• Mulliga mamman80

Va ska ja göra med min tykiga 7åring???

Vartenda gång man pratar normalt med henne så svarar hon på ett tykigt sätt... De spelar ingen roll om ja säger till henne att vara snäll o prata normalt... Hon beter sig som om vi viore helt dumma i huvudet, tittar svart på oss o skiter i att lyssna....

Inte nog med detta så e hon elak mot sin lillasyster....

Lillasystern vill gärna va nära henne o visa att hon älskar sin storasyster, så när stora tjejen sitter ner på golvet o den lilla kommer o lägger huvudet i knät på henne, så puttar hon bort henne....

Samma sak när den lilla vill sitta bredvid henne när de tittar på tv, de vill hon inte heller....

Den lilla kan inte prata men om den stora säger nått o den lilla låter påstår den stora att hon retas med henne....

Leksaker som tillhör den stora, t ex en docka som den stora inte leker med när hon tittar på tv som den lilla tar, går inte enligt henne, hon sliter dockan ur nävarna på den lilla o lägger den mitt på vardagsrumsbordet o fortsätter titta på tv, anser ju att den lilla kan få leka med den när den stora inte använder den....

Men om den lilla får en ny leksak som den stora tycker verkar intressant, då tar hon den o ingen får säga nått om detta!!!

Så fort de går emot henne skriker hon o slår med armarna o gråter, tittar svart på mig o beter sig förjävligt!!

Ja orkar snart inte med henne!! Hon är skilsmässobarn!!! Jag o hennes pappa skilde oss när hon var 2 år! Jag fattar inte va de e för fel på den stora, sitter o tittar ibland på hur hon beter sig o tänker: Är de där verkligen min dotter som beter sig så illa!!!

Ja väntar mitt tredje barn o e orlig för hur hon kommer bete sig mpt de tredje barnet!!!

Va ska ja göra???? Hur ska ja få henne att bete sig bättre mot både oss o sin lillasyster plus de kommande???

• Svar på tråden Va ska ja göra med min tykiga 7åring???
  • Mulliga mamman80

Hon får va med o mata lillan när hon vill, hon byter självmant bl
    öja på sin lillasyster, men inte så ofta, då berömmer ja henne, varje gång hon gör nått bra får hon beröm, o vi ger henne visst egentid o vi gullar inte enbart med den lilla, hon vyssas inte till sömns utan hon somnar självmant.... Hon blir gladare när vi är med henne, men oftast e hon arg o beter sig illa.... Har tagit kontakt med familjecentrum nu för att få bukt på problemet, hoppas att de funkar....

Tycker en del av er bildar er en overklig bild av att hur vi är som förälder, att vi skulle särbehandla barnen bara för det är stor åldersskillnad.... Jag kan tala om att ja ÄLSKAR både min stora o lilla flicka o även de ofödda barnet....

Tycker det är fel att särbehandla... Så ni som ansåg de, tycker ja ska sluta med de.... Eller ja kanske har missuppfattat er....

Ja visar min stora respekt o kärlek när hon förtjänar de, ja kan inte bygga uppfostran på "gullegull", man måste tala om va som gäller o vem som bestämmer.... Hennes far är en person som hela tiden ska gulla o hon får inte chansen hon honom att utvecklas o lära sig nya saker, hon kan inte mer saker när ja får henne tillbaka över ett lov hos sin pappa än va hon kunde när ja lämnade honom!!!

• Mulliga mamman80

lämnade henne menar ja'

• Sicali

Mulliga mamman80

Men det är också viktigt att inte gulla
    med den minsta för att hon är liten.
    Hon kan också vara jobbig emellanåt, det är
    jag säker på men som du beskriver i ts
    låter det som att den stora ALLTID är besvärlig
    medans den lilla är snäll och söt.
    Du skriver själv att du har kortare stubin med den stora,
    kanske du bör bita dig själv i läppen och
    hålla igen ibland, bara för att se om det ger resultat.
    Det är ju värt att prova allting.
    Lycka till!

• Stellas Mami

TS - Du skriver "Ja visar min stora respekt o kärlek när hon förtjänar de

Ett barn förtjänar ALLTID respekt och kärlek. Tycks vara pga detta flickan är tyken.
    Krama din flicka och berätta för henne att du älskar henne så lär du få kärlek tillbaka med.

• Sicali

Stellas Mami

En väldigt viktig poäng du har där.
    "Älska mig mest när jag förtjänar det minst
    för då behöver jag det mest" finns det något som heter.
    Det är viktigt att visa som vuxen att man skiljer
    mellan sak och person. Jag älskar DIG men det du just gjorde är inte okej.

