• Lillkossan

Epidural???

Jag väntar mitt första barn med BF den 31 dec. Jag är otroligt rädd för epiduralbedövning. Kan inte ni som fått denna berätta om era upplevelser kring den. Gjorde det ont att få den? Drog den ut på förlossningen? Berätta allt! Kanske kan bota min räddsla något...eller så kanske jag rentav får bekräftat för mig att det inte är ett alternativ för mig och jag slipper fundera. Tackar

• Svar på tråden Epidural???
  • Simon03smamma

Jag kan inte säga att jag haar så positiva erfarenheter av edan...

Visst den tog bort det värsta i typ 30 min, sen var det tillbaks igen lika djävligt..

Nackdelarna var många för mig, jag kände inte Simon, när de sa att det var dags att krysta, fick jag inga krystvärkar, kände inte Simon ngn gång under kryst arbetet....

Krystade så pass att livmodertappen brast och det blev panik operation direkt efter föslösningen, förlorade massor med blod.

Positvit var att jag inte kände ngn smärta när Simon kom ut, kände inte sugklockan el klippet...

Fick dock spinalhuvudvärk eferåt..

Grym huvudvärk som beror på att ryggmärgen är punkterad... Man kan inte röra sig alls utan abra ligga plant, utan att det känns som om man dör.
    (Har migrän i vanliga falla och detta är 1000 ggr värre)

Det tog ca 10 dagar innan det var över...

Så jag kan inte påstå att det var värt det och då hade jag en förlossning på 44 timmar med fruktansvärda värkar.....

/Linda

• Hatter

Jag är också rädd för epidural, men era historier får mig att må lite bättre :)

• Sophie82

jag har fått eda och spinal, eda känns inte! det trycker lite på ryggraden, men det gör liksom inte ont! värkarna känns så väl så då dom lägger eda, man bryr sig liksom inte. Sen när den börjar verka så är det såå underbart Med nova tex, jag kände inte av värkarna längre, bara väntade på att jag skulle bli fullt öppen så det hännde nåt. 
    eda hjälper dock INTE mot smärtan vid utdrivning av huvud/kropp. Så smärtan i underlivet har man iaf. Men fungerar den som den ska så slipper du de onda värkarna.

Med första barnet fick jag eda, det slutade med sugklocka men vet inte om det beror på eda:n. Det var n för övrigt lång förlossning på 36 timmar. Jag själv fick inga biverkningar.

Med nova så fick jag inga biverkningar, det enda var att det kliade som fan på magen och låren under förlossningen, men det gjorde liksom inte så mkt.

Sophie - Morsa till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & ; )
  • Sophie82

med båda behövdes dock värkstimulerande dropp.
    med första barnet sprack jag ganska mycket. Samma med nr 2 som kom utan eda. Med 4:e barnet sprack jag inte.
    Första höll på att få asfyxi...

Sophie - Morsa till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & ; )
  • Jeladim

Jag vill inte skrämmas, men har fått ryggmärgsbedövning i samband med andra operationer och båda gångerna snedtänt helt, andningsreflexerna slogs ut, jag var förlamad upp till halsen andra gången -det var efter det de fattade att jag inte tålde den sortens bedövning. Vidrigaste jag varit med om, fick totalpanik eftersom jag trodde jag kvävdes fast jag hade 5 liter syrgas på mask... Jag vill som sagt inte skrämmas, men en del tål inte bedövningen, bara så du vet om du är överkänslig mot andra läkemedel.

• tessan8micke

Jag var rädd för att det skulle göra ont när de la EDAn, men värkarna gjorde så ont så jag kände inte ett dugg.
    Det var underbart när den började verka efter ett par minuter. Jag hade inte klarat det utan den (eller ja, det gör man ju men det kändes inte som det just då).
    Visst drar det ut lite på förlossningen men som sagt, jag behövde verkligen den pausen för jag hade så fruktansvärt ont.
    Oroa dig inte!

• Triple Trouble

det kändes inte ett dugg!

• Lillkossan

Hum, jag har fortfarande inte fattat något beslut om det här. Känner fortfarande rädsla för den. Men som sagt. jag får ta det när det kommer. Kanske känner mig collung för den när det nu väl blir aktuellt. tack för alla svar!

• Kalina

Jag har bara positivt att säja om epidural. Jag kände ingenting när jag fick det och det var en befrielse när den började verka.
    Hade inga  biverkningar ev den efteråt.
    Kommer absolut ta epidural igen om jag ska föda fler barn.

Lilla Bus...mammas kärlek.
  • Fija

med min första förlossning tog edan bort onda värkarna men då fick jag också problem att kissa, förlossningen blev utdragen och han fick hjälp ut med sugklocka.

med andra förlossningen fungerade den bara SUPER!  

Casper och Tinora
Svar på tråden Epidural???