• lottizm

Spanska tråden del 3

Startar en ny tråd för oss svenska mammor i Spanien eftersom den gamla stängs av imorrn.

Hoppas många hittar hit så det blir lite fart i tråden!

• Svar på tråden Spanska tråden del 3
  • Polette

vet tyvärr inte...har bara bott här sedan januari..men som du säger, det är nog inte kallt precis!
    Det är varmt nu med,men på ett behaglit vis, än så länge! Tro det eller inte men vi har haft regn och rusk i nästan tre veckor så solen och värmen är varmt välkommen!!!

• Andalusien

Hej! Vad roligt att läsa om hur det går för svenska mammor i Spanien. Själv har jag inga barn än men förhopningsvis snart.. Jag är gift med en spansk man, vi bor i Granada sedan 4 år tillbaka.
    Jag skulle vilja veta mer om vad ni har för erfarenheter från vården här, speciellt under graviditeten. Inte minst "Granada" som väl känner till sjukhusen här. Dessutom undrar jag om någon vet om man får barnbidrag i Spanien??Eller någon annan ekonomisk hjälp när man är hemma med barnet i början, är det bara om man arbetar och har seguridad social, eller finns det mammapeng för arbetslösa?

• Nina Kanin II

Hej Andalusien!

Jag ar jattenojd med den vard jag fick under min graviditet samt vid forlossningen men jag bor ju inte i Granada sa jag vet ju inte hur det funkar dar. Mammapeng far man bara om man har arbetat och mammaledigheten ar ju bara 4 fjuttiga manader. Varje Comunidad har olika regler for ekonomisk hjalp, det kan bla var en typ av barnbidrag, gratis vagn eller bilbarnstol mm du bor hora efter med Junta de Andalucia.

• Pollica

Hej på era alla spanien mammor.

Jag och min familj (min man & jag & vår lilla snart 2-åriga dotter) fundera på att flytta till Barcelona nästa sommar. Så alla ni Barcelona mammor hjälp mig med fördelar & nackdelar med Barcelona samt om ni vet någon bra internetsida där man kan hitta bra lägenheter att hyra. Tacksamt för all hjälp jag kan få!

• Augusti Blomman

Nu måste jag bara fråga er som också bor i Spanien, hur kommer det sig att när man handlar mjölk så är den inte kyld o att den står sig oöppnad i flera månader?
    Kom just hem från Lidl och mjölkens bästföre datum var i mitten av juli, vad är det igentligen för tillsatser i den spanska mjölken o kan detta vara bra?

• TeeLo

Åh! Vilken bra tråd!!

Jag är en ensamstående tjej som tillsammans med min dotter tänkte spendera något eller några år i Spanien, förmodligen Alicante eller Benidorm, för där har vi lite bekanta sen tidigare.
    Någon som vet vart man kan vända sig för att hyra hus eller någon form av bostad?

• Que Sera Sera

Snabbfraga, ngn som vet om dom saljer Hipps babygrot har och vad heter det isf? Blir tokig pa allt socker, salt o honung hela tiden! *suck* Eller har ni ngn annan att rek. som inte innehaller massa trams eller som maste forberedas pa mjolk?
    (Hittade en igar utan skrutt men skulle da ha mjolk till istallet, vill ju inte det!)

• Que Sera Sera

Valkommen alla nya forresten, kass pa sanna saker sjalv sa har tyvarr inte mkt till svars. Ang mjolken dock sa har det val m konserveringsmedel lr ngt att gora, ar samma sak i holland.
    Smaken pa dem ar vidrig och gar, enl. mej, inte att dricka - men smidigt att man kan ha mjolk i ett skap for da man behover. Sen haller den ett par dagar i kylen efter man oppnat dem.
    (Dricker dock inte mjolk vanligen heller men hade vart trevligt m flingor ibland... funkar inte for mej har)

Ha det.

• Andalusien

Tack Nina Kanin II för svaret på min fråga om barnbidrag och mammapeng, jag har kollat la junta på internet men hittar inget om detta, jag får gå och prata med dem, men väntar väl tills jag är gravid iallfall.
    Detta med den hållbara mjölken tycker jag är jättebra, vi bor högt uppe på en kulle, hopplöst att släpa på mjölk på väg hem. Vi köper massor av
    hållbar 2 gr i månaden. Man vänjer sig vid smaken tycker jag... Det finns ju dock färsk mjölk också i de flesta matvarubutiker och jag kan hålla med om att det är lite godare..

• Polette

Måste bara säga att GUUUUUUD vad skönt att värmen harkommit...vet inte hur ni haft det i resten av spanien men här i valencia var det några veckor med regn, kyla och blåst, trodde vi var tillbaka i england för ett tag. Men så Förra vecka vände det och nu känns det som man är i spanien igen...mmmmmmm
    ha det bra alla, och sola lugnt!!!

Svar på tråden Spanska tråden del 3