Inlägg från: uppsala |Visa alla inlägg
  • uppsala

Forts. Helsingborgsmamma i höst/vinter del 3!

MaHj: jag känner det samma! Vi kör hårt efter måndagsmötet!! Nu ska jag snart på tennis...gäsp är så trött, har laddat med en stor balja kaffe först. VILL att det ska gå bra idag, det gjorde inte det senast men då kunde jag ju i efterhand skylla påmagsjukan. Kram

• uppsala

Lothan: Axel har inte haft problem m tänderna o inte Klara heller direkt, men kan ju vara tror jag. Han kanske har ont i halsen eftersom han inte vill äta? Om man tänker hur man själv kan må om man e förkyld etc m huvudvärk o halsont. Verkar det göra ont då han sväljer vanlig mat? Hoppas det blir bättre snart.

Junip: vi går nog ner tror jag o det beror lite på när vi kommer iväg men vi brukar vara där ganska tidigt, starx innan 9.30 tror jag. See you!

• uppsala

krya på dig metallgem!

Hoppas allt e lugnare nu Juni.

Agda: hoppas ni haft en skön dag!

Aah nu har vi ätit standard lättlagade fredagsmaten. Färsk pasta med parmaskinka (det bästa jag vet), coctailtomater, ruccola, soltorkade, parmesan o lite fraiche och/el pesto. Ska natta barnen snart sedan blir det kaffe annars
    risk att jag somnar efter vinet.

T var med A o K på Fredriksdahl, det e gratis där hela mars ut. Lite djur o lite lek. Jag fick städat hemma, gäster i morgon. På sön morgon ska jag OCH T spela tennis, farmot kommer o passar vilddjuren en timme. Ska bli jättekul!
    Ha en bra kväll!

• uppsala

förresten, var på "Lilla" - den nya butiken på Bruksgatan - sååå fina kläder! Köpte bara en tröja i present fr ei sikke lei men kunde shoppat massor till A o K!

• uppsala

Mm vad god denna lät!

Vinnaren: God kladdig chokladkaka

Recept: Elin Nielsen, UppsalaBlir 1 kaka med nougattäcke
    Du behöver:
    100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)
    Kokos till formen
    Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.
    3. Smält smöret i en kastrull.
    4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.
    5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.
    7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.
    8. Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.
    9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.
  • uppsala

Junip: det finns inget recept men jag tar bara o lägger ihop allt på tallriken: färsk pasta, delade coctailtomater o lite soltorkade (utan olja), klickar på några teskedar fraiche, ev pesto, på med mkt parmaskinka i strimlor samt ruccola o parmesan och flingsalt o peppar. Urenkelt men har blivit vår fredasgfavorit då vi inte orkar laga ngt. Jag äääälskar parmaskinka.

Grattis på årsdagen!

• uppsala

metallgem: va??? konstigt....måste vara för att de vill ha koll på vad det är...3 mån har jag läst innan. Det är ju ofarligt o är det en vanlig förkylning...jag hade ringt igen, det finns ingen anledning att de ska lida så! Ring barnakuten i morgon igen tycker jag.

• uppsala

Nej paracetamol är inget farligt i rätt doser till små barn. Däremot vet jag att man inte vill att man bara ger det till barn under 3 mån utan läkares rekommendation eftersom så små barn sällan har feber etc utan då vill man ofta kolla upp vad det är först så att de tex ej har urinvägsinf el öroninfl el likn.

Några av oss ses i morgon på vv! Jag har inte varit spec duktig i helgen...

• uppsala

Agda: kul att hon gillade det! Jag måste också laga lite mat nu, kanske på ons om jag ej fikar då el på tor e sången.

Metallgem: härligt jobbat! Snart har alla gått om Klara (6650g o 67 cm) o Moa trots att de nästan är äldst Det är skönt att de har att ta av när de blir sjuka.

Man får i dessa förkylningstider tänka att det är jättebra med dessa förkylningar, det bygger ju upp ett bra immunförsvar!!

I morgon e det omfödersketräff kl 9 på BVC o sedan ská jag dit igen kl 14 för läkarbesök o vägning. Fullt program i morgon med alltså.

Vad skönt det var idag! Kunde släppa ut A i trädgården så kunde han greja där själv o vattna blommor etc, så härligt att slippa alla kläder!

• uppsala

ssena ssejer

det ska bli ganska fint väder på ons också. Är jag jättetråkig om jag föreslår ngn typ uteaktivitet istället för att sitta inne på Väla utan att kunna titta ut? Jag vet ju själv hur länge jag brukar bli sittande...Kan man ta en prom o ta med sig fika eller ta en prom o sedan en fika nere på stan ngnstans där vi får plats (finns det?). Bara en tanke men det funkar kanske inte, ska inte bli för krångligt ju.

Svar på tråden Forts. Helsingborgsmamma i höst/vinter del 3!