• Maja o Felicia

Gastric Bypass (GBP)

Hej!
    Startar en tråd angående GBP! Har du börjat funderat på att göra en GBP? Har du kommit längre än till bara funderingar? Fått remiss? Står du på kö till en operation? Har du gjort en operation redan? Här kan vi fritt få utlopp för våra tankar, funderingar och får råd och stöd! Jag hoppas att den här tråden kommer att få behålla sitt liv länge eftersom att jag iallafall känner ett stort behov av den...

Jag är en tjej på snart (om 14 dar i skrivande stund) paserar 30, mamma till två tjejer och lever med en underbar man i Edsbyn, litet samhälle i hälsingland. Jag är mammaledig just nu.. Jag här varit överviktig sedan 96- efter min första graviditet. Jag har i 2 år funderat på en sån här operation. Men inte vågat ta steget att ringa till HC(Hälsocentralen). Ringde nu före jul och dom sa att dom skulle skicka en tid, inget hände så jag ringde igen för några veckor sen.. Fått en tid nu 12 februari. PIRRIGT!! Tänker bara på det här nu, hur kommer det att bli? Tänk om jag får ett nej sen? Vad är det jag ger mig in i? Men trots alla funderingar upp och ner så skriker kropp och själ -Jo, det här är nödvändigt! Det här är vad jag vill!
    En arbetskamrat och vän till mig har gjort en operation förra våren så jag har henne att prata med.. Jag har fått sett både glädje och sorg igenom henne så jag vet att det inte är någon dans på rosor.. Jag önskar henne allt gott!!

Vad jag vet nu är att läkaren på HC skriver en remiss vidare och sen är det nästa läkare som avgör om jag får en operation eller inte..
    Undrar hur lång tid det kommer att ta? L (min vän) fick remissen gokänd på hösten och i mars/april gjorde hon sin operation.. Men sen har jag läst på nätet om människor som fått vänta i år.. Vill inte vänta, vill bara få det gjort..

Vad har du för tankar? Hur mår du? Vad har du för drömmar?

Jag hoppas att vi kommer att få ha långa samtal här inne...

/ Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 08:38:53:
    Länka gärna in tråden i din press så att fler som behöver kan hitta hit!!

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m16963367.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-02 14:14:34:
    www.viktop.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-11 11:13:58:
    Nu på måndag (12/2) Skall jag få bollen i rullning! Skall på vc och träffa en läkaren som skall skriva remiss ang GBP! Nervöst!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 17:58:26:
    Fick en bra läkare från tyskland.. Han pratade med mig ett tag först och sen kollade han blodtryck.. (de var bra) Ska gå till dietist i 2 månader och sen skall vi träffas och prata om hur det går. Då först skall han skicka remiss vidare. I morgon skall jag dit till VC kl8,00 och lämna blodprover och Väga mig! Jag har ju inte vägt mig på så läng tid...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-13 12:42:07:
    Sanningens ögonblick slog mig till marken i dag med en smäll!!! Har ett BMI på 47..
    Vikten kommer sen, klarar inte ens av att tänka tanken på den.. Jag ser mig inte så.. Kan inte förlika mig med den...
    /Jeanette

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-26 23:24:27:
    Vad jag är glad att vi är så många som hittat hit :) Det är många som skriver mail till mig, gör gärna det!

jeanette.gu@hotmail.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 11:27:13:
    www.storochfin.biz/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-19 22:39:47:
    Tack för att ni är så många som berättar om era erfarenheter.. Det behöver vi OP-oskulder :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-18 14:15:02:
    Varit hos Maria, min dietist idag. BMI 46,9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-19 23:37:46:
    I morgon (20 April) fyller min Maja 1 år! Fy, får ångest när jag tänker på det, atrt för ett år dedan låg jag där och vi hade vår långa långa resa kvar.. Nära till chokladkakan nu men jag skall hålla mig. Lägger mig o läser is stället :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-27 22:13:57:
    Vär och vägde mig i dag, gått ner 100 GRAM?!!? Va, vad är det?? Ingenting! :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-04 12:24:46:
    var på vattengympan första gången igå :) Jobbigt!! Var till Maria och vägde mig (dietisten) -1kg :)

• Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mrs Kaffelatte

Ja det brukar ta tid.
    Både på gott och ont.

Men de som "börjar sin resa" nu går det fortare för.
    Sjukhusen har börjat jobba snabbare och har kortat ner kötiderna ordentligt.
    Bara i Falun där de tidigare var STENhårda på 1 års prövotid, har de släppt på det till 3-6 månader.

Det tycker jag är bra.
    Men sammtidigt så tycker jag inte det är bra som det blev för min kompis. Det tog 6 månader från remisskick till op.
    Det gick så snabbt så hon hann inte med att ställa in sig mentalt på vad allt det kan innebära.
    Nu får hon gå hos en psykolog för att prata.

