• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3

Vivs, tack för skötbordstipsen. Nu har vi bestämt oss för det dyrare, som var uppfällbart. Vi hade pinsamt nog inte fattat den funktionen när vi såg det i butiken...

Vi håller som bäst på att tejpa in hela lägenhetens dörrkarmar och preparera golvet med byggpapp och spånskivor. I morgon börjar byggjobbarna med renoveringen av vårt badrum. Om en månad ska det vara klart, så nu får bäbisen verkligen se till att inte hoppa ut för tidigt. Men det ska bli så skönt att få ett fräscht badrum och nytt badkar tills barnet är här. Undrar var jag ska duscha under tiden bara... Tur nog har vi toaletten separat från badrummet, så mina nattliga kisspauser är ohotade.

Januari-fika!

Skriv om du kan den 16, 23, båda eller ingen.

Swenglish: båda
    Sole: båda
    Vivs: båda
    Majlinsa: båda
    Björklöv: båda
    Frill: båda

• Frill

Indiskt låter suveränt. Och för er som är oroliga, allt är inte alls starkt, det brukar finnas riktigt milda alternativ på menyn.

Majlinsa, vilken oturlig timing. Men skönt att han har fått tid för operation och att han hinner bli av med gipset tills i sommar. Förstår om det känns jobbigt - du kommer utan tvekan att få dra ett tyngre lass. Men trots att han inte kan göra så mycket rent praktiskt (antar att det är svårt att byta blöja med en hand) så kan han ju vara ett mentalt stöd. Och sånt som att gå ut med vagnen, bära bärsele, buffa till sömns och hålla ett öga på bäbisen kan han säkert även med armen i gips.

Om allt går enligt planen så har han ju haft en månad på sig att vänja sig vid gipset när bäbisen kommer, och du ska se att ni kommer att hitta smarta lösningar för att dela på ansvaret, även om ni kanske får dela lite annorlunda än vad ni hade tänkt er.

• Frill

Jag är stentrött. Eftersom jag inte börjar jobba förrän nio så brukar jag kunna sova nästan till åtta. Men nu har våra badrumsreparatörer meddelat att de tänker börja klockan sju! Och eftersom de måste gå genom vårt sovrum, och jag vägrar vara oklädd när de kommer, så pallrade jag mig upp halv sju i morse, död efter ännu en härligt sömnlös natt. Men när jag hade fördrivit tid fram till åtta och åkte hemifrån HADE DE FORTFARANDE INTE KOMMIT! Jag hade kunnat sova en hel timme till! Irriterande.

Till råga på allt hade nån snott min yoghurt ur jobbkylen när jag fick panikhunger på förmiddagen. Vilket hårt liv man lever

• Frill

Oj Sole, jag förstår verkligen att du inte vill ha dem där när bäbisen har kommit eller strax innan. Vi har ju ändå valt sjäv att få renoverat, och det ska bli jätteskönt med nytt fint badrum. Men det är ju så skönt att sooooova!

Medusa, jag äter Niferex, men det är kapslar. Borde iofs gå att tömma ut i ett glas vatten eller apelsinjos. Tänk på att få i dig c-vitamin samtidigt med järnet, då tas det upp lättare.
    Kan inte SF-kurvan påverkas av hur barnet ligger och sånt? Jag tycker det känns lite godtyckligt när de klämmer på magen och mäter med måttband. Hoppas det har ökat till nästa gång!

Min kusin berättade att alla trodde hennes son var alldeles för liten, och de höll jättekoll på henne i slutet av graviditeten. Men ut kom en klump på över 4 kg, som bara hade legat bakom bäckenbenet på ett sätt så att de inte "såg" hela honom.

• Frill

Sannixx, det var verkligen dramatik. Skönt att allt var bra med det lilla flickebarnet!
    Jag som trodde att de kollade vätska med lackmuspapper eller liknande för att utesluta att det var fostervatten?

Majlinsa och Vivs, bra att ni håller koll! Jag har suttit och tittat på mina järnkapslar och undrat varför de ser ut som de gör. Men jag var inte så smart att jag fattade att järnet inte skulle ut i kroppen för tidigt. Över huvud taget är jag inte inne i min smartaste period i livet just nu...
    Min man har i alla fall kommit överens med reparatörerna att de inte ska dyka upp före åtta på morgnarna! Och inatt sov jag så gott som 8 h i sträck. Superskönt.

