• Flize

Vilka komuner ger gratis IVF?

I vilka komuner har man tre gratis IVF försök och i vilka komuner får man betala allt själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-13 20:37:26:
    Det vi försöker komma fram till här är alltså:

Vilka kommuner har gratis försök och hur många i så fall?

Vilka kommuner får man betala själv?

• Svar på tråden Vilka komuner ger gratis IVF?
  • Flize

Oki så hittils så har vi alltså kommit fram till att FALUN får man försöka tills man blir gravid och betala först då.
    Och i HALMSTAD som jag tillhör så får man tre gratis gånger.

Någon mer som vet vad som gäller för er kommun?

• Mussebus

Bor i Jönköping men gör ivf i Linköping och där gäller 2 ivf varav 1 FET räknas som ett försök.

• Bouldermus

Flize: Det är inte kommunerna utan landstingen som administrerar sjukvården. Alla landsting finansierar IVF-försök men åldersgränser, BMI-gränser, antal försök, antal FET och kötider varierar mellan landstingen. På sidan www.iris.y.se Fakta -> Landstingen finns en del information men kötiderna är inaktuella.

• ChokladRosen

Mussebus ,,
    FEL!!

Du får inte göra hur många gratis försök som helst..

Då skulle INGEN IVF-klinik existera förutom Falun..

Då skulle ALLA vända sig det direkt.. Tro mig.. Jag letar efter en tråd där det står vad det gäller för regler ang detta..

• Flize

Tack Bouldermus det visste jag inte! Jag hade nämligen hört att det fanns ställen där man bodde där man fick betala från början...

• Bouldermus

Flize: Det var så lite så Det är mycket med det här med IVF att sätta sig in i.

• Bouldermus

Mussebus: Erbjudandet i Falun gäller bara ett försök, man får inte ha genomgått IVF-behandling tidigare.

• ChokladRosen

Mussebus,,

Precis som jag trodde ... man väljer vilka det gäller och ja den gruppen skulle nog alla kliniker våga sattsa på.

"Förutsättning för att komma i åtnjutande av detta alternativ är att kvinnan är under 39 år och inte gjort någon IVF-behandling tidigare. För utförligare beskrivning av detta alternativ, se under länken Priser."

"Om befruktningen uteblir, eller om man gör långtidsodling utan att få någon blastocyst, tar vi ut 50 % av den summa vi annars skulle debiterat."
    - Hmmm 50% tillbaks det är sämre än vad många andra kliniker erbjuder vid uteblivit ET. På en klinik där jag gick behövde vi bara betala 20% om ET skulle ha uteblivit.

"Efter godkännande från IVF-enheten i Falun, betalar ni i förhand 48 600 kronor till IVF Falun. Detta måste vara inbetalt innan hormonstimuleringen börjar. Om Du blir gravid, så behåller IVF Falun hela summan. Om Du inte blir gravid, så återbetalar vi hela summan. Med graviditet menas en synlig graviditet på ultraljud. Det tillkommer kostnad för hormonstimulering. Den kostnaden berörs inte av detta erbjudande, utan den utfaller alldeles oavsett kvinnan blir gravid eller ej, det brukar röra sig om mellan 4 000 ? 6 000 kronor."
    - Det är med andra ord ingen babygaranti i och med att de räknar lyckat försök som ett VUL och inte ett levande fött barn - stor skillnad! Dessutom är ju priset det tre dubbla mot vad andra IVF-kliniker tar.

• ChokladRosen

Ja så brukar det vara vid tre-pack för då har du ju köpt flera försök men detta gälde ett försök för mycket mer pengar än vanligt och då skriver man att man ger "babygaranti" mednas man i själva verket endast ger VUL garanti vilket är stor skillnad och dessutom skulle det kosta ytterligare 4000-6000kr.

Svar på tråden Vilka komuner ger gratis IVF?