• Jejja2

apnéer

undrar bara vad det är? hur märker man att ens barn har apnéer? märks det tydligt? Är det nåt man kan missa? Läste att det räknas som förstadie till PSD o blev lite orolig...

• Svar på tråden apnéer
  • picolina

är väl när de slutar andas i perioder?? har ja för mig...

ღღღ ♥ Maja 22 juli 2006 ♥ ღღღ
  • Jejja2

hur märker man det då?! vår grabb sover ju ensam i vårt sovrum innan vi går o lägger oss. Finns det nåt sätt att "se" om han är i riskzonen? eller är jag bara larvig o extremt överorolig?

• Mirakel händer

min mamma har sömn apné, hon slutat andas när hon sover. Så hon kopplas till en maskin på kvällen nr hon ska sova.

• Löööv

Upptäcker man inte att barnet har apnéer så KAN det leda till PSD tyvärr.

Även OM man märker det KAN det tyvärr sluta i PSD ändå.

Det är inte vanligt att barn har så långa andningsstopp/andningsuppehåll men finns risken för det kan man köpa sig ett aningslarm. Fast för vissa kan ett larm stressa mer än lugna. Man får lyssna till sig själv helt enkelt. OM barnet får andningsstopp och man har larm så har barnet betydligt större chans att klara sig.

Man kan se ett andningsstopp. Barnet får i regel cyanos i ansiktet. Alltså, barnet blir blå om mun och kanske i hela ansiktet om det vill sig riktigt illa. Barnet blir även slappt. Ofta kan man avbryta apnén med att röra barnet. Kanske stryka det över ryggen som ex. Men det kan även hända att man måste ge barnet inblåsningar till hjälp kommer.

• Jejja2

Lööv: hur blå blir de? Är det några barn som är speciellt i riskzonen? Är det vanligare vid en viss ålder eller kan det helt plötsligt bara komma? min son är snart 4 månader. ursäkta de 1000 frågorna :o)

• Löööv

Vår lillebror blev likvit i ansiktet och kraftigt blå runt munnen och blå på ögonlocken. Till en början. Han blev helt lealös i kroppen.

Ja, det finns barn som är speciellt i riskzonen.

*om mamman rökt under graviditeten.
    *prematurt.
    *pojke.
    *född under vinterhalvåret.
    *flaskmatad.
    *samsovning.
    *magliggare.

Det finns barn som är allt det här men lever gott och det finns barn som dött trots att mamman varit jättenoga med att följa rekomendationersa socialstyrelsen fixat med .

• Jejja2

tack för dina svar :o) måste bara fråga igen... tycker att han är lite blek/svagt ljusblå runt munnen när han sover, vet inte om jag bara inbillar mig nu, är det riktigt blått du menar? Han andas ju. är de bara blå när de har fått en apnée?

• Löööv

Det är nog lugnt för din del. När dom får en apné andas dom inte och är tveklöst jätteblå om munnen. Är också slappt innan man får igång dom igen.

• Jejja2

tack igen! är lite lugnare nu :o) tusen tack!

Svar på tråden apnéer