• Lillkossan

Epidural???

Jag väntar mitt första barn med BF den 31 dec. Jag är otroligt rädd för epiduralbedövning. Kan inte ni som fått denna berätta om era upplevelser kring den. Gjorde det ont att få den? Drog den ut på förlossningen? Berätta allt! Kanske kan bota min räddsla något...eller så kanske jag rentav får bekräftat för mig att det inte är ett alternativ för mig och jag slipper fundera. Tackar

• Svar på tråden Epidural???
  • sanna77

Du behöver absolut inte oroa dig för epiduralen. Om du hamnar i ett sånt läge att du vill eda kommer du ha värkar som gör betydligt mer ont. Att få en spruta i ett sånt läge känns inte. Precis som Helen H 79 skrev så blir man bedövad av värkarna. Smärttröskeln höjs, så man känner inte av ett nålstick på samma sätt som man gör i vanliga fall.

Oroa dig inte över detta. Barnmorskorna är jätteduktiga på att se när det är dags för smärtlindring. Om de tycker att du behöver en Eda kommer de att föreslå det. Det är inget du behöver fundera på i förväg.

Lycka till!

• FreeForAll

Eidural är det bästa som finns. Hade inte klarat mig utan den. När jag fick den hade jag så ont redan så jag märkte inte av det när dom satte in den. Men den är helt underbar.
    Lite svag i benen efteråt var jag...men inte så mycket.

• mammas gumsegos

Jag har världens positiva reaktioner på EDA, underbart.
    Jag hamnade i himmelriket som jag uttryckte mig. Jag kände bara lite då han var snabb med bedövningsnålen. Sen när dom satte in själva slangen på edan kändes det inget. En halvtimme senare hade jag det skönt fram till krystvärkarna tre timmar senare.

• Missboss

Jag hade såna fruktansvärda pinvärkar att jag kände knappt bedövningen och sedan när narkosläkaren skulle lägga EDA:n. Sög lustgas för glatta livet över att fixa att sitta still pga värkarna.

EDA:n var himmelriket, det underbaraste jag någonsin fått i hela mitt liv. Från att bara stå och kvida och gråta till att skicka iväg sambon att handla lite på macken och må hur bra som helst. Jag hade inte överlevt att ha såna pinvärkar i 12 h till (hade redan haft i 4 h) eller rättare sagt att orkat sedan fm dagen efter att föda barn

Inga biverkningar eller problem efteråt heller. Om vi skaffar fler barn så kommer jag defintivt inte att tveka på att ta EDA igen

• Mälaröbo

Min kropp motarbetar sig själv och vägrar öppna sig utan EDA. Det går till 3 cm sen tar det stopp. Båda gångerna har det krävts EDA för att det ska fortsätta.

Sen var det rena HIMMLEN att få den!!

• Havsjungfrun

För mig som hade tänkt att inte ta någon blev den min räddning, hade nog aldrig orkat utan den! Tror inte att den gjorde ont, i vilket fall så var det ju ingenting i jämförelse med värkarna. Jag kände alla krystvärkar och kunde klämma på. Den kan ha stannat upp arbetet något. Du måste ju inte ta den om du inte vill, skulle du behöva så finns det ju andra alternativ också. Lycka till!

• Bebben

Jag hamnade i himmelriket efter EDAn. Satt och åt smörgås och drack te resten av tiden tills det var dags att börja krysta. Jag klarar inte smärta och varför lida när det finns bedövning?!

Min förlossning tog 10 timmar från vattenavgång tills bebben var framme. Jag sprack ingenting och var uppe och gick 5 minuter efter förlossningen. En drömförlossning!!!

• A o E

Jag tyckte det var jätteskönt att få den eftersom jag hade mina värkar lokaliserade till ryggen. Då hjälpte EDAn jättemycket! Min tog lika mycket på båda sidor!!!
    Narkosläkaren hade dock jättesvårt att sätta den på mig eftersom jag svankar mycket och inte kunde böja kotorna tillräckligt för att det skulle vara lätt att få in nålen, men som tur var funkade det till slut. Visst känns det när den sätts, men jag sniffad lustgas och då bryr man sig inte ;)
    Mina värkar avtog dock ganska mycket och jag hade svårt att få riktiga krystimpulser. Men å andra sidan behövde jag vilan eftersom jag var helt slut (kraftig luftvägsinfektion plus ganska lång förlossning).

• Förhoppningsfull

Jag har också finfina upplevelser av EDA! Hade en långdragen förlossning innan jag tog EDA, hade inte sovit på två dygn. Fick en EDA lagd och SOV i säkert två timmar! Hade nog aldrig orkat utan den! Så om du frågar mig är det inget att vara rädd för utan finfina grejer. Fick lite klåda på magen, men jämfört med värkar är klåda bara mysigt ! Kände mina värkar ändå, men de gjorde inte särskillt ont. Skulle absolut kunna tänka mig EDA på min nästa förlossning. Om jag hinner och känner att jag vill.

Det är ju inget att oroa sig för, ingen kommer att tvinga på dig EDA. Vill du inte så vill du inte och då går det bra utan. Men känner du att du vill ha den bästa bedövningen så tykcer jag inte du ska vara rädd för att pröva. Jag tycker generellt EDA smutskastas lite i litteraturen, fast alla jag känner som tagit den är oerhört positiva. Och läkare brukar gilla EDA mer än BM, säger min läkarstuderande kusin. Kanske tycker BM det är mäkligt att behöva kalla på narkosläkaren? För enligt min kusse menar de flesta läkare att EDA kan vara utmärkt, speciellt om den som föder har svårt att slappna av.

• charlie och novas mamma

ja kände inte när ja fick mín befövning, vipps var d bara klart å ja kände inte ett smack den drog ut på förlossningen, men heldre en lång å värk lös förlossningen än en snabbare å smärtsam.

Svar på tråden Epidural???