• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Lillie74, vad spännande. Ta det lugnt, och stort lycka till om det är så att det har börjat!

• Frill

Över 2000 svar í den här tråden nu

Jag har sovit skrot inatt, och gick upp strax efter 6 för att hinna med tåget från Gävle. Har känt mig varmare än vanligt och även här har magen knorrat. Kom iaf nyss hem efter MVC-besök och Max-hamburgare, och allt verkade ok, även om hon kollade nästan allt två gånger.

Kom hem till en jättefin lägenhet med nylackade dörrar som äntligen sitter på plats, allt slipdamm uppsuget, skräpet ivägkört till tippen, sittdelen till vagnen nerburen i källaren och till och med tvätten tvättad!!! Vilken bra man jag har!

Nu ska jag försöka göra ett ryck med lite jobb innan jag somnar i ett hörn.

• Frill

Grattis, grattis Majlinsa! William är jättesöt! Och ni med i era fina sjukhuskläder

Verkar som om Torris också fått en son? Hoppas hon rapporterar här snart.

• Frill

Hej, ska egentligen fika med en kollega och hennes fyraveckorsbebis idag, men får se om det blir av. Här rinner det nämligen...

Ska packa den berömda väskan och sen ringa tillbaka till förlossningen för att få tid för kontroll av ev vattenavgång. Önskar bara att det var lite mer livligt i magen, är oroväckande stillsamt därinne just nu.

Rapporterar senare under dagen.

• Frill

Tack för lyckönskningarna!

Något är definitivt på g. Har fyllt flera bindor med svagt rosafärgat vatten, samt haft lite flytningar med strimmor av blod. På förlossningen ville de att vi skulle komma in senast vid tio, så ett tag till blir vi hemma. Ska försöka duscha.

Inte särskilt starka sammandragningar än dock. Mest svag till normal mensvärskskänsla. Men kommer drygt var 5 minut. Känns som om jag skulle klara mig hemma ganska länge till, men vem vet, vi kanske blir tillbakaskickade när de har kollat att allt är ok. Tror de är lite kinkigare när vattnet har gått.

Känner mig märkligt lugn. Har nog inte riktigt fattat vad som pågår

• Frill

Frida hälsar att världens finaste Adam föddes kl 1 på natten till fredag! 3,2 kg, 48 cm lång. Alla mår bra men är kvar på södra bb tills amningen kommer igång ordentligt. Lycka till till er som har ert kvar! /genom Fridas syster

• Frill

Hejsan flickor! Nu är vi äntligen hemma igen med vår lilla apa. Adam var lite medtagen efter förlossningen och ville mest sova och fattade inte hur man skulle göra med tungan när man sög. Så vi har fått väcka honom var tredje timme, pumpat och matat med kopp, men nu har vi lärt oss och mjölken flödar nästan löjligt mycket. Skulle åkt hem i söndags, men dom ville kolla Adams bilirubinvärde för att utesluta behandling så vi kom inte hem förrän i går kväll. Då hade han definitivt piggat på sig kan man säga, och vi sov knappt nånting alls i natt... Men det är det värt Han är så fin.
    I morse var vi på BB-mottagningen på SÖS för att kolla gulsoten en extra gång. Som tur var behövde vi inte läggas in igen för solning. Ska tillbaka igen på torsdag för säkerhets skull.

Har inte hunnit läsa ikapp allt än, men förstått att Vivs, Lillen och Lillie också fått sina klimpar. Grattis, grattis!

Tack för alla lyckönskningar och gratulationer! Det var kul att läsa så här i efterhand Ska återkomma med mina upplevelser av förlossningen och lägga upp bilder på Adam så snart vi har laddat ur kameran.
    Tills vidare kan jag komma med några tips:
    1. Åk till Södra BB om ni kan Verkligen superbra!
    2. Ta inte med en massa trosor, ni kommer förmodligen mest att använda sjukhustrosor och gigantoblöjor. (ett par mysbyxor över var rätt skönt)
    3. Ta med ombyte av tröja/amningsbh för flera dagar. Jag hade bara tröjan jag kom i och den jag skulle åka hem i och vi var inne torsdag till måndag. Lite jobbigt att gå och läcka mjölk i sjukhusskjortor.
    4. Glöm inte mobilladdaren!!!! Det gjorde vi.

• Frill

Åh Swenglish, äntligen! Jag har tänkt på dig hela dagen, visste ju att mitt beräknade BF var ditt "sista datum". Lycka till! (i tanken, eftersom du knappast läser det här innan )

Och Karin, lycka till till dig med!

Nu har jag lagt upp bilder på Adam. Alla blev i liggande format av nån anledning, men ni får stå ut med att vrida på huvet

Vivs, handdukstipset hade jag velat ha! Har fortfarande lite ont i svanskotan och blir trött i ryggen när jag går långt (månne foglossningen fortfarande spökar?) men annars mår jag prima. Vi är dock inte så livade som ni. Har varit på vår första barnvagnspromenad idag - till apoteket och ica och tillbaks Ett lagom äventyr. Vi planerade att gå ut vid tolv, och kom iväg halv tre.

• Frill

Zul, visst är han I ärlighetens namn hade han ett riktigt cone head när han kom ut, men det gick tillbaka jättesnabbt.

