• Flätad

Hus med inredd källare...

Vi ska titta på ett hus som verkar jätteintressant i veckan. Det som bekymrar mig är att huset har en källare (inredd). Jag har blivit "varnad" för det med tanke på fukt osv. Det är mysigt med källare men jag är nojjig för att gå på en nit även om man kollar upp fukt och dränering osv. Vad har ni för erfarenheter / åsikter / kunskaper om källare? Vågar man?

• Svar på tråden Hus med inredd källare...
  • alienz

vi har också inredd kälolare ingen fukt eller så.. tycker att de är kanon med inredd källare man kan ha de mesta däör nere =)

• MCO

Vi och mina föräldrar har oxå hus med inredd källare, men ingen av oss har haft problem med fukt...
    Har inga bra tips på vad ni ska kolla efter...

• Flätad

Näväl, låter ju bra att ni inte har bekymmer med fukt i alla fall

• Ungen

Är huset besiktigat? Okulärt eller på annat sätt? Om det inte är det och ni är intresserade så tycker jag att ni skall ta dit nån som kan mäta fukten i väggarna.

• Pyretsmamma

När vi köpte vårt hus med källare, fanns det lite fukt på ena gavelväggen i källaren. Det var inte alls mycket, så vi lät väggen torka, sen grävde vi upp tunt huset, lade ny dränering ocg platon-matta, så nu är det tipp topp!!! Det hann aldrig bli nån fuktdkada av det... Lycka till med husköpet!

• Trynträ

Det är väl mest källare med golvvärme som det har blivit problem med fukt. Man ska undvika golvvärme i källaren har jag läst just för att det kan bli fuktproblem om grunden är dåligt isolerad.

• Anghammarad

Man kan pruta mer på ett hus med dräneringsbehov än vad det kostar att åtgärda det.

• Kålrot

Vår källare var inredd när vi köpte huset för 8 år se´n. Det var fuktskador i ena hörnet så vi rev ut allt när vi flyttade in.
    Snart ska vi göra om det, men "på rätt" sätt, med luftspalter, platonmatta och sånt. Vi har även grävt upp runt grunden och lagt platonmatta + dränerat där.

Förr la man trämaterial, t.ex. golv och reglar direkt mot källarväggar och golv. Det är det träet som lätt möglar.
    Men jag håller med dig, det är läskigt med fukt och vatten.

• Flätad

HURRAAAA!!! Vi har köpt huset! Efter en ganska tuff budgivning så vann vi på att vi kunde ta huset eftersom vi hade handpenningen fixad trots att vårt nuvarande hus inte är sålt! Är så glad och längtar till i april då vi flyttar in! För tillfället finns ingen fukt att spåra enligt undersökningar men givetvis kommerdet så småningom att behövas en ny dränering men inte de närmsta åren.
    Nu hoppas jag bara att vi får sålt vårt hus och det vore inte dumt med en lika tuff budgivning nu när vi är säljare... .
    Tack för era svar!

• Toffifee

Grattis

Vi har hittat vårt drömhus, ska på visning på söndag... Så nervös, det är 19 familjer anmälda.

Svar på tråden Hus med inredd källare...