• Anna B

Går ni nånsin ut (utan barn)?

Min man och jag har haft en ganska hetsig diskussion om detta med amning och tillgänglighet. Det började med att jag ville gå på jobbets julfest och för en gång skull träffa kompisar och komma ut utan barn. Sonen är 2,5 månad.

Han tycker inte sonen ska behöva äta från flaska (även urpumpad modersmjölk), utan jag ska finnas tillgänglig dygnet runt tills han äter vanlig mat. Ska jag gå på julfesten får jag ta med sonen. Jag känner mig bara låst och irriterad och tycker "får inte jag, får inte du heller", otroligt moget...

Hur har ni löst detta? Har ni alltid barnen med er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-07 10:43:05:
    Vi har en 2-åring också, så någon måste vara hemma. Han har inte tänkt gå på sin egen julfest/-bord (eget beslut, vi har inte diskuterat saken innan). Ska det bli någon rättvisetävling så kan han inte heller dricka alkohol så länge jag helammar.

Det känns löjligt, jag tycker man ska unna varandra egen tid och jag ställer gärna upp, men jag förväntar mig samma hänsyn tillbaka.

• Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?
  • Lyllo

Vem har sagt att TS vill gå på julfest för att vara jämställd eller rättvis? Hon kanske bara vill komma ett bort ett par timmar och prata med sina vänner.

"Att lämna ett så litet barn är inte bra för barnet"

Hallå! Vad hände med pappan, räknas inte han?

• Lyllo

Sugarplum - Jag tror att pappan kan ge exakt samma trygghet och närhet som mamman, fast det är hon som ammar.

• Ameos

"Jag menar att allt kanske inte kan vara 100% rättvist när det gäller att ge ett barn allt det behöver. Att lämna ett så litet barn är inte bra för barnet och i många fall inte heller för mamman och att göra det i jämställdhetens namn känns för mig som att dra det lite för långt."

Tja, jag vet inte hur det ser ut i din familj, men jag kan garanterat att vår son inte har lidit några men av att spendera några timmar med sin pappa på egen hand. Tvärtom!

• Pshevil

Ett barn behöver sin pappa lika mycket som sin mamma, det är min fasta övertygelse. Visst är barnet beroende av sin mor när det gäller mat om man ammar, men när det finns möjlighet för fadern att ge mat (genom att pumpa ur och ge på flaska ex) så finns det väl ingen anledning till varför modern ska behöva sitta klistrad vid sitt barn och inte lämna ifrån sig det ens till den andre föräldern? Hur bra mamma är man om man aldrig får en andningspaus?
    Det är klart att du ska gå på festen om du vill TS! Själv gick jag på 30-årsfest (i hela fyra timmar, hualigen!) när sonen var 2,5 månad och det var mormor och morfar som passade. Han sov hela tiden så jag tror inte att han tog särdeles skada...

• Ameos

Kan inte låta bli att undra... Exakt hur kan det vara skadligt för ett barn att tillbringa några timmar med sin pappa utan att mamman finns med?

• Sugarplum
    Lyllo skrev 2006-12-06 12:38:24 följande:
    Sugarplum - Jag tror att pappan kan ge exakt samma trygghet och närhet som mamman, fast det är hon som ammar.

Det tror jag verkligen inte när dom är så små- men vi är ju alla olika.

En del tycker ju det är helt ok att gå ut efter några månader och supa och sen ta hand om barnet dagen efter- och jag tex tycker inte att man dricker mer än 1 glas vin om man nu känner att man måste  när man har barn. Men som sagt, vi är alla olika.

• UNDERVERK

Klart du ska gå om du vill och det känns bra för dig. Om bebisen tar flaskan så är det ju ett utmärkt tillfälle för bebis och pappan och få lite ensam tid dom med

Det är ju barnets pappa som ska vara hemma med barnet inte ngn främling. Klart det kommer gå bra, och skulle det inte göra det är det väl bara att pappan ringer så mamman åker hem?

Det handlar om en kväll några timmar, inte flera dagar.

• Pshevil

Sugarplum: "En del tycker ju det är helt ok att gå ut efter några månader och supa och sen ta hand om barnet dagen efter-"
    Om du syftar på mig så drack jag nog totalt ett glas vin på den där festen. Man behöver inte dricka sprit bara för att man går ut eller går på fest...

• Sugarplum

Inget illa om TS, utan detta är bara tankar jag har funderat på- det verkar som att en del skaffar barn bara för att ha det avklarat och sen fortsätta sina liv som innan, dom klarar inte av omställningen lixom. Egentligen hör ju inte den diskussionen hemma här, men de va nåt jag tänkte på¨bara. Och det är verkligen inte riktat till TS.

• lilla trollets mamma

Tror tvärtemot många andra här att det skulle vara bra om man som mamma hann göra något för sig sj, hämta andan för en liten stund.
    Jag har iunte varit ifrån min son någonting (mer än högst en timme, när sambon var ute på promenad med honom och han sov hela tiden). Tror faktiskt att det hade varit bättre för både mig o sambon om han och sonen fick lite tid tillsammans - det kan vara svårt att knyta band till varann och lära sig ta hand om ett barn på sitt sätt om mamman alltid är i närheten. Så känner jag iallafall att det varit för oss.

Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?