Spanska tråden del 3
Startar en ny tråd för oss svenska mammor i Spanien eftersom den gamla stängs av imorrn.
Hoppas många hittar hit så det blir lite fart i tråden!
Startar en ny tråd för oss svenska mammor i Spanien eftersom den gamla stängs av imorrn.
Hoppas många hittar hit så det blir lite fart i tråden!
lottizm: ja, barnet får ett eget tarjeta sanitaria och man väljer barnläkare på det centro de salud som man tillhör. Rutinkontroller är varje månad fram till 6 månader tror jag och därefter var annan månad. Hoppas att det löser sig med boende.
Knorpan: Granada är både vackert och mysigt men tyvärr så har jag aldrig varit i Almeria.
Hola
Jag hänger på denna tråd, hade nte sett den innan.
Jag bor i Madrid sen 7 år tillbaks med sambo och vi fick en liten dotter som heter Elin den 29 November 2006
Vi har varit på 2 månaders kontrol och har fått nästa tid om två månader igen.
Tycker själv att det är lite långt mellan besöken...
Knorpan:
Jag har varit I både Granada och Almeria, som stad tycker jag att Granada är finast och Almeria har mysigare "byar"som San Jose, Mojacar,Aguamarga och fina stränder och bra för dykning. Det beror på vad man är ute efter.
Tere, haller med - vi skall forsoka boka in ett nytt snart for jag vill inte vanta sa lange mellan varven...
nej , jag tycker det är konstigt, sen var dom inte så trevliga heller, allt går så snabbt så dom sa inte ens till mig hur mycket hon vägde.
Jag tror att jag ska gå i Sverige också nu när vi ska dit.
Har precis samma tanke, att ga nar vi ar i sverige dvs.
Hej!
Har precis varit pâ 9-mânaderskontroll och tycker ocksâ att det ska gâ sâ himla snabbt. Vâr läkare är inte otrevlig, men hon anstränger sig inte speciellt mycket för att vara trevlig. Hon är korrekt, rätt och slätt. Det är lite väl glest mellan besöken, vi hade inte varit sedan Linnéa var 6 mânader. Bokade in en tid när hon var 3 mân, för jag trodde ocksâ att man gick varje mânad fram t.o.m. 6 mân, men icke sa nicke. Jag fick snällt vänta tills hon var 4 mân. Dâ jag undrade om dem inte kunde väga och mäta när vi ändâ var där sa läkaren: "Oroa dig inte, hon ser ut att vara välmâende". Om man gâr privat sâ är bemötandet (sâ klart) helt annorlunda och man gâr ocksâ oftare. Fast jag vägrar betala extra bara för att fâ ett leende!
Kan man gâ till BVC i Sverige trots att man är utskriven?
Bara ett tips: När jag bodde i Malaga var det vanligaste att man gick till närmsta apoteket och vägde bebisen varje vecka. Där fick man en bok att skriva in vikten, man fick hjälp att väga. Det kostade ingenting.
Det är nog så de flesta gör där, märker man att bebisen inte går upp som hon ska så beställer man bara en extra tid till läkaren.
Jag tycker att mina barns läkare var mycket trevligare än BVC i Sverige, samt att det var mycket lättare att få läkartider om barnen blev sjukt och det var ej privat som vi gick
Ah, darav vagen vid ingangen till varat apotek da!? =)
- Jag ar annu inte utskriven ur sverige sa borde ju ha ratt att poppa forbi. Vet dock inte hur det blir annars...
vi har varit på bvc här för sista gången nu och tanten ville hemskt gärna att vi skulle komma förbi nästa gång vi var i Sverige, så man får säkert gå även fast man är utskriven.
blir inte ett dugg förvånad av att det ska gå snabbt och att dom inte är speciellt trevliga heller, det känner jag igen från när jag själv har varit hos doktorn. trist att dom inte kan engagera sig lite när det är barn det gäller!
Ja jag går till apoteket och väger varje vecka också men det är ju mycket annat man undrar..
AD droppar tex, ger ni det till era barn?
Jag var hos gyn i Sverige i somras och eftersom jag är utskriven så var jag tvungen att visa mitt europakort som du beställer hos "seguridad social"hade jag inte haft det hade jag fått betala.
Antar att det är samma sak för barn, vi har beställt det kortet ifall att.