Inlägg från: MarcusEmelinJosefinesMamma |Visa alla inlägg
  • MarcusEmelinJosefinesMamma

Ang flickor och pojkar?

"MarcusEmelinJosefinesMamma, du säger att du bildar dig helt egna uppfattningar utan påverkan utifrån. Säg mig, hur gick det till när du valde vilket språk du skulle prata? Och vilka kriterier använder du dig av idag när du väljer vilket språk du ska tilltala folk på?"

Menar du på fullaste allvar att du anser att språk går att jämföra med en åsikt?

mooogn : Va bra att du trivs med de :)

Å

"Jag köper kläder i de färger jag själv gillar!

Jätte bra att du gör de :)

Det gör jag oxå.

Clavi :

Jo vist vet du säkert vad du pratar om, men att säga att åskiter om tex klädval och färgval skulle överföras på ens barnm är inte sant och visst finns det säkert barn som blir påverkade av sina föräldrar. Men att dra alla över en kant är fel.

Jag ser ingen skillnad på villket vis det skulle vara skadligt och överföras?

Bara för att jag tycker en sak betyder de inte att mina barn kommer att tycka lika dant... där är likheten.

"Och eftersom du inte svarade på min fråga tar jag mig friheten att göra det i ditt ställe: Du väljer att prata svenska då det är det mest ändamålsenliga när du pratar med andra svensktalande. = Du anpassar dig och dina språkliga/kulturella uttryck till din omgivning"

Du ju starta en ny tråd på "språk" Jag anser inte att ett språk som man talar som tex här i Sverige = En åsikt.

Brist på nått att skriva eller?

Tänkte upplysa dig Mamali att en åsikt är det som man tror om något, mening, uppfattning.

Visst måste man lyssna på andras åsikter ex politiska , men man behöver inte överföra dom på sina barn .. det var de det handlade om.

Om just det här handlar väll om att men inte behöver överföra sina åsikter och tycker vad det gäller kläder på sina barn.

Om alla skulle bli påverkade och ta efter kanske just Din smak, tycke å åsikt då skulle ju inte jag vara den jag är å mina barn inte se ut som dom gör.

Då skulle alla barn å vuxna göra å tänka som du och alla inklusive mina barn se ut som dina.

Men eftersom jag har min åskit å du din så blir de olika barn och olika vuxna av våra barn.

De påverkar mina på de viset att dom bär dom kläderna jag anser passa dom bäst!
    Inget som måste överföras inget som säger att dom kommer tycka lika som mig bara för att jag tycker så :)

*fniss*

Jaa, att göra revolt är ju en sak.

Men min dotter är uppfostrad till att vara sig själv..hålla fast vid sina åsikter och inte låta sig påverkas av andra :)

"Någon borde läsa på lite om psykologi. Det är liksom rätt känt att föräldrarnas åsikter och uppfattningar överförs till barnen i ytterst stor grad"

I stor grad Ja ... men det måste inte vara så JÄMT :)

Å verkligen inte då de gäller val av kläder å färger.

Men du ... du tycker min uppfattning är horribel å ja din...ännu en människa som har nått gemensamt med men som inte klarar av att erkänna att även dina åsikter kan uppfattas som negativa :)
    Jag har liite svårt att svara på din fråga då ja bor i Södertälje :)
    Hehe ...

Ps .. du kan ju prova att ställa frågan på ett mer passande forum där dom som är intresserade av rasism & barn frågor kanske håller till :)

Där ser man :)

Jo ja ska svara på din fråga men inte just nu, snart kommer övriga familjen hem så ja ska sätta lite rotation å grejja lite middag :)

Skriver i kväll å skulle nått komma i vägen så hoppas jag´att du kan sova ändå :)
    *S*

Bonanza: Din fråga är igentligen kanska korkad :)

Svaret är ju givet.

Ett barn som växer upp med rasistiska föräldrar och som talar om för barnen att "svartskallar" inte borde vara här och att förintelsen inte fanns osv får en märklig uppfattning om människor.
    Men för de behöver man ju inte vara en "dålig" förälder.
    Men man ger sina barn en ful människosyn.
    Därmed inte sagt att barnen kommer att att gå i sina föräldrars fotsteg.
    Dom kan och får oxå välja bort saker.
    Precis som min son .. vill han inte ha mina "pojkfärger" då han får bestämma själv så behövber han inte.
    Fast ja tycker att mina klädval är rätt oskyldiga om man jämför med att hylla SS å "hajla" hemma i vardags rummet *hehe* (kan inte stava till heila eller hajla eller hur de nu ska va)
    Häxan Jia:
    Ja de e möjligt att folk tror att deras barn blir bögar för att dom har blandade färger på sig...Men de får stå för dom.
    Pallas: Absolut gör man de...ser jag en reklam om en ny ost eller om en ny hårinpackning så visst kan jag bli nyfiken och köpa en för att testa.
    Visst finns det människor som känner sig fula och feta då dom ser våra stora "så här skall du se ut annars kan du hoppa från bron där --------> " pelare.
    Å du .. jag måste inte vara helt IQ befriad för att jag gillar pojk å flick färger.
    malin ulrika:
    Nej, tom jag har en gräns :)
    kvabbso:
    Jag har inget svar på som du skriver:
    "Ge mig bra förklaringar till varför flickor måste kläs i grisrosa och pojkar inte kan ha en glitterkatt på tröjan! Det är nämligen totalt obegripligt för många, så du som har svaren - ge oss dem"
    Jag kan inte svara på de eftersom jag inte vet de.
    Har nämligen aldrig skrivit att dom MÅSTE ha de.
    De enda jag skriver är de jag själv tycker att det ska vara pojk å flick kläder.
    Ditt ihop knåpade inlägg var roande.

