• Ina 67

Metformin?

Finns det någon här som har erfarenhet av metformin?
    Jag har nu fått det utskrivet och ska äta det i ca 4 mån om jag mår bra och inte får allt för allvarliga biverkningar.
    Samtidigt ska jag inte längre äta pergotim.
    Är det någon som har gått ner i vikt och isåfall hur mycket?
    Vilket är den bästa metoden att gå ner i vikt på för oss med PCO?

Kram

• Svar på tråden Metformin?
  • Klossen

Hej!

jag fick ta Metformin i ca 2 månader i våras inför vårt 2:a IVF.
    3 tabletter morgon middag och kväll.
    Jag mådde inte särskilt bra av det och det hann inte ge någon större effekt då jag inte hann ta det så länge.
    Nu inför vårt 4:e IVF så har jag blivit ordinerad 4 tabletter metformin om dagen i 3-4 månader. Plus att försöka gå ned i vikt ca 5-10%. Jag har börjat med 2 tabletter om dagen sen igår. Det känns ungefär som om jag vore magsjuk, uuurrkk! Hoppas att det går över snart så att jag kan öka dosen enligt läkarens ordination.

Har ni några tips om vad man kan göra för att minska bieffekterna? Är det någon som vet ifall det är någon nackdel att äta Metformin samtidigt som man kör GI diet med ökat protein?

MVH,
    Klossen

• LiselottePCOS

Metfromin går bra att kombinera  med GI. Men min mage vart sämre i början av mycket fett också inte bara kolhydrater. Minskar du på kolhydrat kan magen lugna ned sig.

Ät ihop med metforminet.

En läkare sa till mig" det verkar som pateinten  tål eller inte tå metformin ". några får dras med dålig mage hel tiden menade han.

• Klossen

Tack Liselotte för ditt svar!
    Hur går det för dig? Tar du metformin fortfarande och hur mår du av det?

• LiselottePCOS

Jag tar det ännu sedan 4 års tid har som minst vägt 89 kilo nu väger jag 94 kg ca ( ja nu efter jul vet jag inte hiihi) Jag mår bra i magen för det mesta någon gång kan det bli lite mer fart på den så att säga. Mina hormoväden är bra och mens för det mesta dag 32. 

Har högt blottryck som jag medcinerar  och träffat rätt läkare  (Han har forskat  på PCOS och fetttcellen )så den enda behalingen jag har är metformin  för PCOS.

• Ina 67

Min mage blev också kass i början (väldigt lös, ej illamående). Men tar jag bara tabletten i samband med att jag äter så håller sig magen oftast lugn.
    Mitt lever värde var bra så det är bara att äta på.
    Var i går och skrev in mig på Itrim, nu ska det tas tag i extra kilona 30kg behöver jag gå ner. Läkaren på KK rekomenderade att jag skulle gå på Itrim, då de har utbildad personal där och att det "jagar" en med blåslampa om man inte kommer.
    Plus att det kostar en himla massa pengar. Men det är bara som att se det som en investering i livet.

• Klossen

Jag behöver också gå ner. ca 10 kg till att börja med.
    Är 90 kg idag och 170 cm lång. Cykeln är normalt 30-32 dagar men efter 3 IVF förra året så är det lite konstigt nu.

Även jag fick tipset om Itrim och jag tror också att de är bra. Det är nog väl investerade pengar tror jag. För ca 5 år sedan gick jag på gym och hade personlig tränare. Det var dyrt men hur bra som helst. Lärde mig massor om både kost och motion.
    Det viktiga är att man har ett program som är anpassat till en själv och någon som "jagar" en. Är fortfarande sur på mig själv att jag tappade kontrollen och gick upp igen några år senare.
    Men nu vet jag vad jag behöver göra för att gå ner i alla fall.

• storpotäten

Hej hopp!

Jag tar 850 mg metformin morgon och kväll. Tycker att det är lättare att slippa en tabl mitt på dagen. Jag märkte bara av illamående de 3 första kvällarna, men nu märker jag inte av några biverkningar. Min feta hy har blivit bättre och jag känner mig inte ständigt hungrig. Har gått ner i princip alla extra kilon efter min grav. (5 mån sedan)

• moominmamman

Hej! Märker också att jag blir mindre hungrig och sugen på kvällarna när jag tagit Metformin 3x500 på kvällarna. Illamåendet på förmiddagarna har försvunnit - skönt!

• Dahlia

moominmamman- Tar du 3*500 på kvällen??

Jag tar en till frukost, en till lunch o en till middag...Kanske man ska prova att ta alla på en gång på kvällen...

Svar på tråden Metformin?