apnéer
undrar bara vad det är? hur märker man att ens barn har apnéer? märks det tydligt? Är det nåt man kan missa? Läste att det räknas som förstadie till PSD o blev lite orolig...
undrar bara vad det är? hur märker man att ens barn har apnéer? märks det tydligt? Är det nåt man kan missa? Läste att det räknas som förstadie till PSD o blev lite orolig...
thea har detta problem. Här är länken till en tråd som ajg skrev efter att det hänt:
www.familjeliv.se/Forum-3-20/m7743380.html
innan händelsen så började det med att hon då och då lät konstigt o gjprde konstiga andningsrörelser. Svårt att beskriva, men vi hade pratat med bvc om detta....
det hela slutade med en massa undersökningar: bl a andningsregistrering som visade att hon gjorde andningsuppehåll i sömnen på mellan 6 och 12 sekunder. Läkaren var övetygda om att hon skulle växa ifrån detta, omogen andning kallar de det. När hon i juni inte blivit bättre blev han riktigt förvånad. Nu ska vi göra en andningsregistrering den 10 jan o har det inte blivit bättre så ska vi röntga hjärnstammen. Hon har ända sen mars fått medicin...
Oki doki. Jag trodde jag var mer eller mindre ensam här på FL med en som som hade apneer. Fast han fick läggas i respirator.
Vad för medicin?, Teovent/Teofyllamin?
teovent klysma, hon spottade ut sirupen.....
Är hon ok nu?.
Prover Lillebror fick göra:
RSV ett x antal gånger. Hjärteko(ul). LP gånger 2 (ryggmärgsprov). EEG x2. EKG. EEG, uppvaknande och insomnande. UL-skalle. Röntgat huvud och lungor gånger flera. Blod odlingar. Metabola prover. Organiska syror (urin). PH-mätningar, 24 timmars reflux. 24 timmars EEG samt EKG. Skikt röntgen. Magnetrönten. Givetvis massa CRP och blodgaser...många blodprover!. 3 sömnregistreringar, varav ett fick avbrytas då lillebror inte orkade mer . Testet fick göras på BIVA.
Behandlingar: Antebiotika. Teovent. Syrgas på grimma. C-PAP. Respirator. Sond. Blod. Adrenalin i aiolos. mm
Vi fick även lämna två rör blod till forskningen...det är ju bra.
Så en dag var det kritiska puts väck!. Konstigt. Ett mysterium.
vi har satt ut teovent nu för hon ska göra en andningsreg 10 januari, så får vi se då om det är bra *håller tummarna*
vad härligt att han blev bra!
Jejja köp ett andningslarm
Helt klart värt pengarna tycker jag sen finns ju dom som också bara blir mer oroliga men nu när jag har det + följer rekomendationerna så känner jag iallafall att jag gjort allt.
Intressant att se att här är fler som har barn som har/har haft sömn apnéer.
Vår flicka hade detta fram tills hon var ca 8 månader. Idag är hon 2 år och jag har fortfarande hjärtat i halsgropen varje kväll jag tittar till henne och det verkar som om hon inte andas. Trots att det hår gått över ett år sedan sista andningsuppehållet.
Claudia. Var ska ni göra andningsregistreringen?.
Eldo, vad länge din flicka hade fuffens för sig!...usch!. Vad fick ni för diagnos?.
Löööv, de hittade inget konstigt med henne. De enda de såg var att hjärtfrekvensen gick ner i samband med apnéerna. De kallade det bara omoget andningscenter. Läkarna var förvånade att det höll i sig så länge. Det var en lättnad när det försvann!