• hejentjej

kan 40 kvm för 2 persone räcka?

att bo i om man inte har barn, vi planerar husbygge och behöver en lgh ca 1 år, det är 40 kvm, det är havsutsikt och trädgård, det är ett stort rum och sovalkov, det är badrum och det är kök : )

• Svar på tråden kan 40 kvm för 2 persone räcka?
  • hejentjej

vad va de som va jobbigt då? vi har inte mkt saker innan så de kommer ju inte va problem me att få in sakerna hehe, tycker mest de är skönt att de är lite slippa köpa så mkt i början hehe

• Lejra

jag och min man bodde i ca 2 år i en studentlägenhet på 41 kvm, en etta dessutom! Funkade faktiskt väldigt bra! Däremot hade min gubbe en etta på 44 kvm när vi träffades å den hade vi nog aldrig kunnat bo 2 i för planlösningen var rätt usel där... Så jag tror det funkar om det är en vettig planlösning på lägenheten så man får plats med en ordentlig säng å så! Numera bor vi i en liten 3:a på 56 kvm som känns betydligt större än vad den egentligen är!

• hejentjej

jo denna planlösningen är väldigt bra faktiskt, i å me avskilt kök, toalett, och sovalkoven är avskild från rummet, å så trädgård : )

• mall

de funkar nog ett tag bara. bor själv me min kille i en lägenhet på 46kvadrat. har bott här sen i mars, å nu börjar de kännas att de blir lite trångt. hoppas vi finner nått bra snart. hus kanske? :P

• Jennnyn

Vi bor 2 personer och 2 katter på 38 (!) kvm. Det är em liiiten tvåa vi har. Inget riktigt kök, utan öppen planlösning mellan kök/vardagsrum. Dessutom har vi ett litet sovrum där det i stort sett bara går in en säng och en tv. Men vi trivs trots att vi har det litet

• Piggyplutt

vi bor på 76 kvm...är på tok föt stort, jag skulle trivas utmärkt med 40 :0)

• Snö80

Klart det räcker, jag bodde på 17 kvadrat med mitt ex i ett halvår, inga problem. Bör väl tillägga att vi sen höll ihop i fem år till så det var inte pga boende vi gjorde slut ;)

• Wednesday85

vi bor i en tvåa på 47,5 och det har gått ganska bra för oss, har bott här i lite över ett år nu..

• LittleRedRidinHood

vi bodde fyra stycken i en etta på 37 kvm i ett halvår. det funkade helt okey.

• Silverstream

Klart det går, och det är ju bara under en begränsad tid

• Pindus

vi har bott i en etta på 37 kvm i snart 5 år...klart det går :)

• annsing82

vi har nu bott i en etta på 48 kvadrat i 2,5 år och vi letar större. men vi blit för kräsna för vi bor ju bra. billigt och centralt även om det är litet så fungerar det.

sen jobbar jag dag och han natt s det underlättar ju. men så tex. just nu när jag sitter här och skriver sovar han i sängen. huudet är 5 meter bort. tvn står två meter från huvudndan av sängen men det funkar ändå att en sover och den andra tittar på tv.
    Så det beror nog mycket på hur man är som personer. För oss funkar det bra men kanske inte för andra. nu var det ju bara ett år för er och då vet man ju vad man får efteråt.

• Runguska

Vi har 54 kvadrat vilket fungerar fint. 40 skulle kanske fungera, men det känns som om vi hade mindre än nu så skulle vi gå varandra på såväl hälarna som nerverna. Fast det klart, är det bara för en kortare tid och inte permanent så fungerar det säkert helt perefkt. Det beror ju också på ifall ni ska vara hemma båda hela dagarna och nätterna eller om ni kommer ifrån varandra lite. Är ni båda hemma hela tiden kommer det säkert att börja kännas trångt relativt snabbt.

Mitt liv är som den där säcken frimärken jag inte orkar sortera.
  • hejentjej

som sagt tidigare, vi jobbar mkt, och han har sitt egna företag 100 m från, så de blir nog bra tror ja : ) tack

• Mrs Smith

Vi bor två personer på 42 kvadrat fördelat på ett stort rum och stort kök. Är man bara två så har man ett rum var om man vill vara ensam ett tag. Jag tycker att det funkar bra, men man måste ha ganska mycket struktur + att var sak verkligen måste ha sin plats. Finns det hjärterum så finn det stjärterum!

• Felicia6
    Vi bodde i en etta på 38kvm i drygt ett år tillsamamns med två katter.
    Till råga på allt så var jag sjukskriven och han arbetslös så vi var verkligen på varann dygnet runt.. Men det gick bra ändå

Och är det "bara" ett år så är det helt klart ni kommer klara det
  • LAA

Min sambo och jag bodde ihop på 36 kvm i sju år och det fungerade utmärkt. Vi blev duktiga på att inreda enligt compact living. Vi flyttade till större när jag blev gravid, men ibland saknar vi faktiskt vår gamla lya som gick snabbare att städa och som var mycket mysigare än vår nuvarande lägenhet.

• annsing82

ja visst går det snabbare att städa men man får ju städa oftare. man skitar ju ner lika mycket som i en större lägenhet men det hamnar på en mindre yta som då blir skitigare snabbare.

Svar på tråden kan 40 kvm för 2 persone räcka?