• Gumlan

    Träffat en som röker hasch, behöver råd!!!! LÄS..

    "Vad som händer då är att denna dåligt upplysta kicksökande högstadieelev tycker sig lika gärna kunna prova heroin amfetamin mm, eftersom det inte alls var så farligt med lite gräs, som "de" sa."

    men det är ju såå olika från person till person!! För mig är amfetamin en piss i atlanten om man jämför med hasch! Hade en kompis som höll på att dö av amfetamin, men det var för att han som person inte klarade av det, sedan har jag sett lite folk få hjärtklappningar och sådär, men aaaldrig sjuka hallisar och kraftiga ångerst attacker som med hasch... skulle jag då kalla amfetamin lätt drog?? NÄÄ jag tycker att droger är tunga! Det är väl DET som är viktigt att lära ungdommarna?? Att alla droger verkar olika från person till person. en del kan röka hasch ibland utan större skada, en del kan ta amfetamin osv... men den största delen av folk som håller på med droger tar STOR SKADA!!

    sedan kan jag däremot säga att man är tyngre missbrukare i mina ögon om man börjar med sprutor, för det är att ta steget längre...

  • Gumlan
    Anonym skrev 2007-01-10 01:59:10 följande:
    Visst är det skillnad på droger och droger.Ett bra sätt att tänka är att föreställa sig hur man blir av att använda drogen varje dag...Här är några exempel:Heroin- Man blir helt utslagen, inget spelar nån roll utom att fixa nästa sil. Prostitution eller rån, alla medel är tänkbara... Omöjligt att ha ett jobb och "normalt" liv.Alkohol- Alla vet hur man blir när man är packad. Om man super sig packad varje dag är man snart som vraken utanför systembolaget.cannabis- Man blir lat och överviktig av godisätande. Om man röker dagligen så är man alltid lite seg men man kan ändå sköta ett jobb och man blir inte "utslagen".enligt min mening så bör man helt klart klassificiera droger efter deras skadeverkningar och jag tror att det är få droger som är värre än alkohol.
    men om man ska gå efter sådant så är ju amfetamin en jätte bra drog?? för då kan man ju jobba super bra?? sedan undrar jag ju vart du fått din info ifrån? jag har aldrig varit med om en person som röker varje dag och kan sköta ett jobb!! (nej förresten nu ljög jag, vet en kille som gjorde det, men han gick ju då på amfetamin också för att orka) nu säger jag itne att det itne fins dom som klarar det för det gör det säkert om man röker lite och inte har ett jobb där det spelar någon större roll om man är närvarandre elelr inte. dessutom vet jag folk som prostituerat sig för hasch också! så det håller ju fortfarande inte att dela in droger så!!
  • Gumlan

    TS - som jag skrivit tidigare så lagras hasch i fettvävnaden, därför kan det ta tid innan abstinensen uppstår. han kanske itne har varit utan såpass länge att han hinner få abstinens? och det är ju ganska tragiskt! antingen det... eller så ljuger han för dig. för abstinens får man! det looovar jag dig!

  • Gumlan

    TS - jag är fortfarande ingen knarkare själv och har aldrig varit

    men jag har måååånga vänner, en styvbror och ett ex som är. Hur lång tid det tar innan abstinensen kommer är ju olika från person till person och beroende på hur mycket man har rökt. jag tror att det tar längre tid om man röker mycket för då har man mer lagrat i fettet så man "står sig" längre om du förstår hur jag menar? Mitt ex kunde gå en vecka typ innan man började märka väl på honom att han hade abstinens... efter att ha levt med honom i flera år märkte man det dock tidigare, för då kände man honom så väl.

  • Gumlan

    abstinensen visar sig oftast med stor rastlöshet, svårt att sitta still eller göra lugna saker typ. sedan mår dom dåligt rent fysiskt, svettas mycket, svårt att sova och sådär. vredesutbrott utan anledning kan också komma. Vi satt och åt frukost en gång och mitt ex lillasyster satt med o åt. hon sa något skämtsamt som absolut inte hade med mitt ex att göra alls eller kunde på något sätt uppfattas som det. han blev vansinnig och kastade sin talrik mot henne, den träffade som tur var väggen och gick sönder, han skrek "du är helt jävla sjuk i huvudet" och gick ut från rummet. en annan gång hade vi nyss vaknat och låg o småpratade om inget särskilt när han plötsligt fick ett vredesutbrott, drog upp mig ur sängen och började slå mig! Antar att detta berodde på abstinens... för dte var när han inte hade fått tag i något röka på 2 veckor typ.

    "När man är fysiskt beroende av en substans blir man också fysiskt sjuk när kroppen inte får substansen, det är detta som kallas abstinens."

    om du inte fick fysisk abstinens av hasch så hör du absolut till ovanligheten! Jag har aldrig varit med om någon som itne fått det. visst den mesta abstinensen är psykisk, vredesutbrott och stress, rastlöshet har väl kanske med fysiken att göra... men man får ju även svettnigar och sömnsvårigheten o sådant, det är väl ändå fysiskt??