Sååå nu har jag sagt mitt.
    Min åsikt e lika mycke "fel" som eran.
    Bara för att man tycker en sak så behöver de inte betyda att det behöver vara fel.
    Men jag tycker de e skiiit fult å klä en pojke i flick kläder.

Ni kallar er förmodligen feminist/er bara en vild gissning.

Hoppas nyårsfirandet vart bra iaf.

Pallas :

Varför skulle dom vara dåliga föräldrar?

Vad säger att en människa med sådanna värderingar inte skulle kunna överösa sina barn med kärlek?

Visst håller jag med om att det är i min värld illa med sådan människosyn, men det finns inget som säger att dom inte skulle älska sina barn villkorstlöst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

Om inte de räcker för dig så läs tråden :)

Pallas :

Till stor del sant.
    Men deras åsikter behöver inte betyda att dom inte kan få fina barn som kan komma å tycka att alla människor oavsett hudfärg är lika mycket värda.

När ni skriver om hemskheter...menar ni då att mitt och många andras val av klädfärger i era ögon är jämförbara med Mördare, klimatförändring, människoförakt och att jorden skulle gå under på pga de mm mm?

Kan kan bara utefrån mig sjäv tala om att min stora flicka är precis sig själv.
    Hon väljer själv, den lilla rosda bruden blev en egen person fast hennes i era ögon hemska mamma valde att klä henne i flick färger.
    Hon är nu stor nog att välja sina kläder själv, till viss del iaf.
    Hon gillar alla färger.
    Hon är lärd att vara sig själv.
    Hon är uppvuxen med att tycka om sig själv, hon är defenitivt en egen person och följer sitt eget tycke och smak.

Jag vet att det är svårt för många av er här inne att förstå att man faktist kan välja bort att klä sina barn i alla färger.
    Likväl som man väljer bort att använda sig av pojk&flick färger.

De sorgliga är att ni som inte gillar pojk och flick uppdelningen av kläder idag anser att det är fel att tycka om den.

Häxan Jia

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-28 08:17:15:
    "men då en förälder kommer gåendes med ett neutralt barn där man inte kan se om det är flicka eller pojke då blir jag så irriterad"

Skulle vara mer inriktat på pojkar med flickläder på...neutrala barn och kläder var inte riktit rätt formulering..

Jag MÅSTE inte heller köpa eller prova.

"TS jag antar att du med det tänkte dra oss andra över samma kam.. to bad lady lady. Jag kan bara svara för mig själv, nej jag är inte feminist i den bemärkelsen som det ordet ofta används som idag."

Å nej du tjejjen de tänkte jag inte...

Men jag såg ett inlägg här på FL som skulle kunna vara skrivet av människor som anser att endast deras uppfattning & åsikter var dom enda rätta.
    Som inte kan acceptera att alla inte tycker som dom.
    Som måste försöka "vinna" Och som skapar nya drastiska debatter då dom inser att dom inte längre har nått att komma med.

Inlägget var:

Att inte vara femenist är som att skita sig själv i ansiktet.

Det är en fin och bra människosyn de eller?

Ne, nu e ja trött på de här fånerierna och på att ni andra som klär era barn hur ni vill inte kan respektera att alla inte tycker som ni och att ni kan få de att framstå så otroligt illa/smutsigt att klä sina barn på de vis man själv gillar.

Ni får gärna klä era barn hur ni vill och det kommer jag oxå att göra.

Å ja kan nästan slå vad om att bara för att mina barn kläs i den klassiska stilen så tar dom inte över Saddams "jobb" och förhoppningsvios så lär ni era barn att man bör bli respekterad för den man är inte för hur man går klädd.

Eftersom ni anser att ett barn som är klädd "könskodat" inte
    har samma goda förutsättningar att bli fina omtänksamma och ödmjuka personer så sätter jag punk här.

Jag vill oxå påpeka att jag inte nånstan nämt att era barn som är "blandbarn" skulle må dåligt av de, villklet vissa människor här inne mer eller mindre påstått om våra barn, jag menar våra barn som har pojk å flick kläder.

Jag skulle kunna sitta här och "försvara mig" i evigheter..Men jag tycker att det spårat alldeles för mycket.
    Att tala om färger på barns kläder till att jorden skulle gå under ...
    Och att det dessutom skulle ha med att göra hur vi klär våra barn kommer jag aldrig hålla med om.
    Och skulle jag någon gång ändra mig och anse att jag förstört och påverkat mina barn neg pga av mina färgval så ska ja skriva en bok om de.

Pallas...Nej allt jag skrev var verkligen inte riktat till dig.

Borde ha delat av inlägget.
    Ber om ursäkt för de.
    /Linda

Önskar dig de samma :)

Ha de så bra å go natt!

Häxan Jia : inte till dig heller ..

"Nej allt jag skrev var verkligen inte riktat till dig.

Borde ha delat av inlägget.
    Ber om ursäkt för de.
    /Linda

Ha de så bra å go natt! "

Svar på tråden Ang flickor och pojkar?