• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Zebra71

Äsch, jag ÄR ju en tjockis, rund & go,jag tar inte illa upp iallafall!
    Jag gjorde min GB för fem år sedan, då gjorde man inte GBP på Huddinge Sjukhus.
    Jag gick ner i vikt och allt va frid och fröjd..lite läskigt var det när de skulle fylla på bandet, de sticker ner en lååång spruta mellan tuttarna och trycker i vätska...blä, vande mig aldrig.
    Sen kom vi till det stadiet när det inte gick att fylla på mer, jag fick ONT, halsbränna och kräktes, kräktes, kräktes..hela tiden. Vaknade på nätterna med kräk i munnen...
    Jag trodde att det var mitt fel, att jag inte tuggade ordentligt, att jag åt för fort osv så jag sökte inte hjälp förren förra året.
    Då fick jag göra en kontraströntgen och det visade sig att jag fått ett bråck på magmunnen, med en liten kräva brevid som liksom "samlade" mat hela tiden..under den här kräkperioden gick jag upp 20 kg, min kropp hamnade i ett svältläge och bara packade på sig mer och mer.

Nu har de tömt bandet och jag kan ÄNTLIGEN äta utan att kräkas.
    Står i kö för en omoperation till en GBP, men min doktor tyckte att jag skulle klämma ut bebben först så i höst någongång är det dags, under tiden får jag försöka att ha is i magen och försöka att inte gå upp så mycket...(*viskar* väger 130kg nu)
    Men min tjockisdoktor sa inte att det skulle bli några problem, han var jätteglad och gratulerade, så det kändes ju skönt!

Oj det blev långt det här, hoppas nån orkade läsa, fråga gärna om det är något mer!

• Skrotis77
     Viskar.....  jag kommer bli opad i maj.... här i Hudiksvall

Casper- min lilla busunge.. du e´ mitt allt.....
  • Anonym

GRATTIS Skrottis!! Det var snabbt jobbat!

Har ni sett den nya programserien på TV3 om fetma? Första programmet (tis kl 20) skulle visst handla om de "nya farliga överviktoperationerna". Farliga? Visst, operation innebär alltid risker men vad jag har hört så är det ganska liten risk för allvarliga komplikationer.

• Mrs Kaffelatte

Tack Zebra71.
    Underbart att få läsa om den operationen.

Hur upplevde du själv open och tiden där efter??
    Svårt att äta/vänja sig att äta.
    Ont?
    Komplikationer ect.

Hur lång tid tog det innan den "inte kunde fylla bandet mer"?

Många frågor men det snurrar rätt friskt i mitt huvud, mer än vanligt faktiskt..

• Skrotis77

Anonym..  nä har inte sett dom.....
                    Visst alla Operationer har en risk!!!

• Skrotis77

hihi

nu har  jag  lagt undan  boken  på biblioteket...
    Operation nytt liv, av Hanne Kjöller??

Tänkte läsa den ja me *ler*

• Anonym (Vikt op?)

Hejsan!

Finns det någon här som har en aning om jag skulle kunna få en viktop? Jag är 165 cm lång och väger ca 104 kg. Har ont i ryggen bl a p g a övervikten, något som finns dokumenterat av en ortoped. Har även strul med ena knäet vilket också delvis beror på övervikten, dock är det inte dokumenterat men samma ortoped sa det muntligen i alla fall. Jag har ingen kontakt med honom sedan dess då det var genom Försäkringskassan jag kom till honom.

Jag har aldrig provat något läkemedel men funderar på att gå och prata med min distriktsläkare. Har testat Viktväktarna och det gick bra ett tag som en del annat jag provat tills man helt enkelt inte orkar med det mer och tyvärr oftast går upp det man gått ner + lite till. Vad innebär GBP (som väl är den vanligaste op:en efter vad jag förstått)? Kan man någonsin ens unna sig något LITET, typ en väldigt liten bit tårta när barnen fyller år eller blir det omöjligt? Inte för att det är världens sak men det vore skönt ändå att veta lite mer. Vilka restriktioner får man efter en sådan op? Har läst något om minskad magsäck och att man därmed inte kan äta så mycket utan istället ofta, innebär det inskränkningar i exempelvis hur långa resor man kan göra om man inte har tillgång till väldigt näringsriktig mat hela tiden? Hoppas inte ni tycker jag ställer dumma frågor, känner mig bara såå okunnig och fundersam. Vore otroligt tacksam för svar.

Får jag vara med här förresten framöver även fast jag inte alls kommit så långt än i detta?

• Anonym (kimama)

hej!här har ni en mamma på 20 år som är 167cm lång o vager ca 120kg.Mitt BMI säger svår fetma,jag hade mer än gärna gjort en operation.men jag vet inte hur jag ska börja,eller vart...kan ni ge mej tips?

• nudelbumsan

Anonym (kimama)
    Hej du ska börja med din husläkare säger han NEJ som d flesta läakre gör så byter du bara å ge dej inte... Jag fick prata med 5 el 6 läkare innan det blev ett ja.. Eftersom alla skrämmer upp folk med att d finns rikser med denna OP så e dom försiktiga man måste bevisa att man verkligen försökt allt annat... Eftersom det är sista utvägen, Men gör du din OP så måste du förbereda dej för ett helt nytt liv på den slanka linjen bara för att man minskar masäcken så måste man även ta tag med hjärnspökerna i huvve som säger till dej att du e hungrig iallafall för då kan det bli farligt.. efter opn så kan man bara äta lite lite lite lite gran av d man åt innan, man rasar i vikt hade en jobba kompis som gick ner 70 kilo på 9 mån hon sat att d var d bästa hon gjort å hon ångrar ingenting...

Jag ska göra min har inte fått nått datum än väntar fortfarande på det men sen ska d börjas=)=)

Lycka till å d ända råd jag kan ge dej som kommmit så här långt är att stå på dej!!!! det är din kropp du känner den BÄST!!!

kramar /Lina

• nudelbumsan

Ni som kommit lite längre än mej kostar det något att göra denna OP el ??

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)