Spanska tråden del 3
Startar en ny tråd för oss svenska mammor i Spanien eftersom den gamla stängs av imorrn.
Hoppas många hittar hit så det blir lite fart i tråden!
Startar en ny tråd för oss svenska mammor i Spanien eftersom den gamla stängs av imorrn.
Hoppas många hittar hit så det blir lite fart i tråden!
jag får väl vara först med att skriva också, hoppas många hittar hit nu för jag har massa saker att fråga! har ju bott ett tag i Spanien men inte med barn så det är ju en massa nytt.
slänger ut en fråga med en gång:
ni som har era barn på dagis, vad betalar ni och hur många timmar/vecka har ni dom där?
hänger på...kommer nog också med frågor så småningom...
spännande!!!!! jag och min kille har planer på att flytta till spanien med vår son på 2 år. vore kul att höra om era erfarenheter. hur är dom sociala skyddsnäten? typ lika tryggt som Sverige?
Vi funderar starkt på att flytta ner till spanien i några månader, till att börja med, fr.o.m slutet på augusti, då vår son är 15 månader. Jag ska studera på distans till undersköterska (från Sverige alltså) och min man spanska på distans, och kan ju då lika gärna göra det i spanien tänker vi :) Vore underbart!
Så jag puffar på lite o hoppas på att få tips o inspiration längre fram i tråden :)
här händer det inte så mycket... än!
mamamjau: nåt socialt skyddsnät finns det väl knappt överhuvudtaget... absolut inte som i Sverige. det enda som är bra (vad jag vet) är väl att det är gratis sjukvård om man jobbar.
hoppas fler hittar hit snart!
Buenas! Ska flytta till Alicante i slutet på feb. Någon som vet hur man registrerar sig för NIE, social seguridad, tarjeta comunitarios, etc. något att tänka på innan vi åker ner?
vi har en 6 månaders så måste ju tänk på dagis plats etc
tänkte fråga lottizm om var i spanien ni bor? har ni kontakt med många svenskar där nere?
petrisen; var hade ni tänkt att flytta?
vi har pratat om spanien ett bra tag men ingen av oss pratar spanska så vi tänkte nog plugga in språket först men vet inte riktigt var i spanien. några förslag?
skrev ett inlägg förut men det försvann med alla dumma databasfel...
fransialiyah- NIE ansöker du om på nåt oficina de extranjeros.
www.mir.es/SGACAVT/extranje/regimen_comunitario/tarjeta_residencia.html
här finns lite info, längst ner finns länk till blanketten för NIE, kanske bra att ha den innan så det bara är att lämna in den sen.
tarjeta de residencia behövs egentligen inte så länge du har ett nie-nr, jag fixade inte mitt tarjeta förrän efter 2 år men dom gnällde på mig och tyckte att det var onödigt.
du måste ha fått ditt nie-nr innan du kan skriva in dig i la seguridad social, har för mig att jag gjorde det på la tesoreria general de la s.s. tror jag fick mitt nr direkt, och sen kan man fixa tarjeta sanitaria också.
mamamjau- jag bor i Valencia (fast just nu är vi i Sverige, åker tillbaka om en månad). har aldrig umgåtts med svenskar, men det finns säkert några.
om ni inte kan språket så kanske det kan vara bra att bo där det finns en del andra svenskar, bara man inte "fastnar" och bara umgås med svenskar och aldrig lär sig spanska. mest svenskar finns det väl på Costa del Sol, Mallorca och Canarias. fast jag tipsar ju om Valencia ändå väldigt trevligt och fint!