• Lillkossan

Epidural???

Jag väntar mitt första barn med BF den 31 dec. Jag är otroligt rädd för epiduralbedövning. Kan inte ni som fått denna berätta om era upplevelser kring den. Gjorde det ont att få den? Drog den ut på förlossningen? Berätta allt! Kanske kan bota min räddsla något...eller så kanske jag rentav får bekräftat för mig att det inte är ett alternativ för mig och jag slipper fundera. Tackar

• Svar på tråden Epidural???
  • Helen H 79

för mig var det en jättebra upplevelse!!! Gjorde inte alls ont att lägga den, man hade ju redan VÄÄÄLDIGT ont och var mer eller mindre "borta" av smärta!!

Fick den kl 14 och Jonathan föddes 16.46, så jag tycker inte det drog ut på tiden! Jag kommer absolut att ta den igen om det behövs, och rekomenderar dig att ta den! Man behöver inte ligga och ha såå ont, när man inte behöver!

(senn finns det de som bedövnigen inte tar på, men....)

~~~Jonathan 050612~~~
  • missteddy

jag hade det och jag kände inte av när läkaren satt den. jag andades lustgasen tittade upp och frågade om han skulle sätta den snart så säger han att det är klart han säger hej och går så jag mätkte inget av detta. 1 timma senare var sonen född

• Ylwis

Fick vänta 30 min extra på min för narkosläkaren som var där ville inte göra det så de fick ringa bakjouren så jag hann få väldigt ont....

Mamma till Alvyn 051015
  • Emeraldy

Vad är det du är rädd för? Jag ska erkänna att lokalbedövningen man får innan epiduralen läggs, var obehaglig. Själva epiduralen känns bara som det sprutas in nåt kallt.

Men jag hade såna fruktansvärda värkar, att för mig fanns inget alternativ. Jag kan verkligen inte tro att de som bara har lustgas eller inte ens det, kan ha upplevt värkarna som jag gjorde, för det gjorde verkligen sjuuuukt ont, och så mesig tycker jag ändå inte att jag är

På mig fungerade epiduralen till 100%, jag gick från helvete till himmelriket på bara ett par minuter. Tyvärr vet man ju inte innan hur den hjälper, men för mig var den guld värd

Nu kan jag tyvärr inte svara på hur den påverkade förlossningsförloppet eftersom jag till slut akutsnittades av andra orsaker.

Lycka till, du har världens underbaraste grej framför dig

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • vicnia

Det var rena himmelriket att få den. Tog epidural efter 5 timmars värkar på förlossningen. Tyckte bara att jag blev borta med lustgas. Från att ha haft ont hela tiden fick jag chans att vila mig. Kunde till och med bläddra i aftonbladet en sväng. Tog inte längre tid vad jag vet. Lillkillen kom ut efter 2,5 timme efter jag tog edan. Och den kändes absolut ingenting att ta, man har ont någonannanstans och känner därför ingenting när dom sticker. Det ända jag kände var när de fyllde på att det blev kallt i ryggen. Ska ha barn 7 feb och har tänkt att ta eda igen.

• RonjaRovardotter

Epiduralen var min bästa vän. Jag vart väldigt sjuk av lustgasen, plus att den slutade ha effekt efter 30 min. Sonen föddes 3 tim o 45 min efter att dom satte epiduralen. Kände inte ett smack, förutom att smärtan från att föda försvann. Nästa gång kommer jag nog inte ta epidural, utan den andra som jag inte minns namnet på, som bara verkar i 2 timmar, epiduralen verkar tills dom stänger av droppet.

• April Mamma

Eda för mig var "himmel"
    Jag var också lite skraj innan att den läskigt nålen skulle kännas..men ärligt så kände jag knappt den. Man får ju den oftast när man har dom "jobbigaste" värkarna och då är ju kroppen ganska "bedövat" redan.
    Jag fick den när jag var öppen ca 5-6cm (ca kl 05) sedan är sonen född kl 1013 så för mig drog den inte ut på tiden tror jag. Hade lite svårt att kissa men det kanske jag hade hade haft ändå..?
    Efter att jag hade fått den så kände jag knappt värkarna (det är sant ) så jag kan verkligen rekomendera den..

Lycka till när det blir dax!!

• gbgumman

För mig funka den toppen. Var lite rädd att få en värk när de satte den men läkaren var sååå duktig. Sedan satt jag och titta på en skärm och såg mina värkar där men de kändes inte så mycket. Värken nedåt tar den inte bort men värken runt rygg m.m är skön att slippa. Jag öppna mig perfekt och när jag ville ha påfyllning en tredje gång så fick jag inte för då var det strax tid att föda ordentligt och mycket riktigt snart kom krystarna. Perfekt om man inte vill ha så ont. Min man och jag fick tid att sitta och prata och längta istället för jag låg och flämta och småskrek.

• Blå Flygare

Jag hade så ont att jag var "borta", men tyckte ändå att det var uthärdligt. Men förlossningen gick så långsamt att jag valde att ta epiduralen ändå. Gjorde inte ont alls att få den, och efter den lagts kunde jag vara med o njuta av förlossningen, vara uppe ur säng o prata.

Jag hade turen att EDAn inte förlänge förlossningen fram till lösningen tog slut (8 tim), men när den fylldes på tog den starkare lösning "engångsdos", o den tog snett så jag inte kunde gå o den påverkade värkarbetet. Ångrar att jag tog påfyllnadsdosen eftersom den just inte tog bort någon smärta heller.

• Lillkossan

Oj! vad skönt det var att höra era svar! har ingen aning om vaför jag är så skrav för den. Har alltid varit spruträdd, men klarar venprover och vaxinationer bra. Men detta är något helt annat. Mår både psykiskt och fysiskt dåligt av att bara tänka på att få en nål i ryggen. Men som sagt, nu känns det lättare. Kommer kanske tänka helt annorlunda sen när jag väl föder!

Svar på tråden Epidural???