• Ina 67

Metformin?

Finns det någon här som har erfarenhet av metformin?
    Jag har nu fått det utskrivet och ska äta det i ca 4 mån om jag mår bra och inte får allt för allvarliga biverkningar.
    Samtidigt ska jag inte längre äta pergotim.
    Är det någon som har gått ner i vikt och isåfall hur mycket?
    Vilket är den bästa metoden att gå ner i vikt på för oss med PCO?

Kram

• Svar på tråden Metformin?
  • Ina 67

Har ni märkt någon skillnad på sexlusten pga metforminet?

Själv tycker jag att jag inte alls har samma lust längre, och det känns jätte tråkigt eftersom vi hemskt gärna vill ha en liten.

• Dahlia

Hum.. där sa du något!!!

Sexlusten.. Jag har haft noll sexlust senaste tiden. Kan det bero på metforminet????

Nu blev jag lite fundersam... För jag har verkligen ingen lust alls och det e inte likt mig.
    Står det ngn stans att det kan vara en bivärkning?

• MrsK

Tror inte sexlust har något med Metformin att göra... Ibland försvinner den juh bara av sig själv... Jag har haft dålig sexlust ett bra tag nu, men så nyårsdagen av alla dagar så sa de bara poff å jag har världens sexlust... ( började juh med metformin igen på nyårsdagen).

MrsK
  • LiselottePCOS

Nej!  det finns inte som en känd biverkan  av metformin att sexlusten minskar. Kan tänka mig att det har att göra med att hormonvädena blir bättre.  Testotreon påverkar lusten så den ökar och sjuker det hormonet kan nog lusten förändras.

Själv har jag ändrad lust men jag har både metformin och blodtryksmediciner så jag vet inte vilket som ger vad. Vet dock att lusten ökar runt ÄL.

Även psykologiska aspekter kan spela in då lusten  minskar

• Dahlia

oki, tack för det svaret på liselotte!

Har nämligen inte sett i bipackssedeln ngt om påverkad sexlust...

• Ina 67

Det var bara en tanke som slog mig (sexlusten), om det var fler som kännde så, så kan det ju ha en biverkan utan att det står så. Visst jag vet att det kan gå lite upp och ner, men när man märker en markant skillnad emot vad det brukar vara så blir man ju lite fundersam.

• Dahlia

Ina- Jag förstår hur du menar... O när du sa det så kan jag bara hålla med...

Men tydligen så verkar det inte vara pga metforminet.

• Vivo Vivere

Jag fortsatte att motionera som vanligt innan jag började med metforminet och har hittils gått ner 10 kilo drygt. Har varit aktiv hela mitt liv, men tabletterna har gett mig chansen att minska vikten med all träning som jag ändå utövar.

• moominmamman

Jag tar 2 tabletter morgon och 3 på kvällen (500)

• znooser

Jag äter 2-3 tabletter varje dag och har gjort det
    i nån månad. Känner ingenting om jag ska vara ärlig. Har dock också börjat med gi som jag hört ska vara bra för oss pco are. Känner att jag är på väg ner i vikt iallafall

• tjorvisen

Tjooo hoo!! Har just fått besked att jag får äta Metformin igen. Börjar imorrn. Här ska kilona åter rasa Skrattande

ღ ♥ ღ Älskade dotter! ღ ♥ ღ
Svar på tråden Metformin?