• Mulliga mamman80

Ni får de att tro att ja bara tycker att den lilla e söt o snäll, hon har oxå sina stunder då ja vill dra av mig mitt hår.... Men ja anser inte att en snart 8 år tjej inte ska knuffa o tvinga lillan sitta i soffan o inte få röra sig ur fläcker för att hon råkat gå ivägen för tv:n för den stora.... Hon håller fast henne!!! Tror ni inte att ja kramar om min stora o säger att "JAG ÄLSKAR DIG"???? Tror ni ja e en tyrann? Jag ÄLSKAR mina barn!!!!

Man skriver o ber om hjälp då man testat allt ni skriver, o ni verkar tro att ja inte försökt, ni får säga till om ni anser att ja har fel här... men man får den uppfattningen!!!

Jag har varit mamma i snart 8 år o ja har hunnit testa allt.... Men inget verkar funka.... Nått e fel, men vad, de vet ja inte alls.... Om ja inte vet va de e för fel, kan ja inget göra!

• Sicali

Mulliga mamman80

Ingen klandrar dig men i din ts och hur du beskriver
    så låter du bara så väldigt hård mot den stora.
    Det behöver inte VARA så i verkligheten men det
    är den uppfattningen man får.
    Många har gett dig tipset att spendera mer tid med henne och kanske ändra din inställning till henne lite men du
    verkar inte lyssna... Man kan inte alltid få de svar man vill ha.

• Mulliga mamman80

Vaddå inte lyssna, tråden handlar om min 7 åring o hennes beteende inte om den lilla!!!! Ja tycker bara att ni påstår nått som ni inte vet.... Ja behandlar faktiskt mina barn efter hur de beter sig.... Är stora tjejen elak, så blir hon tillsagd, är lilla tjejen omöjligt, får hon oxå en tillsägelse.... Ja blir så trött på att alla sägar "Man kan inte alltid få de svar man vill ha"! De förstår ja oxå, men om ni skriver som ni skriver, så får ni oxå räkna med motargument om ja inte anser att ni har fel!!!

• Sicali

Mulliga mamman80

Men hennes beteende beror ju troligtvis
    till stor del på den lilla, hon är avundsjuk rätt och slätt.
    Det ÄR inte troligt att det är något fel på
    henne eller att hon bara jäklas med dig för att hon tycker det är kul.
    Men visst, vill du inte ha svar så slipper du.

• Mulliga mamman80

Ja ja, om ni blir arg för att ja ger motargument när ni påstår att ja borde göra de o de o ja har klart o tydligt skrivit i börjar att ja redan testat detta, så lägger ja ner, får anförtro mig åt familjecentrum här istället!!!

• Mammann

Jag kan oxå se hur man kan få uppfattningen att det bara var gullegull med den lilla. Nu har ju ts försökt ta oss ur den uppfattningen o då får vi ju ta henne på hennes ord. Något annat underlag har vi ju inte.
    Beteendet din dotter har tycker jag visar att hon inte mår bra, o det är vi nog alla överens om, o jag tycker det är bra att du tagit kontakt med fam. centrum. Vad såna ställen brukar göra är att hjälpa föräldern att hitta sätt att få barnet att må bättre. Tror du kommer att få mycket stöd där föratt orka hålla fast vid en "teknik", för just nu låter du ju ganska uppgiven. Kanske kan de oxå kolla om något är "fel" som du säger.

Tycker tipset om egentid är viktigt. Du säger att du provat det, men kanske får du driva det hårdare mot sin spets under en längre tid. Hon behöver kanske mer tid för att vara övertygad om att du bryr dig jättemycket om henne, älskar henne oavsett vad hon hittar på etc. Det är jobbigt under tiden, men att få henne balanserad kanske får ta sin tid, bara det löser sig.

Självklart kan du inte tillåta henne att "bully:a" lillasystern till att sitta still isoffan etc. Tycker det verkar vara ett typiskt sätt att sparka nedåt för en unge som mår dåligt. Har tyvärr fått bevittna liknande saker på nära håll (ej mina barn..ännu iallafall) Det enda jag tror du kan göra just då och där är att försöka hålla dig lugn, och se till att lillasystern inte tar skada, dvs tillåta henne att visst röra sig, försöka vara diplomatisk och rättvis. Och sen hoppas att mycket egentid (badhus, shoppingrundor, följa med till apoteket, hjälpa till att storhandla,) och/eller hjälp från familjecentrum gör susen.

• Sicali

Mammann

Jättebra svar. Väldigt klokt...

• Mulliga mamman80

Mammann: Tack för ditt svar....!!! Känns bättre nu! Ja har gått o mått dåligt av vårat familjrliv med en trottsig tjej o som spelar mig o min sambo emot varandra!!! Ja o sambon bråkar mer för att vi inte hittar ett sätt att ordna detta på!!!

• Uddabus

Jag kan bara säga det att du och sambon måste försöka vara överens annars så blir ditt barn ännu värre...

Har samma problem här hemma med en 6 årig son, fast han är ju inte sån till sin lillebror...

Mer så till oss vuxna...

Svar på tråden Va ska ja göra med min tykiga 7åring???