• Flicka20

Varför låter man sin bebis sova i samma säng som en själv?

Är snart blivande mamma *Överlycklig* Jag undrar bara varför man låter sin bebis sova i samma säng? Ska de inte sova i sin egen lilla spjälsäng?

Tycker dock inte att det är fel om man väljer att låta bebisen sova tillsammans med en. Kan ju vara mysigt och bebisen får känna mamma och pappas närhet.

• Svar på tråden Varför låter man sin bebis sova i samma säng som en själv?
  • maria1978

Vi har låtit våran yngsta son sovit i våran säng dom första två veckorna. Av ren lathet igentligen och för att jag va snittad (akut)  å hade så ont så jag hade svårt att ta mig upp och ner. Å vända mig och ha mig... Men så fort jag va på topp igen fick han sova i sin egen säng.
    Å, jag har aldrig vart rädd för att lägga mig på honom.

• Flicka20

Låter som en underbar upplevelse tjejer samt praktiskt Ska försöka låta bebis sova i spjälsängen. Vi får dock se hur länge det håller sig *s*

• Mizzz

Jag MÅSTE ha min lille i sin säng sedan. Jag är alldeles för farlig att ligga brevid
    Jag kan i sömnen ibland sätta mig upp och sedan slänga mig bakåt, har skallat sambon flera gånger! Skulle det vara en liten mjuk bebbe skulle den antagligen få ganska svåra skador..

Jag har en liten pojke i magen
  • Flicka20

Lillisen.. Haha.. dej skulle man alltså inte vilja sova med *S*

• lövet2

När babyn sover gott i dubbelsängen men inte i spjälsängen, då är det ett enkelt val. Räknade ut när Lillan var liten, att jag fick i runda tal dubbelt så mycket sömn när hon sov hos mig ...

• aleksa98

desi

la mina tre har sovit hos mig men jag har inte vågat ha dom mellan mig och gubben eferson ha sover så hårt utan gubben låg på kanten, jag i mitten och bebben nära mig och sen så hade jag bullat upp madrassen på kanten med en massa kuddar. Hur mysigt som helst, skulle aldrig velat vara utan det

• Blå Flygare
    Jag undrade varför de påpekade på föräldrautbildningen att man som förälder inte klämmer sitt barn när de sover i samma säng. Jag och ingen annan i gruppen planerade ju att samsova. Trodde det bara var att lägga barnet i korgen/spjälsängen från dag ett så vänjde de sig. Det har jag sedan fått äta upp!

Nästa gång ska jag: köpa gro-bag och intrducera på BB. Ha snuttefilt på BB. Och ha spjälsäng från början, inte korg. Och hoppas att nästa barn sover bättre i egen säng

Lycka till!
  • Gladskit

Ja varför..
    Min pojke har alltid somnat och sovit bra i sin spjälis, både på dagarna när han sovit middag och på natten. Men dels var det mysigt att ha honom nära och dels så var det VÄLDIGT bekvämt att ha honom bredvid sig när det var dags för mat. Det blev ett väldigt farande upp och ner ur sängen annars.

• Mizzz
    Flicka20 skrev 2007-02-02 23:22:13 följande:
    Lillisen.. Haha.. dej skulle man alltså inte vilja sova med *S*
    Nej
    Har faktisk fått vänja mig vid att inte ligga så nära sambon när jag sover, för stackaren får ju ganska ont, mitt bakhuvud mot hans näsa osv.. Har slagit huvudet i nattduksbordet oxå, som tur är utan skador på mig...
    Jag har en liten pojke i magen
  • IrenerI

Ja min dotter på 2,5 sover i våran säng än. Hon började protestera redan på BB om att sova själv. Inge sovande i balja där inte, och absolut inte i vagga och spjälsäng hemma.
    Och jag måste erkänna att jag sover bättre om hon ligger i vår säng. Ananrs vaknar jag flera gånger per natt och måste kliva upp och kolla (OM hon nån gång sover i sin säng)

Sen ligger vi och kramas tills hon somnar vilket brukar ta bara några minuter oftast.
    Sen är de rätt mysigt på natten när hon fryser lite och kryper in under mitt täcke och lägger sig mot min rygg och med ena armen och benet över mig

Undrar bara hur vi ska lösa de med nästa barn som kommer i sommar. Vi har prövat få henen att sova i egen säng men de är tydligen omöjligt, så de kanske får bli nästa bäbis som får sova i egen.. Eller skaffa en Jättesäng!

Svar på tråden Varför låter man sin bebis sova i samma säng som en själv?