    "När du skriver detta så känns det som om han talar sanning till mej, blir lättad. Det är lite som du beskriver som han säger till mej."

    men denna anonyma nämner ju itne dom psykiska abstinensen... killen du pratade med säger väl att han itne har några abstinens?? eller har han bara sagt att han itne har några fysiska? men du verkar ju itne lyssna på vad folk skriver om dom itne är posetiva till droger! Har du ens läst på faktasidor som länkats i tråden? jag börjar ge upp för du verkar ha bestämt dig för att inte ta till dig hur farligt det faktiskt är och vad du utsätter dig och DITT BARN för om du inleder ett förhållande med honom!! tänk om han får ett vredesutbrott på barnet?? kastar det i väggen? skulle du någonsin förlåta dig själv??

    knarkare kan va underbara människor! mitt ex var en av dom mest intelligenta och snälla människor jag hade träffat, sålänge han itne hade snedtänningar eller abstinens... idag är han ju dock skitzofren och kunde lika gärna vara död för att det fins inget kvar av den människan han var innan han börjat med droger! Hans familj går och hoppas att han ska dö, visst låter det elakt? Men dom går och är oroliga för honom varje dag!! skulle han dö skulle dom kunna börja bearbeta det, nu vet dom att han aldrig kommer bli normal och dom kommer alltid få oroa sig för vad som kommer att hända honom... lyssnar du ens på det jag och många andra skriver? jag fattar om du itne vill tro att det är såhär, men så är det! utsätt inte ditt barn för det!

  • Gumlan

    "Men tror ni det blir svårare att släppa honom eller ta avstånd från honom när vi har träffats."

    ja har du såhär svårt att ta avstånd från honom innan ni ens träffats så blir det väl ganska säkert  ändo värre efter ni träffats... om han inte gör bort sig reält, men dom brukar vara ganska bra på att inte göra det i början.

    "och han kommer inte vara påtänd när han är hos mej, det har han lovat mej."

    men snälla lilla vän!!! knarkare ljuger! Där kan man verkligen dra en hel grupp människor över samma kam, för det är precis som om dte vore en biverkning av droger = man ljuger! Du går ju redan på allt han säger... jag hade förstått om du skrev "jag hoppas inte han kommer vara påtänd för han har lovat att inte vara det" men nu tror du honom rakt av, jag fattar det inte! Mitt ex lovade sååå mycket varje dag och sällan höll han något... visst alla är inte likadana, men snälla tro inte allt han säger till dig! jag känner såå många knarkare och har känt under mitt liv, gemensamt för alla är alla lögner! och visst tror man dom ofta, när dom tittar på en med sina hundögon och looooovar saker dyrt och heligt, men man MÅSTE se förbi allt det där gulliga och vara realistisk!

    " GUMLAN:
    Du verkar ha en stor erfarenhet och jag läser det du skriver och tar till mej."

    TACK!! Det gör mig glad! För jag har lagt ner mycket tid på den här tråden och det vore riktigt jobbigt om du itne tog åt dig av det jag säger

    "Har pratat med honom så himla mkt och han har inte och aldrig visat några tecken på våldsamhet eller så."

    mitt ex visade aldrig tecken på våldsamhet heller i telefonen och i verkligheten var han super snäll, inte alls våldsamt lagd, men så fick han snedtänningar ibland eller abstinensryck och då var det som en helt annan person. det är ju såå olika från person till person, jag märkte inte denna sidan hos mitt ex förrens vi varit ihop i flera månader.

  • Gumlan

    "Tänk på en till sak om han kommer, att han kommer vilja gå själv till affären för han behöver "frisk luft" eller att du får gå själv till affären för han orkar inte just då. Eller andra ursäkter för att försvinna tio minuter. Då kan du gissa vad han gör."

    precis... och det kan gå snabbare än så. jag kom på mitt ex med att röka när han gick på toa hos mig! han öppnade fönstret och rökte lite snabbt ut genom det.

    "Han kanske börjar röka på mer om jag säger att vi inte kan ses med."

    du kan itne styra hans rökande åt något av hållen, börjar han röka mer beror det inte på dig, börjar han minska ner sitt rökande beror det itne helelr på dig. en knarkare röker för SIN skull inte för någon annans...

    "Och om vi ska ses när han slutat, hur länge måste jag vänta då???
    Hur lång tid ska han vara drogfri innan vi kan ses???"

    ledsen men jag tror verkligen itne denna killen kommer att sluta. dom få jag känner som faktiskt har slutat har gjort det pga något stooort brinnande intresse som dom bytt ut drogen mot, något dom hittar att göra som dom verkligen, verkligen trivs med och detta kan ALDRIG vara en annan person! Sålänge dom itne har något brinnande intresse i livet för något som inte alls går ihop med rökan så tror jag verkligen itne det går sluta.

