• Flize

Vilka komuner ger gratis IVF?

I vilka komuner har man tre gratis IVF försök och i vilka komuner får man betala allt själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-13 20:37:26:
    Det vi försöker komma fram till här är alltså:

Vilka kommuner har gratis försök och hur många i så fall?

Vilka kommuner får man betala själv?

• Svar på tråden Vilka komuner ger gratis IVF?
  • Centurion

Ja det beror ju på hur man ser det. Även om dom redovisar så tror jag att majoriteten fastnar vid deras 50-57% och ser 30-35% som dåligt i jämförelse eftersom man inte är medveten om att de räknar p¨olika sätt. Jag ser det iaf som ett sätt att ge sig själv fördelar.. Förresten, vilken aggressiv tråd det var :-O den länkade alltså!

• Cyndee

I Värmland ska du ha max BMI 30 och vara under 38 tror jag.
    Vi fick ett gratisförsök, trots att jag hade över BMI 30 och är 39 år. Han gjorde ett undantag.
    Jag bannar mig för att vi inte började försöka 1 år tidigare, då hade vi kunnat få 3 gratisförsök.
    /Cyndee

*Liv, vad vill du vi ska göra?*
  • Flize

Cyndee: Så läkaren kan välja själv och te x göra ett undantag? Så om man tjatar tror du då att läkaren kan ge en fler IVF än tex 3 stycken?

• ChokladRosen

Flize,, Läkarna är inte dumma.. Inte kan du tro att bara för att du tjatar så får du flera försök..

Det är en annan femma OM det är en felbahandling som har hänt som man kan få göra om sitt försök..

• brunkulla

I Jämtland, i allafall i Östersundskommun får man ett gratis IVF inkl. en ev insättning av fryst embryo. Förutsatt att du är under 38 år och har ett BMI under 30.
    Det utförs i Umeå. Om komplikationer uppstår tex inga befruktade ägg, dåligt utvecklade ägg så kan det räknas som ett avbrutet försök och då kan man få ett försök till.
    Det är inga köer och man är garanterad ett försök inom 3 mån.

• majsalotta

Jag tipsar också om informationen på IRIS hemsida angående antalat IVF försök i olika landsting. Dock stämmer inte väntetiderna i den uppräkningen, ialla fall inte för norrlandslänen där det nu inte är någon väntetid efter remiss till IVF (däremot har dom krav på längden av barnlösheten vid tex. oförklarlig barnlöshet).

I den listan kan man se att antalet försök varierar kraftigt mellan olika landsting från 3 hela IVF plus alla FET du får material till (något landsting tror jag också sponsrar med gratid FET vid syskonförsök om man har kvar embryon från sina landstingsfinansierade IVFer) till 1 IVF + 1 FET (om du får embryon till frysen). En vansinnig skillnad och en stor orättvisa om ni frågan mig!

• Cyndee

Det är som Chokladrosen säger,  det hjälper inte att tjata.
    Jag var beredd att betala, men han sa att han skulle hjälpa oss.
    Det är för att jag är så gammal.

Gammal barnlös hagga!!!

På torsdag ska jag vul och kolla om sprutorna satt sprutt, kände ni något de första sprutdagarnà?
    Jag känner nada.

Hare bäst alla!
    /Cyndee

• Cyndee

Äh, glöm min fråga om sprutor...trött, tänkte att jag var i min "tråd".

• MIL

Hej!

Jag undrar hur man räknar ut sitt BMI?

Jag antar väl att det kanske är dags för ivf i maj nån gång för då har det gått 2 år av bebisförsök, kanske bra att veta så man kan börja banta

• majsalotta

BMI räknar man ut genom att ta vikt(kg)/(längd(m))^2
    tex. jag väger 61 kg och är 1.53 mc lång

Mitt BMI är 61/1.53^2 = 61/2.34 = 26 (något överviktig!)

• MIL

vad fick du 34 ifrån?? fattar ingenting, men jag vet att jag har säkert minst 15 kilos övervikt...suck

• majsalotta

1.53 upphöjt i två (1.53x1.53) blir 2.34

Räkna så här:

börja med att multiplicera din längd i meter med sig själv och skriv upp det värdet. Ta sedan din vikt i kg och dividera med det värdet så får du ut din BMI. Alla miniräknare klarar inte att räkna med "upphöjt i", speciellt bid division och värdena kan bli felaktiga.

Du kan även gå in på tex. www.viktvaktarna.se / mat&motion / räkna ut ditt BMI för att kolla ditt BMI

Lycka till!

• MIL

Tack snälla majsalotta för att du tog dig tid! har nu lyckats räkna ut mitt BMI snacka om på gränsen (jag klarade mig) men ska banta i vilket fall, har tänkt göra det ändå.

Så tack!

Svar på tråden Vilka komuner ger gratis IVF?