egentligen är förskollärare!

• Wilowa

Hahaha! Kiropraktor ska det ju naturligtvis stå. han blir nog förnärmad om jag kallar honom för kriopraktor!

• AstraTrillian

Einstein: "ringa min doktor på vårdcentralen"

Nej men fy! Doktor är man om man har disputerat annars är man faktiskt läkare

• tjorvan

Hmmmm....Måste bara tillägga att jag har haft förmånen att få in min flicka här på DAGIS (som jag säger oavsett vad de kallar det , hihi..) där de följer Reggio Emilia , borde alla ha ...

• Wilowa

Ja fy på mig! Dessutom skrev jag att fröknarna är förskollärare, fy på mig igen för en av dem är "bara" barnskötare!

• Wilowa

Kan tillägga att här säger personalen både dagis och fröken!

Svar på tråden vad är dagis???