Var på MVC i förrgår och magen låg kvar på kurvan (29 cm). Hjärtljuden hade sjunkit rejält (120), men det var nog för att sprattlaren sov.
    BM konstaterade att allt bara skulle bli tyngre och tyngre.
    "Nu gäller det mest att stå ut och ta sig igenom den tid av graviditeten som är kvar" sa hon uppmuntrande.

• Frill

Raj raj raj raj. Jag har tråååkigt på jobbet. Har suttit här sen nio i morse utan nästan nånting att göra. Som tur är har jag haft lite andra kunders jobb som jag har kunnat smygsköta under tiden. Och så har jag toksurfat på FL

Konstaterar att min mage har övergivit sin tidigare ganska runda form och blivit mer "toppig".

Nån mer än jag som får känslan av att ni "vuxit ur skinnet"? I julas hade jag ofta känslan att jag ville knäppa upp byxorna, bara det att det inte var byxorna utan jag själv som var för trång.

• Frill

Sole, jag brukar också försöka kolla in magen när den sparkar som värst

Jag har inte drömt att jag kan se bäbisen, men här om natten drömde jag att jag plötsligt kunde definiera alla kroppsdelar väldigt tydligt. Typ att bäbisens huvud mer eller mindre stack ut på vänster sida, sen låg den tvärs över magen och man kunde känna fotsulorna på andra hållet. Jag tyckte det var lite läskigt, för den kände så oskyddad.

Bröstvårtorna har jag också fått tips att härda. Testade en gång när jag duschat att bara torka extra med vanliga handduken. Tyckte att jag skulle börja lite lugnt, men de blev ändå helt skinnflådda :-S Min kompis påstår att det är ett gott tecken att jag läcker, för enligt henne kommer det att underlätta sen. Har ingen aning om det stämmer.

Murgrönan, jag fick mandelolja i julklapp men har inte fått in nån rutin alls. Fick mest ångest över att området var så litet. Har inte riktigt reflekterat över det tidigare... Känns inte som så mycket att "ta av" om man skulle få bristningar.
    Jag ska i alla fall skriva in i mina förlossningsönskemål att de ska hålla emot. De gör tydligen inte det överallt sa vår profylaxledare.

• Frill

Ojojoj, Sannixx på G! Vad spännande! Hoppas att allt går jättebra.

Kanske måste ta tag i förberedelserna som sagt.

Murgrönan, jag instämmer med övriga. Ta det lugnt! Ingen vinner på att du tar ut dig och kanske får bli sjukskriven på heltid i stället, allra minst du och barnet.

Tror det är en allmän åkomma bland yrkesfolk i vår ålder det här med samvetet och att man aldrig får vara sjuk eller hemma och att man helst ska jobba över ganska mycket även om man inte får ersättning. Sitter själv här och vet att jag kommer att ställa upp och jobba 12-timmarsdagar när tidningen ska skickas till tryck om ett par veckor, pga dålig planering från redaktören som gör att jag sitter helt sysslolös nu. MEN märker jag att sammandragningarna ökar, foglossningen blir mycket sämre eller om jag rent av blir sjukskriven så har jag lovat mig själv att det får bli arbetsgivarens problem. Undrar vad det beror på att vi är så "lojala" mot våra arbetsplatser egentligen?

• Frill

Hej alla, skönt att hära att Sannixx mår bra.

Bianca2, jobbigt med magsjuka. Precis som Murgrönan har jag mått lite illa, men jag tror för min del att det är pga tilltagande trängsel i magen. Som några skrev så gör det nästan ont när den rör sig därinne nu. De stackars tarmarna blir väl helt ihoptryckta.

Hur har det varit för er andra med undersökningar? Min svärmor frågade om jag var öppen nånting, och det hade jag ju ingen aning om. Och nu med Sannixx så kände jag att jag blev lite nojig. Gör de gynundersökningar rutinmässigt i slutet av graviditeten? Eller är det bara när man misstänker att nåt är fel?

• Frill

Vi ska köpa ett skötbord som man sätter på badkaret för att få plats. Men kompisar som har skötbordet i andra rum har helt enkelt tagit dit lite ljummet vatten i en skål. Annars tror jag inte att oparfymerade tvättlappar är nån fara?
    För tillfället är det badrummet som det handlas åt, men så fort det är klart ska den seriösa bäbis-shoppingen sätta igång
    (Tips på affärer som säljer snygga badrumsskåp tas gärna emot...)

Har just anmält oss till föräldrakurs. Två tretimmarspass på dagtid 30-31 januari på Södermalms mvc. Nu gäller det bara att den blivande pappan också har tid att gå då.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 3