• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mrs Kaffelatte

Anonym Viktop?:

Jag tog beslutet att låta läkaren skicka remissen för att sedan gå så långt som jag själv ville.
    Det tog nästan 2 år från det att remissen var skickad tills jag fick komma in på mötet och inte ens då var man "tvingad" att göra detta.
    Men se till att få en remiss, gå på mötena och se vad läkarna har att säga.
    Under tiden (långa långa tiden) kan du fundera på om du vill eller inte.
    Alla blir vi kallsvettiga och fundersamma innan vi "landar" i våra beslut.

Kolla in på viktop.se. Där finns hur mycket som helst att läsa. MAn får se före och efterbilder och får tala med folk som är opade och folk som inte är opade osv.

Hurvidare din övervikt gäller kan bara en operande kirurgen svara på. Vissa opererar vid BIM 35 fast man inte har några probelm andra är benhårda på 40 om det "bara" är knäna som gör ont.
    Men som sagt var, alla sjukhus är olika.

viktop.se så finns det trådar för varje landskap/län där man kan gå in och läsa om vad som gäller vid sitt egna län.

Stygnen går inte upp om man tabbar sig nån gång. Du kan inte äta ordentilgt första tiden medans det läker och sen har du inga stygn kvar utan då har ju alltihopa vuxit/läkt ihop.

Ja man kan få men och ja det kan vara fara för ens liv.
    Men det är så procentiellt så det är inget att tala om.
    Du kan ju ramla på konsum och bryta bägge benen... Det GÅR ju liksom men det är ju inte såå vanligt at man göra det..
    Hänger du med??

Om du vågar så får du gärna skriva till min inkorg så kan jag försöka svara dig ännu mer.

• Maja o Felicia

Hej igen!
    Äntligen är februari över med allas födesdagar och dopet! Vi är helt slut nu..

Jag och min Daniel diskuterade igår om det nu tar så här lång tid att få op, vad skulle hända om man vill skaffa barn? Jag menar, en del säger att dom fått vänta upp till 4 år.. Vill ha ett barn till men vi vet inte om vi vill vänta i 4 år.. Den tog det oss 2 år att få Maja och eftersom jag har en förslappad livmodertapp så kan jag inte gå graviditeten ut med mina barn och för varje graviditet så kommer jag att öppna mig tidigare o tidigare och min första dotter är född i v 34 och min andra dotter i v 27 men jag öppnade mig då 3 cm i v 24 så även om vi nu vill skaffa flera barn så vet vi inte om vi vågar eftersom vi vet att jag kommer att bli inlagd på sjukhus långt innan barnet skall födas och vi vet oxå att det kan gå illa för det barnet..  Det är ett enormt beslut att ta för oss men om vi väljer att skaffa ett barn till, vad händet då med remissen?
    Hur långt i förväg får man veta att det närmar sig?

Det här blev långt och surrit men jag skyller på tiden och veckan som varit... Och ÅLDERN :)

Kramar

Jo, hur har er helg varit? Har ni fredags mys? Vad *äter* ni då? (eller lördag)

• Anonym

Maja Och Felicia:

Om du skulle bli gravid medans du väntar och du får en optid så ställer de dig bara av listan ett tag. Men jag tror inte du hamnar längt ner igen utan får komma in snabbare efter det är klart med barnafödande.

Jag frågade när jag var in och han tyckte det var bättre att vänta med en graviditet till efter open och viktminskningen.
    För om man opade sig och hade småbarn så "kunde man föstöra läkningen".
    Med det menade han att man måste kunna fokusera totalt 1000 procent på sig själv i början och då var det inte bra med spädbarn.
    För man måste lära sig att äta.
    Tror tom att han sa att de hellre sköt upp open ett år till för att allt det nya med bebisen skulle lugna ner sig och att barnet inte var såå beroende av mamma.

Jag vet vad du menar med åldern. Själv blir jag 31 och har inga barn än så visst känns det stressande.

• trollprinsessan

jag var till HC hösten 2004... fick remiss för samtal i maj 2005... men blev gravid i november 2004...så jag fick komma på samtal i november/december 2005 istället... blev lovad att operationen skulle ske någon gång under 2006!! Så snart som möjligt... sa läkaren iaf..

Fick tid till november 2006... men 2 veckor innan så blev den uppskjuten...
    Den 14:e februari så ringde de igen... och sa att den 14:e mars blir operationen av.. =)

• Anonym

Har inte läst alla inlägg i tråden men iallafall, min man har gjort denna op. och vi ångrar oss inte en dag. Han hade 55 kg övervikt, köpte aldrig kläder ville aldrig göra något, vi isolerade oss från andra. Nu har vi kul, köper kläder, köpt mc, umgås mad vänner, har härlig sex (jag hade inget problem med hans övervikt förut men är glad för att han mår så mycket bättre)
    Vi har varit gifta i 25 år och älskar honom fortfarande oavsett vikt.

• Maja o Felicia
    trollprinsessan skrev 2007-02-26 19:40:51 följande:
    jag var till HC hösten 2004... fick remiss för samtal i maj 2005... men blev gravid i november 2004...så jag fick komma på samtal i november/december 2005 istället... blev lovad att operationen skulle ske någon gång under 2006!! Så snart som möjligt... sa läkaren iaf.. Fick tid till november 2006... men 2 veckor innan så blev den uppskjuten... Den 14:e februari så ringde de igen... och sa att den 14:e mars blir operationen av.. =)
    Grattis och lycka till!!
  • Maja o Felicia
    Anonym skrev 2007-02-26 20:01:35 följande:
    Har inte läst alla inlägg i tråden men iallafall, min man har gjort denna op. och vi ångrar oss inte en dag. Han hade 55 kg övervikt, köpte aldrig kläder ville aldrig göra något, vi isolerade oss från andra. Nu har vi kul, köper kläder, köpt mc, umgås mad vänner, har härlig sex (jag hade inget problem med hans övervikt förut men är glad för att han mår så mycket bättre)Vi har varit gifta i 25 år och älskar honom fortfarande oavsett vikt.
    Vad glad jag blir av ditt medelande! Hälsa din man i från oss!!

Hur mår han i dag? Vad har han fått för bivärkningar?
  • Anonym

Maja och Felicia

Han mår kanon, men kan kräkas ibland om han äter för mycket men det är något men lär sig, (att inte äta för mycket alltså) det är tre år han op. Jag önskar dig verkligen lycka till kram

• Anonym (diabetes)

Om man nu får en OP och går ner en massa. Får man hjälp med att operera ev. överbliven hus (om man nu får det) eller får man bekosta det själv?
    Nån som vet?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)