• Lillkossan

Epidural???

Jag väntar mitt första barn med BF den 31 dec. Jag är otroligt rädd för epiduralbedövning. Kan inte ni som fått denna berätta om era upplevelser kring den. Gjorde det ont att få den? Drog den ut på förlossningen? Berätta allt! Kanske kan bota min räddsla något...eller så kanske jag rentav får bekräftat för mig att det inte är ett alternativ för mig och jag slipper fundera. Tackar

• Svar på tråden Epidural???
  • Mamba

Nej det gjorde inte ont att få bedövningen. Det var jobbigt, för man skulle ligga stilla i fosterställning samtidigt som man hade värkar. Men det är proffsiga läkare så det gick fort.

Tog bort smärttopparna så man kunde vila, men jag hade kvar värkar och hade ändå gräsligt ont...

Men det var värt det.

får se om det blir  EDA nästa gång..

• Mamba
    Lillkossan skrev 2006-12-21 12:22:30 följande:
    Hum, jag har fortfarande inte fattat något beslut om det här. Känner fortfarande rädsla för den. Men som sagt. jag får ta det när det kommer. Kanske känner mig collung för den när det nu väl blir aktuellt. tack för alla svar!

ta inga beslut förrens du är där. Du kan ju ha tankar och funderingar, men man vet aldrig hur det blir.

Jag ville helst inte ha EDA men i efterhand räddade det mig

Det viktiga är att man inte skriver nånstans att man INTE vill ha det, för då kan det bli svårt att övertala dem att ge det i alla fall...

• marmelade

Gjorde absolut inte ont att få epiduralbedövning! Däremot så lindrade den verkligen smärtan! Så det var toppen! Efter jag fått den öppnade jag mig de sista tre centimetrarna på under en timme och fick krystvärkar! (Hade öppnat mig en ynka cm innan under flera timmar!)Så den bedövningen är verkligen att rekomendera!

• marmelade

( Fick ta min lillkille med sugklocka och klippa vilket inte kändes alls...)

• Popis

Hur är det när man krystar ut barnet? Bedövar den då också?

• eire

På mig stängde de av edan innan det var dags att krysta. Så tyvärr slog smärta ned som en bomb. Krystade en timme så jag var inte bedövad under sista skedet, de vill att man ska följa med i krystarbetet och inte spricka för mycket osv. Därför stänger de av den så man känner hur kroppen ska arbeta. De som varit bedövade av edan under sista fasen kanske fick den avstängd för sent? I Usa och Frankrike tex vet jag att edan sitter kvar hela förlossningen, där är det i stället en erfaren läkare eller bm som säger till när du ska krysta. Skulle gärna slippa sista smärtfasen....

• minilinuz

jag måset säga att jag rekomderar epidural om man funderar på det!
    jag hade tokont av värkarna och bara grät och skrek mig igenom dom i början av dom som tydligen inte var så farliga, sen fick jag epidural och jag kunde sova mig igenom värkarna som låg på topp.
    men sen avtog det lite och fick värkstimulerande dropp i 45 minuter sen var det på som vanligt!
    så jag kan lätt rekomendera epidural ! gör absolut inte ont att få heller !

• Jagvetmest

Från näsvisa jag...

1. Det heter inte ryggmärgsbedövning utan epiduralbedövning. Skulle läkaren sticka i ryggmärgen skulle man sannolikt bli förlamad!
    2. EDA:n stängs inte alls alltid av i Sverige, bara om BM bedömer att kvinnan är så bedövad att hon inte känner sin krystimpuls alls. Det tar runt 2 timmar för bedövningen att helt "gå ur".
    3, Beroende på hur dina nerver går så bedövas även delar av underlivet, men oftast inte helt. Även en korrekt lagd och fungerande EDA tar alltså ofta inte bort smärtan från slidan.

• Lejån

Jag är fruktansvärt spruträdd och var verkligen huuur nervös som helst inför valet av EDA eller inte. Jag valde att ta den och det var som att komma till himlen. Jag kände inte när de la den och den hjälpte så mkt! Hade fortfarande ont men det var OK. Hade inga problem att krysta heller. Det enda negativa med eda:n för mig var när den började släppa då jag fick världens klåda överallt. Tydligen rätt vanligt.

• telma64

Hade epidural när jag skulle ha min dotter, det kändes inte när de satte dit den men jag är nålrädd, den hjälpte mig slappna av och den underlättade så förlossningen inte gjorde så ont, efter att jag hade en 33 timmars från start till slut

Svar på tråden Epidural???