• SGN

Diabetes typ 1

Startar enligt önskemål en tråd med temat typ 1 diabetes.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 20:21:17:
    Jag efterlyser en tråd där man kan träffas och utbyta erfarenheter kring allt som rör diabetes... Hoppas att många hakar på!

Själv är jag en typ 1 sedan 2005. Har en dotter född 2002.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-17 19:38:18:
    OK. Inte så många som har hakat på ännu så jag presenterar mig själv så kanske någon mer gör samma sak...
    Jag heter Sara är 26 år och bor i Malung. Har snart varit gift i ett helt år med Ola 32 år. Vi har varit ihop i 11 år och gått igenom mycket tillsammans, bland annat glädjen att få ett barn. Hon heter Nora och har blivit 4 år. Min diabetes kom inte som någon överraskning. Min släkt består av diabetiker, i alla fall till stor del.
    Jag har växt upp med en far som var diabetiker och sett vad sjukdommen kan ställa till med, han dog 42 år gammal för 13 år sedan. Jag vet att mycket har hänt inom diabetesvården, men jag är livrädd. Har fått pratat med en terapeut men hon kan inget om sjukdommen och jag känner att det är många frågor jag behöver svar på. Jag vill höra från diabetiker hur de upplever saker och ting. Jag har en underbar diabetes sköterska, men hon är ju inte diabetiker... Förra julen fick jag missfall i vecka 15. Hade inte en aning om att jag var gravid, så själva missfallet kände jag som en "lättnad" eftersom jag inte hade haft några bs värden utan pendlat väldigt mycket. Men man undrar ju om man ska våga försöka igen. Just nu är jag nyfiken på hur ni med diabetes har haft det under graviditeten. Hur funkar det? Vad kan hända? Vilka missbildningar riskerar man på fostret? m.m. m.m. Snälla dela med er! Och ta gärna upp andra saker som rör diabetesen.

• Svar på tråden Diabetes typ 1
  • helena1981

ÅÅhh, så tråkigt Lotta. Kommer ihåg hur jobbigt det var att få magsjuka när man var liten. Hamnade alltid på sjukhuset med dropp. Det bästa med det var att jag alltid blev bra efter en natt eller två och har bara positiva minnen av sjukhus. Man åker in sjuk och så fixar de lite, så kan man åka hem frisk.

Hoppas att han blir bra snart, och att värdena håller sig i schack.

• schelena

Helena1981
    Ja det är ju jätteindividuellt hur kroppen reagerar på allt som händer. Jag har ju normalt när jag stressar fått höjning på sockret men när jag varit gravid och ammat så har jag sjunkit tex när jag blivit stressad.

Bleuscreen
    Usch, hoppas han mår bättre snart och att sockret håller sej. Krya-på-sej-kram till honom.

• Bluescreen

helena1981 och schelena;

Tog ett värde nu som visade på 17,1, det får väl anses acceptabelt när läget är som det är. Han fick en halv panodil mot febern och var törstig så han fick lightcola också. Supervarm är han och har ont i både mage och huvud. Jag hoppas jag reder ut detta på hemmaplan...

• helena1981

Hoppas att du lyckas!!
    SKulle försöka få ner värdet lite, kolla blodsockret igen när panodilen har verkat. Han kan ju må extra dåligt av de höga värdena också.
    Talat ev egen erfarenhet.

• SGN

schelena tack för ditt långa ingående svar!

Helena 1981 Grattis till + och lycka till!

Bluescreen. Stackars liten, magsjuka är ett h***e, men diabetes och magsjuka är inte att leka med... Fick själv ligga isolerad på sjukhus med dropp förra vintern. Hoppas att det går över snart!

Mall då är du nästan lika färsk diabetiker som jag... Vill du avslöja din ålder?

Kajen och alla andra kul att ni hittade tråden, hoppas att vi kan hjälpa varandra. Det är intressant att höra hur anhöriga till diabetiker också upplever sjukdommen.

Fråga: Jag är livrädd för att hamna i "insulinkoma". Har ni/er anhörige gjort det någon gång. Hur fungerar det? Hur upplevde ni det? Kan man få komplikationer p.g.a. koman?

• helena1981

Jag har inte hamnat i koma sedan jag bytte till insulinpump. Värst är det nog att vara ensam om det händer. Kroppen har ju ett reservlager med glukos i levern som den pumpar ut så man brukar klara sig i alla fall, men må dåligt efteråt. Oftast så krampar man eller beter sig udda på något annat sätt.

Det räcker med endast lite kolhydrater för att man ska kvickna till. Stryka sirap eller honung på insidan av läpparna funkar bra om man inte kan få kontakt med den som har känningen. Då finns ingen risk för att man ska sätta i halsen. Sedan finns det ju glykogensprutor som man kan ge subkutant om det är riktigt illa.

• helena1981

KOmplikationer:: Tror inte att det är farligt för barnet, men man får ju i regel rekyler på sådana känningar och det är ju inte bra. Sedan är man tömd på glukosdepåer och måste lagra in kolhydrater igen och det kan ta ett tag. Under tiden man inte har bra lager så är man ganska känslig i blodsockret. Inte roligt!

• SGN

Har varit på sjukan idag. Tog c-petid(eller vad det nu heter...) och lämnade urinprov. p.g.a. att jag nyss har haft en rejäl urinvägsinfektion med blod i urinen. De hittade inget blod och inga bakterier i urinen, men jag hade en 1:a på glucosen.

Vad innebär det? Mitt socker har legat högt p.g.a infektionen kan det bero på detta? Vad finns det för gradering på "glucosen". Förstår att 0 är bra, men vad är dåligt?
    Hoppas att ni kan hjälpa mig!

• SGN

Är det svårare att bli gravid när man har diabetes?

• helena1981

Nej det ska inte påverka fertiliteten. Men om man har levt med sjukdomen läääänge så bör man ju inte vänta allför länge. Man får ju lättare komplikationer när man är äldre och frisk och då ökar risken om man är diabetiker. Graviditeten är ju ändå en stor påfrestning på kroppen.

Svar på tråden Diabetes typ 1