    "Men det här är första gången han träffar en tjej (jag) som han har kontakt med och har kunnat prata med och som han har kunnat öppna sej för, därav vill han inte chabbla bort detta heller."

    detta är något han säger till dig ja!! detta är en standard kommentar hos knarkare, oj vad jag hört detta många ggr! genom åren har det varit en del knarkare som kärat ner sig i mig, men efter historien med mitt ex så har jag ju aldrig gått på sådana saker igen. En kille kom upp och friade till mig, sa att jag var som en ängel som kommit ner för att rädda honom, att han aldrig känt så tidigare, att jag var den enda som betytt något för mig och han kunde prata med mig om allt o bla bla bla... han avslutade detta med att säga att han skulle hoppa ut genom fönstret om jag sa nej till hans frieri. Jag tittade på honom och sa "men gör det då, hoppa, snälla, för jag kommer aldrig gifta mig med dig" han sprang lipande ut, knarkade hysteriekt i en vecka typ sedan blev han kär i någon annan som han sa typ samma saker till...

    "Han har inte haft någon tjej tidigare, men saknar en tjej med, och med en tjej så behöver han inte sin last har han sagt"

    dom säger det... få tror dom!

    "Jag har tagit åt mej av det ni skrivit och jag vill inte bli indragen i något, speciellt inte när jag har barn. "

    DET låter bra!! Ett barn ska itne behöva bli indragen i sådant. hade du varit själv så visst, då hade du ju iallafall blivit en erfarenhet rikare av att börja umgås med honom, du hade förmodligen klarat dig med ett krossat hjärta, tappad tilltro, kraftig ångerst och en och annan smäll kanske, men som vuxen kan man väl ta sådant, ett barn ska dock inte behöva uppleva det!!

  • Gumlan

    jag ger fan upp det här... för det kommer ju alltid någon knarkskadad eller någon som testat nån gång utan problem och därför tror att alla kan röka hur mycket som helst utan att det händer något... *SUCK*

  • Gumlan

    "Det är fel att fälla sådana nedsättande utryck om personer vilka har en annan uppfattning, baserade på ANDRA erfarenheter"

    kanske... men då kan man skriva "av min erfarenhet"!! inte få det att låta som att det ÄR så!

    "Man kan lika gärna vända på det och säga att det är fullt av hysteriska käringar med moralpanik som skriker ut om sina erfarenheter av BLANDMISSBRUK och applicerar det på användning av cannabis."

    det fins ju dom som sagt det i tråden med...

  • Gumlan

    " nä men de jag menar e att sluta göra så jävla stor grej av det hela.. att röka en holk e samma som att ta en glas rött"

    i DIN värld kanske det är såhär... men då har du inte varit med om mycket, så SLUTA tro att det är såhär för alla!! elelr ja du får tro precis vad du vill, men sluta påstå att det är såhär det är! Vi är desto mer folk i tråden med mycket erfarenhet som kan säga att det hör till absolut undantag att inte reagera mer på en joint än på ett glas rödvin!


    Anonym (hmm) skrev 2007-01-11 14:36:28 följande:
    kan inte alla som skriver här förstå att trots att man inte skriver "tycker jag, enligt min åsikt, enligt mina erfarenheter m.m." hela tiden, så skriver man ju enligt ens eget, så svårt kan det väl inte vara. här skriver man ju åsikter, och inte skriver man grannens åsikter väl?
    om någon skriver "såhär är det!" kan man självklart inte fatta att den menar enligt dens åsikter... utan folk som inte vet bättre tror ju att det ÄR så, att det är fakta...
    IlsaBlackWidow skrev 2007-01-11 15:50:19 följande:
    Suck, synd att man inte kan porta knarkare i förnekelsestadiet utan självinsikt, i trådar där en vilsen själ behöver STÖD!!!
    TACK!!! Detta börjar bli sååå frustrerande. om folk vill knarka, ja men gör det då!! men kom inte och påstå massa skit som itne stämmer så vilsna människor som itne är insatta kan ryka dit på det!!!
    B i t c h skrev 2007-01-11 16:10:49 följande:
    ja o sen e det så, är inteTS så vuxen o kan ta sina beslut sj så e de upp till henne ju, röka hasch hahahahahahhaha de e fan inget mot att kröka, de e bara för samhället har bestämt att hasch ÄR knark, men snälla för faan*tänder en holk o snöar in på Fl:s smarthuve*Jag är inte som du...... VIlken tur för dig.. eller otur ... välj själva =)
    är det därför du beteer dig som 14 år fast du är närmre 30??? Jag var också som dig när jag var 14, omogen och utan större erfarenhet...
Svar på tråden Träffat en som röker hasch, behöver råd!!!! LÄS..