• Ina 67

Metformin?

Finns det någon här som har erfarenhet av metformin?
    Jag har nu fått det utskrivet och ska äta det i ca 4 mån om jag mår bra och inte får allt för allvarliga biverkningar.
    Samtidigt ska jag inte längre äta pergotim.
    Är det någon som har gått ner i vikt och isåfall hur mycket?
    Vilket är den bästa metoden att gå ner i vikt på för oss med PCO?

Kram

• Svar på tråden Metformin?
  • MrsK

Jag körde på 3 om dagen Frukost lunch och middag, men fick avbryta efter ca 1½ pga hade för lågt blodsocker...
    Har dock börjat igen med en om dagen i någon vecka och sedan öka på enligt läkaren...
    Under 1½år har jag lyckats gå ner 25kg med Metformin och ändrad kost...

MrsK
  • Dahlia

Hur märker man att man får förlågt blodsocker av metformin? De enda prover jag har tagit var innan jag började med metformin.

• tjorvisen

Jag längtar efter att få börja med Metformin igen. Ska till bm nästa vecka och då ska jag fråga henne om jag kan börja äta dem igen. Vill så gärna gå ner igen och vem vet, kanske blir jag gravid igen Skrattande Det jag främst vill är att få fart på fläsket och sen få igång min mens. Sen får det bli vad det blir av det hela Glad

Nu är prinsessan här!
  • MrsK
    Dahlia skrev 2007-01-02 07:52:39 följande:
    Hur märker man att man får förlågt blodsocker av metformin? De enda prover jag har tagit var innan jag började med metformin.
    Jag blev sjuk här och då tog dom massa prover som visade att jag hade UVI och lågt blodsocker och nå problem med en polyp...
    Hon trodde att när jag började med Metfomin så åt jag sötsaker och sedan slutade jag med sötsaker helt, men Metformin tog endå bort den dosen den gjort tidigare...
    Är jätte dålig på att förklara men nå sånt sa läkaren till mig...
    MrsK
  • Ina 67

Har ni kollat erat levervärde?
    Läkaren sa att jag måste göra det, pga att metformin kunde påverka lever.
    Har ni märkt något av det?

• MrsK

Nå levervärde prov har ingen tagit på mig i allafall vad jag vet.
    Men din läkare kanske vill vara extra säker pga någon orsak kanske...

MrsK
  • LiselottePCOS

Jag har också tagit levervärde före jag började med metformin. Levervärden kan även påverkas av just övervikt.

Klunsan: Du kan inte börja  med metformin före du slutat amma iom det kan gå över i mjölken.  När man ammar vilar äggstocken och  ger bättre hormonprofil samt att mensen håller sig borta hos många.

• tjorvisen
    LiselottePCOS skrev 2007-01-02 18:18:48 följande:
    Klunsan: Du kan inte börja  med metformin före du slutat amma iom det kan gå över i mjölken.  När man ammar vilar äggstocken och  ger bättre hormonprofil samt att mensen håller sig borta hos många.
    Jag ammar inte längreFlört
    Nu är prinsessan här!
  • Dahlia

MrsK- Oki då e jag med....

Kommer inte ihåg om jag tog nå levervärde. Men jag minns att vi pratde om jag har haft nå problem eller sjukdomar innan. Och eftersom jag inte har haft det och inte så jättemycket övervikt (ca 10 kg) så tror jag att min läkare ansåg att det inte behövdes ta ngt levervärde...*om jag minns rätt*

• Villhabääbis

en liten fråga bara. är det nån som har mått riktigt kasst av metformin? för när jag började med den så mådde jag så fruktansvärt dåligt att jag inte visste vart jag skulle ta vägen mådde illa som f*n och kände mig magsjuk hela tiden.. o då menar jag hela tiden..vad kan man göra åt det? ska det vara så  ? jag var tvungen att sluta nu för att jag mår så kasst.

Svar på tråden Metformin?