Kan peppa er med att jag klarade mig på lustgas och andning(och dusch, TENS & värmedyna) genom hela förlossningen och att inte heller jag behövde sys ett enda stygn. Hade en barnmorskestudent med som var suverän på att hålla emot. Tydligen hade barnmorskan sagt åt henne att "nu får du faktiskt släppa ut den"
    Däremot måste jag ärligt säga att det var sjukt mycket jobbigare än jag hade föreställt mig. Så var beredda på att det blir tufft.

Vattnet gick 6 på morgonen, när vi kom in vid 10.30 hade jag haft allt starkare sammandragningar och efter CTG drog värkarna igång. Jag bad att få duscha och sen vägrade jag lämna badkaret på ett par timmar. Det var det absolut bästa under hela tiden.
    När jag kom upp övergick jag till TENS, blev undersökt och var öppen... 2-3 cm! Med stram kant! Ingenting alltså, jag som trott att jag har gått omkring och varit öppen i flera veckor.
    Adams hjärtljud gick ner så de satte en skalpelektrod, och då togs TENSen ifrån mig. Därifrån klamrade jag mig fast vid lustgasen så att jag haft skavsår på näsan och kinderna i flera dar...
    Många timmar senare drog krystvärkarna igång. Vi höll på i 1,5 timme och fick lite värkstimulerande dropp innan han var ute. Men det var det värt som sagt, eftersom jag inte behövde sys alls.

Första dagen efter ville jag helst inte alls tänka på förlossningar och tyckte det var jobbigt att veta att folk födde barn i rummen intill. Men bara nån dag senare satt jag och fnissade åt tanken på hur min kaskadkräkning måste ha sett ut. Och nu vet jag ju dessutom vad jag inte visste innan, nämligen hur enormt förälskad man kan bli i en liten bebis.

• Frill

Pippil8, skönt att höra. Känner mig som värsta mesen ibland. Känns som andra åker hem direkt, fixar en hemkomsfest första kvällen och hälsar på på jobbet tre dagar senare, för att fixa lite grejer... Själv hasade jag mig fram i BB-korridorerna i flera dagar och fick vila på en bänk för att orka gå hem från ica igen

• Frill

Nu är det matdags vilken sekund som helst så bäst att lämna datorn. Hoppas vi får höra bäbisrapporter i morgon!

• Frill

Murgrönan, det låter ju som nåt är på gång i alla fall. Hoppas det startar snart.

Bianca, jag hade inte så mycket känningar i ryggen utan mest som riktigt stark mensvärk.

Har sovit riktigt bra i två nätter. Vi har delat upp matningarna så min man har tagit en med utpumpad mjölk, så har jag tagit nästa. Gör stor skillnad att få sova ett par timmar till i sträck.

Idag ska vi till BB-mottagningen för att kolla gulsoten för förhoppningsvis sista gången.

Ett tips till: Om ni ska ha vetekudde - försök hitta en som går att spänna fast runt er, eller fixa nån anordning. Jag stod lutad mot en saccosäck och försökte trycka fast vetekudden mot magen, men den ramlade ner hela tiden.

Och ett ytligt tips för första dagarna hemma, om ni av nån anledning ska visa er bland folk och vill vara lite sminkade: Vattenfast mascara! Man vet aldrig när man känner för att gråta en skvätt. Tex när man ska lämna bb och är så tacksam mot alla där, när man får välkomstblommor, när man råkar tänka på om nåt skulle hända, när man snusar bebisen på huvudet, när det gör ont i bröstvårtorna...

• Frill

Grattis Medusa! Då födde vi på SÖS samma dag, men vi var på Södra BB

Jag har alltid tänkt att jag skulle vilja ha besök på BB, men eftersom inga av våra släktingar bor i Sthlm var det inte aktuellt. Och det var SÅ skönt. Dagarna där bara flög förbi, trots att vi i princip tillbringade dem i sängen med Adam, lite pumpning, blöjbyten och amningsförsök som enda underhållning. Så fort en barnmorska varit inne och pratat lite med oss blev jag helt trött av att ha koncentrerat mig så länge

Vi har fortfarande inte träffat nån, känns som vi haft fullt upp med gulsotsundersökningar. Men på söndag kommer mina föräldrar från Gävle och hälsar bara på under dagen. Och nästa helg kommer svärföräldrarna från Småland men sover minst en av nätterna hos svägerskan i Uppsala.

Idag har Adam OK:ats för gulsoten, fått ett personnummer, blivit inskriven på BVC Gullmarsplan (ingen annan som hör dit?) och tagit sitt första bad. Dessutom var vi ute på barnvagnspromenad i 1,5 h (myrsteg). Jätteskönt!

Vi chockade oss själva med att lyckas klara av frukost, påklädning, blöjbyten, matning och premiärpackning av skötväska på en timme blankt i morse. Det klarade vi knappt innan vi hade barn, så jag antar att man blir bättre på att organisera som de sägs

• Frill

Lycka till Murgrönan!

Välkommen loudean, vet tyvärr inte vad som gäller för besök.

Hellur, det TAR tid. På BB flög som sagt dagarna förbi utan att vi gjorde nåt alls. Och i förrgår hade vi som projekt att gå till ica och att bada Adam och vi hann inte bada honom
    Amningen kan tex ta hur lång tid som helst, för han äter, rapar, får mer plats och vill äta mer, bajsar, får ny blöja och mer plats och vill äta mer, bajsar igen...

Björklöv och Pippil8, jag funderade också på att gå ut med tom vagn. Skulle ha varit så skönt med lite rullatorstöd för foglossningen, och ett sätt att slippa bära saker. Men jag behärskade mig

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3