Jag tycker att just det där med störningar och ffa Borderline är väldigt intressant (eller hur man ska uttrycka det). För några år sedan träffade jag och min man en tjej som jag har förstått sedan led av Borderline. Hon var otroligt krävande i all sin ångest och svängningar i humöret, och behövde uppmärksamhet ungefär 24 timmar om dygnet.
Men det intressantaste var hur andra i vår närhet reagerade på henne. Vi var i princip hopträngda en grupp i en vecka, och var mycket hänvisade till varandra. Vissa personer i gruppen gjorde ett försök att hjälpa henne, men insåg att det blev övermäktigt och kände att de fick alla sina behov kvävda av henne, och sa därför ifrån. Men så fanns det några som kunde sitta i timtal och lyssna på henne, och hade väldigt svårt att säga ifrån när hon krävde att de skulle skippa saker som de ville göra, för att sitta med henne. Min analys av situationen är att det måste vara så att det fyller ett behov även hos dem, att sitta där i timtal och lyssna på henne. Annars skulle de säga ifrån.
Svårt det där, men väldigt intressant.