-
vilken sötnos, och vilka ögonfransar killen har, värsta charmörögonenThinner skrev 2007-05-05 18:43:26 följande:Halloj alla!Hoppas ni har en mysig helg!Här kommer en precis nytaget kort på vår lille Hannes TREVLIG HELG!:-P:-P
-
hihiThinner skrev 2007-05-05 19:03:06 följande:*fniss* De långa ögonfransarna kommer från mig, riktiga "flugfångare"
-
devin var beräknad 13/12 men föddes 15/11Carro skrev 2007-05-06 01:50:09 följande:Idag satt Sam själv en "längre" stund för första gången!!Han älskar att vara naken (han går under smeknamnet naken Janne, han lyckas alltid flörta av sig kläderna, oavsett om vi är hemma eller hos ngn annan) och idag så satt han helt plötsligt kvar när jag släppte taget när vi hade busstund utan blöja!Han är så nöjd nu när han fått en gåstol, då kan han ta sig själv till TV'n.. (klickbara bilder) Mexisis; sga är en förkortning för "small gestational age", den svenska översättningen blir liten för veckan..Det är när barnet ligger för mycket minus procentuellt vid födseln, antingen på vikten eller längden eller både och..Det finns även lga, "large gestational age" som är precis tvärtom..Lite nyfiken, när skulle Devin fötts och när kom han?Tussetösen;Så mysig din bild var!Sam har heller inte fått tänder än och det går varken att känna eller se ngn utbuktning i tandköttet..Men han är expert på att tugga på precis allt (inklusive min näsa och det gör ont )NovJenny;Sam äter också allt, han gapar stort och smackar nöjt mellan "tuggorna" Dock väger Sam bara ca 5800 gram nu, men iof, det är ju inte så bara om man ser till hur många procent han har gått upp sedan han föddes Så underbart söta alla bebisar är!!!
-
ja det var ju skönt att slippa gå sista månade för jag kände mig tillräckligt stor som det var, men det var ju samtidigt jobbigt att det hände så plötsligt, var inte ett dugg beredd på att han skulle komma så tidigt. sen att gå en hel vecka med sipprande vatten och knappt inget i magen var inte kul. oroade mig hela tiden för hur det skulle gåMill06 skrev 2007-05-06 19:15:31 följande:Carro- Vad skönt att få innan bf!! Min lilla jänta skulle kommit ut 31/10, men vi fick sätta fart på henne själva, eller tant doktorn! den 14/11.. Pust....
-
måste bara säga att gåstolen är ett av våra bästa inköp, iaf om man frågar devin. sjukgymnasten sa att det inta var nån fara så länge han inte sitter mer än 15-20 min per gång
han blir tokarg när vi lyfter ur honom. han skulle nog kunna bo i den
bilder finns i mitt galleri och de talar väl för sig själva
-
japp, efter 6 veckor fick jag den, men i mars satte jag in spiral, den man får köpa själv och som förhoppningsvis gör att man varken får mens eller mensvärk så länge man har den. småblöder lite ibland och det kan man tydligen göra i 2-3 månader efter att man satt in den. har inte haft mensvärk en gång sen jag satte in den heller, brukade ha grymt ont innanMirremama skrev 2007-05-07 09:13:22 följande:Godmorgon! Idag blir vår lilla skrutt ett halvt år! KNappt man hinner med! Jag tror vi ska premiäråka scootern till bvc idag, har längtat länge efter att börja använda den, ville vänta tills han sitter själv En fråga: har ni andra fått er mens tillbaka än? Min har inte kommit än.
helt klart värt 1000 kr!
-
ja visst är denTheCoopers skrev 2007-05-07 11:09:29 följande:Mexisis :SNYGGT kort Jag har också funderat på spiral - jag har grymt ont när jag har min mens och blöder mycket vilket gör att jag blir sänliggande i 2dgr ... Jobbigt !Ska höra med MVC där jag bor .
gjorde den till en tävling igår men hann inte lägga in den så då har jag den som pres istället hihi
gå in och rösta btw
uppgiften är att göra mig läskig och det kan man väl säga att jag blev haha
www.familjeliv.se/Forum-5-178/m20407430.html
kolla upp det där med spiralen, för mig funkar det skitbra. sen har man ett halvårs garanti, kan man inte ha den av nån anledning får man pengarna tillbaka
jag tycker väl kanske att det var dumt av mig iom att vi funderar på ett syskon, men annars kan man ha den i 5 år. den man får gratis av landstinget kan man ju blöda mer och längre av, och det kändes ju inte som nåt alternativ direkt
tänk att va mens och mensvärksfri, hur skönt som helst
-
den privata slipper de flesta mens och mensvärk, typ 70-80%, de andra får mindre mens som jag fattade min bm och broschyren som följde med. jag tyckte iaf att det var värt pengarna att testa och än så länge ser det bra ut. man får ju räkna med en del småblödningar 2-3 första månaderna, men det kan jag taislandgirl skrev 2007-05-07 12:05:25 följande:Grattis på 6månadersdagen MS1979(i efterskott) och Mirremamma! Det är så svårt att förstå att de är så stora. Kalle blir 6 månader på onsdag Ingen mens här heller tack o lov.Är det sant, får man ingen mens om man sätter in spiral?Så det är skillnad mellan landstingets och den privata spiralen. Jösses jag är tydligen preventivmedelsanalfabet också...