Visst får många göra det även om de väntat länge och har ställt in sig på det hela men inte alla.

Äh ni fattar ju vad jag menar.

• nudelbumsan

å jag har fortfarande inte fått min remiss *gråter snart* längtar.. d har snart gått 3 mån från att jag fick en lapp om att jag skulle få en remiss.. *suck* *suck*

• sininen

Hejsan! Nu har jag hittat hit också. Jag har inte kommit lika långt som er andra, men har en liten fundering.
    Det är som så att jag har inte tillräckligt högt BMI för att kunna få en GBP godkännd, men har däremot andra åkommor som följd av min övervikt (högt blodtryck som har gjort att vänstra halvan har blivit förstorad). Jag har nämligen varit överviktig nästan hela mitt liv och vill så gärna ha ett permanent lösning på det. Så innan jag kontaktar läkare så vill jag gärna veta om ni tror att det är lönt att ens försöka.

(Min BMI är 37 tror jag)

• nudelbumsan

Hej Justmystica!!
    D är allt bra att kontakta läkare oavsett om du får opn el inte. Det är ju inte bra med för högt bt. Men kontakta din husläkare han kan råda dej.. Gå gärna in på sidan www.viktop.se å titta där står d en himla massa bra! Nu kommer jag inte ihåg vad gränsen går men d är väl BIM 40 tror jag el nått.. Men har du besvär å verkligen inte kan själv så måste du ju få hjälp (vi här inne vet alla hur svårt d är att banta) =) ingen dans på rosor precis.. Men prata med din husläkare så får vi se vad han/hon säger Lycka till!! /Lina

• sininen

nudelbumsan
    Jag tror också att BMI gränsen ligger vid 40 också. Jag ska nog höra vad dom säger. Jag har innan frågat lite om just GBP men då rekomenderade läkaren bara att jag skulle få bantningspiller. Det hände inte så mkt det, istället fick jag blodtryckssänkande. Men originalproblemet fick jag aldrig hjälp med.

Ja, bantning *suckar*. Jag är 22, 163cm kort och väger prick 100kg. Inte så party. Har dessutom en svårt sjuk dotter, så då har man liksom inte någon ork till att ge sig in på jojo-bantningträsket som kommer säkert resultera i diabetes eller nåt.

• nudelbumsan

justmystica:
    Nu såg jag att jag hade styrt om bokstäverna hehe BMI ska d ju stå=)=) usch då vad är hon för sjuk om man får fråga? Men man ska ha provat d mesta innan man får opn banta, drycker, piller och sen på endel fall så ska man ha gått ner ett X antal kilo innan man får opereras.. Men inte ialla fallen..´Jag har försökt d mesta men inget hjälper provade cambridge kuren gick ner 10 kilo på 2 veckor men när jag väl börajde äta (måttlig mängd igen) gick jag upp d å lite till *suck* Men jag har bara kommit så långt att jag ska in å prata med kirurgen å remissen ska komma nu idagarna så jag bara väntar. Jag har varit hos 5 olika läkare som sagt ett blankt NEJ men jag gav aldrig upp eftersom jag har en jobbakompis som gjort den opn så hon hejade på.. Hon gick ner 60 kilo på 9 mån å e kanon fin inget häng allt å då var hon 40-45 när hon gjorde den.. Men d var tyvärr inte här i Sverige utan i schweitz å där vara d bara in göra sen var d klart (om d ändå kunde vara så här) Men kirurgen har inte sagt sitt än jag kanske får ett NEJ av honom men d tror jag inte eftersom jag har ett BMI på 46 =(=( fast d är inget som synd att jag väger så mycket.. Alla frågar var jag har lagt det hehe=) kram Lina

• sininen

nudelbumsan
    Hehe, jag la inte ens märke till det. Hon har cancer.

Jag har också testat allt, från GI till köra med att byta ut måltider mot nutrilett. Men piller har jag inte testat, men jag funderar ändå på att envisas för att också få en operation, med tanke på att min vikt belastar hjärtat. Dessutom så bir jag nog besviken om jag inte kan få ett mer permanent hjälp när jag ändå har massa andra åkommor som är troligtvis åkommor av vikten.

Skönt att lägga alla kilon på rätt ställe! Jag har det mesta på magen, så jag ser fortfarande gravid ut hehe.

• nudelbumsan

Usch vad hemskt.. Hur mår hon nu då? Jo d e sant hehe men bara du inte ger dej så kommer du nog åxå få d.. All fetma belastat ju hjärta å andra organ i kroppen.. Jag är rökare med så jag är rädd att jag inte kommer få opn för det å kan bara inte sluta =) inte lätt...

• sininen

Jag har en blogg om det, så du kan kika in där ist.

Mja, det gäller väl att vara envis antar jag.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)