• Ina 67

Metformin?

Finns det någon här som har erfarenhet av metformin?
    Jag har nu fått det utskrivet och ska äta det i ca 4 mån om jag mår bra och inte får allt för allvarliga biverkningar.
    Samtidigt ska jag inte längre äta pergotim.
    Är det någon som har gått ner i vikt och isåfall hur mycket?
    Vilket är den bästa metoden att gå ner i vikt på för oss med PCO?

Kram

• Svar på tråden Metformin?
  • Netriosa

Med metformin har jag gått ner ungefär 4 kg.
    Den bästa metoden som jag själv upplevt är GI-metoden, eftersom den håller blodsockernivån på en jämn nivå, något som oftast är ett problem för oss pco:are.

• tjorvisen

Jag fick Metformin och gick ner ca 25 kg under 1½ års tid. Funkade jättebra för mig då dels mensen kom igång som den skulle, fick regelbundna cykler, äl och blev spontant gravidSkrattande

Nu är prinsessan här!
  • moominmamman

Vilka doser har ni tagit av Metformin?
    Själv har jag dosen 2 + 3, morgon och kväll.

• Netriosa

Jag har tagit morgon och kväll för jag slutade aldrig må illa när jag åt tre st om dagen. Frågade om det var oki att bara äta två och det var det.

• tjorvisen

Jag åt fem tabletter per dag och tog dem allihop vid ett tillfälle. Okay, jag vet att det ska delas uppmen för min del spelade det ingen roll eftersom min mage pallade det Skrattande Jag började med 3 tabletter och ökade successivt till fem.

Nu är prinsessan här!
  • Eskobar77

Jag äter tre tabletter om dagen totalt (morgon, middag och kväll) och har gjort så i 7 veckor nu. Har faktiskt fått en blödning spontant ( vilket i stort sett aldrig händer) så jag hoppas verkligen att det blir lite mer ordning nu!

• Ina 67

Jag ska äta tre tabletter om dagen totalt, morgon, middag och kväll.
    Har ätit i en dryg vecka nu och det har fungerat bra, inga nämdvärda biverkningar. Hade lite krångel med magen de första dagarna men det har gått över nu, får däremot lite metall smak i munen när jag äter ibland.
    Är det någon som vet om det inte är bra att svälja ner metformin med mjölk, eller spellar det ingen roll?
    Fick mens i går, men den här månaden har jag ju ätit pergotime, så det ska bli intressant och se när jag får min mens nästa gång.
    Har ju ingen aning om när jag kommer att ha äl och bim nu. Doktorn sa (lite skämtsamt) att det är bara att köra på med varannandag hela tiden (det gilla sambon).

• moominmamman

Jag mår så illa på fm när jag ätit 3 tabletter Metformin. Några tips för att slippa det?

Svar på tråden Metformin?