• Ebba74

utseende på prematurbarn?

hej! kommer med stor sannolikhet att föda prematurt, är nu i v 35+3.

nu hör man att prematurer har ett visst utseede. hur ser det ut? jag har hört nåt om hög panna och stora ögon, men vet inte säkert. vad har ni för erfarenheter?

försvinner någonson prematurutseenedet eller måste barnet dras med det hela livet?

jag vet många som säger att man kan se direkt om ett barn är prematurt.

hoppas någon av er kan svara. såklart är det ju viktigast att barnet mår bra, men lite orolig blir man ju att barnet ska se alldeles konstigt ut...

mvh ebba

• Svar på tråden utseende på prematurbarn?
  • Wavva

syrran fick 5 veckor för tidigt och tösen blundade hela första månaden i princip, vad gäller utseendet i övrigt så tycker jag nog hon såg ut som andra nyfödda fast mindre- kanske lite längre ansikte...Har en kompis som oxå fick prematurt och de två är inte lika varandra ett dugg. Så du får nog ta det med en nypa salt.

• BeataBus

premisar e söta....jag har ett eget prematur barn...Rasmus i mitt galelri e född i vecka 27...

Tillhör Svamlarna ©
  • Lottia

Mina har inte prematur utseende och är födda v 29+1.

• Killarna Larsson

Hur bebisen än ser ut.. så kommer det säkert att vara det finstae DU har sett... ditt, alldeles egna barn!'
    Visst kan man ha massa funderingar, inte onormalt alls..

Min svägerska fick sin pojk 4 veckor tidigare plus att han va undernärd, eller va det nu heter, fick inte tillräckligt med näring från modekakan. så han var verkligen jätte liten plutt... men ack så söt..

• hug me

min dotter kom i v.36+4, så hon såg ut som vilken bebis som helst, hon vägde ju dessutom 3320g så hon var stor

♥ storasyster född Juli -04 (v.36+4) ♥ lillasyster född Mars -06 (v.38+5)♥
  • Systerjane

I v. 36 är min erfarenhet att barnen ser precis ut som ett fullgånget barn, bara lite mindre och kanske lite smalare(individuellt). De barn man kan "se det på" är oftast födda betydligt tidigare. Har jobbat på prematuravdelning så jag har hunnit se en hel del prematurer.

• BeataBus

Madde e född i v 36, o Linda i vecka 33 Båda finns i mitt galleri ingen av dom har direkt prematur utseende

Tillhör Svamlarna ©
  • mludvigs

Jag har oxå hört att det finns ett visst 'prematur-utseende'. Min son är visserligen inte så mycket förtidigt född (vecka 36) och han har stora ögon och ganska hög panna men jag har inte tänkt på att det skulle vara ett 'speciellt' utseende. Det enda jag märkt på min son när han var nyfödd emot de som föds i 'rätt' tid är att han såg ut som en mycket liten gubbe (liksom vuxet utseende) istället för en rund liten bebis. Men det kan ju oxå ha berott på att han var tillväxthämmad.

• flippe

om man får vara nyfiken?? varför kommer du att få för tidigt??
    v.35 är ju faktiskt inte såå jättetidigt egentligen så jag tror inte att det blir någon jätteskillnad utan mest storleksmässigt i så fall

• Zaria

Kusinen fick båda sina i v 35 och de såg ut som vanliga bebisar förutom att de var lite mindre.

Svar på tråden utseende på prematurbarn?