Marinad till kall fläskfilé?
Då är jag här ännu en gång o ber om tips... Ni är så duktiga!!
Vad ska jag göra min marinad på som jag ska marinera fläskfilén i? Den ska alltså serveras kall i skivor.
Då är jag här ännu en gång o ber om tips... Ni är så duktiga!!
Vad ska jag göra min marinad på som jag ska marinera fläskfilén i? Den ska alltså serveras kall i skivor.
jag hade gjort en sweetchili.
,vitlöksmarinad till den.
Hmm....du överskattar min marinadförmåga. Vad är det för ingredienser då? Men det låter gott. Mycket gott.
Jag brukar göra en jättegod marinad som innehåller: olja, vitvinsvinäger, soya, smält/flytande honung, tacokrydda,ingefära vitlök,salt och svartpeppar.
jag brukar ta soya, olja, pressad vitlöksklyfta, grillkrydda bara
Tillägger att vinäger använder man i marinad för att göra köttet mörare, det bryter upp "köttrådarna"
Kall marinerad Fläskfilé (4 personer)
Med Pernillas goda äppel sås
400 g fläskfilé
2 msk salt
½ tsk svart peppar
½ tsk finstött rosmarin
Marinad
2 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ dl vinäger
2msk vatten
1 dl olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
½ finhackad lök
1dl finhackad kryddgrönt
Äppel sås
1 äpple
1 hel inlagd saltgurka
2 dl crème fraiche
1 msk fransk senap (går bra med vanlig senap)
salt och peppar
Sätt ugnen å¨225 grader. Klappa in köttet med kryddblandningen och bryn för att få färg. Stek i ugn i 20 min. låt svalna. Skiva köttet i centimeter tjocka skivor. Blanda marinaden och häll över köttet, marinera över natten. Finhacka äpplet och saltgurkan. Blanda med crème fraiche, senap, salt och peppar. Ställ kallt en stund före servering. Servera gärna köttet med en krämig potatissallad.
Här kommer mitt recept på kallskuren fläskfile;
1 file
salta och peppra, gnid in. Stek hastigt runt om i smör, så den får en stekyta.
Häll sedan över 5 dl vatten, 1 dl soya, 1 grönsaksbuljong tärning och 1 köttbuljongtärning och grovt hackade vitlöksklyftor ca 4 st. Låt sjuda med köttet i 20 min. Låt svalna över natten i lagen. Servera kallskuret. Blir supergott. Brukar ha mycket frukt till som melon physalis mango och papaya blir så fint på fatet, och gott. Har även gratäng/klyftpotatis till. Lagen som blir över passar utmärkt som grund till en sås.
Kallt Vitlökskött.
1 Kg Fläskfile´
Hel stek filen utan kryddor.
Låt kallna i folie , skär i tunna skivor.
Lägg i marinad , minst 2 timmar.
Marinad: 5 msk Matolja
5 msk Soya
5 pressade vitlöksklyftor
2,5 tsk Svartpeppar
2,5 tsk Grillkrydda
Hackad gräslök efter smak
Supergott
Oj här har det hänt grejor! TACK alla.. Men hur ska jag nu kunna välja?
soya, vatten, senap och sweet chilisås