-
jag vet inte om det är olika vart man bor, men här har man 6 månaders "garanti", kan man inte fortsätta ha den i av nån anledning får man alla pengar tillbakaMill06 skrev 2007-05-07 15:11:09 följande:Jag tror inte att du får pengarna tillbaka, eftersom du får ett recept och köper hormonspiralen på apoteket.
storlekar på kläder ja, fy va trist det är när man köper nåt jätte fint och två veckor senare är det för litet. devin har 74 på tröjor, 80 på bodysar och pyjamasar och 74 på byxor. ska bli kul att se vad han väger och hur lång han är den 16 maj (om jag minns rätt hihi)
-
criffegirl och magicangel, är ni systrar och har fått var sin son samma månad??
försökte ni få till det så eller är det bara en slump? coolt iaf
tänkte på det här med att blanda ersättning med välling i början. om jag brukar blanda 210 ml vatten och 7 mått ersättning, och på vällingen står det 200 ml vatten till 5 mått, hur ska jag blanda då? det blir ju fel om jag byter ut ett mått ersättning mot ett vällingmått. eller ska jag ta hälften hälften och ta 3,5 mått ersättning och 2,5 mått välling? vill ju inte att konsistensen ska bli för tjock
-
criffegirl och magicangel, himla skojig historia, synd bara att ni bor så långt ifrån varandra. det kanske hade varit roligt om ni bott nära nu ju
novjenny, då ska jag nog blanda så. igår kväll tog jag ca 210 ml vatten, 3,5 mått ersättning och 2,5 msk välling. det blir ju någorlunda rätt det med tror jag, hade ju lite mer vatten.
fast devin glufsade i sig som vanligt så jag tänker nog testa att ge bara välling i en flaska och se hur det går.
-
är det nån som vet nån bra receptbok för barnmat. har läst om nån som de brukar rekomendera på öf men kommer inte ihåg namet. nu när devin äter en portion åt gången skulle jag vilja göra egen mat till honom. skulle va bra att kunna göra lite större kok och kunna frysa in i portionsstorlekar

-
ingen som vet nån bra receptbok med barnmat?
devin har hamnat i en sjuk vakenhetsfas. han vägrar sova på dagen. igår sov han 1,5 timme och idag har han sovit en kvart. ju tröttare han blir desto gnälligare och argare blir han. han somnade inte ens i vagnen när vi var ute och gick en timme nyss. det är bara andra dan men jag håller redan på att bli tokig och bryta ihop. nåt tips på vad jag kan göra?
-
tackMirremama skrev 2007-05-10 15:53:34 följande:Mexisis, här är en sida som en finlandssvensk mamma har gjort, hon har sammanställt en receptsamling som går att printa ut!www.barnmat.net/index2.html
-
skönt att man inte är ensam
hoppas bara det inte varar allt för länge för då kollapsar man väl till slut. ska ta och se vad det står i boken 
-
aha, så det är inte bara i e-tuna det inte går att få tag på nan. vi har varit på varenda affär men det är tomt på hyllorna. vi har ju gett välling några dar nu så det har ju funkat ändå, men ibland kan man ju vilja ge ersättning bara.Criffegirl skrev 2007-05-11 09:50:43 följande:ÖVERLYCKLIG!!!! Inatt har Pontus sovit HELA natten....han somnade dock ganska sent eftersom han varit ue på äventyr med pappa på kvällen. Klockan var nog 23 när han lugnt och stilla somnade i mitt knä vid tv:n, jag gick o la honom i sin säng. När jag hörde honom nästa gång var klockan 6....GUUUD VA GÖTT!!! Den kom tillslut, den där natten jag längtat så efter P.g.a att NAN är tvärslut i alla affärer så har jag tvingats gå över till Plusvälling, jag blandar dock i lite NAN nu till en början. Färdig NAN på terta finns kvar i affärerna än sålänge. Kanske kan det vara en anledning till at han sover längre, det mättar nog bättre?!Jag ser en ljusare framtid nu...
nån som vet vad det kan bero på och när det kommer in igen?
ni som har lust får gärna gå in och rösta på min fartdåre
www.familjeliv.se/Forum-5-178/m20597692.html -
devins sjuka vakenhetsfas varade bara i två dar, igår var allt som vanligt igen och verkar va så idag med. han vaknar ju oftast runt sju och sen somnar han klockan nio igen och sover till tolv nästan. det gjorde han både igår och idag. skönt för då sover jag med
dagarna när han var crazy sov han 1,5 timme ena dan och 15 minuter andra dan, på hela dagarna alltså. skitjobbigt var det 
ska kolla upp vad det är för bokMill06 skrev 2007-05-12 10:15:09 följande:Jag har en barnmatsbok, med recept som ska funka för hela familjen så småningom; den heter; " Mat för barn & deras föräldrar" av Latifa Linberg, verkar jättebra! Har dock inte prövat ngt än, fick den härom dan!Jag får traggla på med flaskan o hoppas att hon fattar..!
-
Bibob:
den där boken/häftet eller vad det var du fått på bvc med olika recept på barnmat verkar inte jag ha fått. hittade den jag fick och den var från livsmedelsverket. i den står bara hur man ska göra med smakisar och så. det finns tre "recept" också om man kan kalla dem det. ett på köttfärs/kyckling/fisk som man bara kokar med vatten. sen en sås som jag tror man ska ha till och ett recept på en gryta.
skulle gärna vilja ha den du har. det skulle va kul att testa att ge devin pannkakor med. han är så otroligt matglad och det mesta går ner så lite ny maträtter skulle va skoj. vilka är det som gett ut den? kanske går att hitta på nätet och beställa hem tänkte jag