• Lillkossan

Epidural???

Jag väntar mitt första barn med BF den 31 dec. Jag är otroligt rädd för epiduralbedövning. Kan inte ni som fått denna berätta om era upplevelser kring den. Gjorde det ont att få den? Drog den ut på förlossningen? Berätta allt! Kanske kan bota min räddsla något...eller så kanske jag rentav får bekräftat för mig att det inte är ett alternativ för mig och jag slipper fundera. Tackar

• Svar på tråden Epidural???
  • mjukdjur

Gjorde ej ont att få men mkt jobbigt att ligga still då man har så ont..
    Tog bort smärtan helt för mej vilket var skönt. Hjärtljuden damt rejält för min dotter och hon fick syrebrist. Fick ta ut henne med yttre press och hög sugklocka (mkt mkt bråttom o få ut). Personligen tror jag epiduralen orsakade det och skulle ej ta det igen.

• tatiyana

nej det gör inte ont men jag blev stucken 2 gånger och dom stack fel så jag var sängliggande och mådde som sk.. i 2 veckor . Jag fick läckage i ryggmärgen eller nåt sånt som orsakade migrän .Jag har alldrig träffat någon som upplevt detsamma så det är nog ovanligt men jag kommer inte ta sprutan med den här blivande förlossningen.

• Hatter

Jag är otroligt spruträdd...men de hade kunnat sticka mig med vad som helst just då så länge det hjälpte mot smärtan...vilket det gjorde. Epidural var som att komma till himmelriket! Jag vill gifta mig med narkosläkaren!

Blev stucken 2 gånger och har ont i ryggen nu...men det var definitivt värt det!

• Maj bebis

Gjorde inte alls ont.......
    Min smärta försvann helt!! Kände ingenting alls efter att jag fått EDA (förutom när krystvärkarna kom). Dock drog den ut på förlossningen säkert 5-6 timmar men de var det helt klar värt, jag sov någon timme och kunde samla kraft.

• and

EDA, innebär statistiskt att det oftare leder till sugklocka pga av mindre värkar. Jag visste detta och var emot epidural men jag fick så ont att det inte hända något i öppingsskedet hade faktiskt inget val utan tog eda, det var otroligt skönt! Men det blev lite kris efter den sista sprutan med att få ut min pojke. Säkert pga av eda. Som sagt tidigare i bland gör det så ont att det blir svårt att inte ta sprutan.

• Rubia

Har fått spinal mina två sista förlossningar - underbart!! Ungefär samma princip som EDA, men den kan inte fyllas på (har det sagts mig iaf) och håller ca 1.5-3 timmar (fast på mig håller den knappt 1.5 timme, men det har räckt).

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • LindaTosa

Med min dotter så var den helt underbar!!!! Den tog bort precis allt! Fick ligga ner när de satte den å narkosläkaren var otroligt snabb - hann ej märka att jag fått den! Vet ej om den drog ut på förlossningen i å med att jag blev igångsatt (då kan det juh ta lite längre tid), förlossningen tog 13 timmar från att de stack hål på hinnorna så att vattnet gick.
    Med min son så fick jag sitta upp när de satte den och det var lite jobbigare, dessutom hade jag dessutom troligtvis suttit lite snett, för bedövningen tog bort precis allt i vänster sida men i höger kände jag fortfarande värkarna, men ändå hjälpte bedövningen massor. 2 timmar efter att jag fått epiduralen så föddes sonen!

Robbie Williams is The King of Pop!
  • LindaTosa

Innan hade man ju hört att de "stänger av" bedövningen när krystvärkarna kommer igång å att det då skulle bli extra jobbigt med den smärtan för att man "glömt bort" det onda, men vid båda mina förlossningar så hade jag epidural ända tills de var födda!

• LindaTosa

Ytterligare ett tilläg :) Behövde inte använda sugklocka heller! ;)

• AnnaGBG

Det gjorde int ont när de satte den men den tog heller inte på mig. Eller jo, halva magen och ena benet var helförlamat. Detta hände båda ggr jag fick den, så den var inte till någon större nytta.

Däremot tänker jag ta den igen om det nu blir något mer barn. Tredje gången gillt

Svar på tråden Epidural???